Alternativ till STRIKT uppfostran - respektfullt bemötande. Behöver tips och råd!
Jag efterlyser andra föräldrar som vill dela med sig av tips och råd för hur ni lyckas med vardagen UTAN att bråka med era barn när de testar och ifrågasätter, som de gärna gör vid den här åldern. Dvs respekt- och insiktsfull uppfostran.
Har ett barn som nyss fyllt 4 år och som är inne i sitt esse just nu Hon ifrågasätter precis ALLT. Vill inte äta, inte sitta med vid bordet vid frukost eller middag, inte bada/duscha, inte sova, inte klä på sig, etc.. Nattningarna tar 2 timmar numera för att hon ska hoppa och stoja, leka i sängen etc.v Spelar ingen roll om man talar om för henne att det är dags att släcka och försöka sova. Hon fortsätter leka och stoja och helst testa vart min/hennes pappas gräns går genom att sparka på oss osv.
Det funkar heller INTE att bli arg. Jag har tappat tålamodet ett par gånger och höjt rösten, då har hon blivit alldeles förtvivlad och ledsen och efter en stunds prat kring det och jag har bett om ursäkt beskriver hon mitt bemötande (när jag har blivit arg) som att hon ser mig som ett monster som ska äta upp henne.
Fantasin är så klart oerhört stor men jag respekterar detta och vill verkligen hitta alternativ till hur jag bemöter henne.
Att prata och bestämma tillsammans att om 5 min ska vi avsluta leken och tex gå och borsta tänderna funkar inte heller. Hon vägrar, skriker och kallar oss för allt möjligt dumt hon kan komma på i stunden.
Hur GÖR MAN ??