• Lady Maria

Hur slutade era barn med blöja på natten?

Om ni har flera barn som är torra på natten, rösta på det som ni tyckte gick smidigast.

Frågar er då sonen är 4,5 och torr på dagen sedan 1,5 år men inte på natten. Vi använder blöja men det händer ibland att han säger att han inte vill ha den. För hans skull känns som att det är dax att försöka hjälpa honom att bli av med blöjan på natten med.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hur slutade era barn med blöja på natten?
  • Trident5678
    Maxbox skrev 2011-09-18 08:30:53 följande:
    Hur ofta tar ni upp dem på natten för att kissa?
    Vi har aldrig tagit upp vårt barn för att kissa under natten. Han kissar innan han går och lägger sig. Sedan kan han vänta med att kissa 1-2 timmar efter att han har vaknat på morgonen. Jag fattar inte hur han fixar det. En annan springer ju på toaletten så fort jag har vaknat på morgonen
    Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • vivianne

Jag röstade "slutade och lät det bli blött en tid" för det var närmast om än inte hela sanningen. Dottern var torr på dan ett par månader och sen slutade vi med nattblöjan också. Detta var på sommaren och hon vaknade hela tiden först i familjen och väckte sedan oss. Vi hade alltså ingen reell möjlighet att veta om blöjan var torr när hon vaknade eller inte men någonstans i mig misstänkte jag att hon tog en morgonskvätt efter att hon vaknat men innan vi hunnit upp och byta blöja snarare än kissade i sömnen. Vissa morgnar var blöjan helt torr.

Minns jag rätt blev det olyckor kanske varannan natt i en vecka och sen var det inte mer med det.

• Jullesmamma

Alt. 2 fast (oftast) inte på natten utan innan vi gick och la oss, han vaknade inte ens och kissade på pottan bredvid sängen, tyckte det funkade kanon och precis som "Nifelheim" så passade vi på om han kom upp på natten!

• Jennie med ie
    Jennie med ie skrev 2011-09-18 12:55:28 följande:
    Han slutade med dag- och nattblöja samtidigt. Och då var han drygt 3½.
    Förlåt, jag läste "när" istället för "hur"...

Han var ju rätt "sen" med att sluta med blöja ö h t, men det fanns helt enkelt andra saker som var viktigare för oss att fokusera på innan dess. Vi försökte introducera och locka och göra toaletten/pottan till nåt naturligt och ofarligt men att pressa för mycket bara för att han passerat 3 var inte aktuellt. När han sen däremot, med hjälp av den fina föräldratekniken vid namn muta (han fick en chokladpeng när han kissade på toa/pottan och två när han bajsade, i början alltså), började få kläm på det där med blöjfrihet så märkte vi att blöjan oftast var torr direkt när han kom upp på morgonen men att han kissade snart därpå... Så vi tog bort blöjan och såg till så han kissade direkt när han kommit upp. Funkade.
  • Suna75

Min dotter slutade tvärt med blöja när hon fick en lillebror, då var hon stor och ville inte vara som bebisen, hon var då 2½ och allting gick hur bra som helst.

• Vackert

Det finns ett hormon som heter ADH (antidiuretiskt hormon) som vi behöver mycket av när vi sover så vi inte kissar på oss. Det är inte alla som har tillräckligt mycket av detta hormon, exempelvis då småbarn, vilket gör att de lätt kissar på natten. Ett tips är att vänta tills ditt barn får tillräckligt mycket av detta hormon. Det är ingenting som går att påskynda som förälder.

• brünnhilde

Vi tog bort den samtidigt som vi tog bort dagblöjan. och sedan var det inte mer med det. Det hände inga olyckor, och sonen var två och ett halvt.

• vittra
    Maxbox skrev 2011-09-18 08:30:53 följande:
    Hur ofta tar ni upp dem på natten för att kissa?
    I början när vi hade tagit bort blöjan på dottern så kissade vi henne innan vi själva gick och la oss, så 1 gång. Sedan kissade hon direkt på morgonen. Nu har hon sedan länge vaknat och själv gått och kissat på kvällen/natten om hon behöver.

Nattblöjan försvann någon gång runt 15-16 månader. Då var den torr oftast på morgonen så då tänkte vi att vi lika gärna kan ta bort den. Har såklart varit någon enstaka olycka men det har nog mest varit då hon varit sjuk eller varit i en utvecklingsfas.
  • Sassajajja

Precis som Hannajos son så sa sonen själv efter 2 veckor utan blöja på dagen att han inte ville ha den på natten. Vi beslutade att prova och det har hänt några få olyckor efter det.

• Göteborgstjej

Dottern slutade med nattblöjs typ 1/2år efter hon var torr på dagen. Då var hon 3,5. Sonen blev torr på natten före han var torr på dagen - det var strax före han fyllde 3. Torr på dagen 3mån senare.

• Strawbaby

Undrar också...Vi pottränade vår äldsta son ganska tidigt och när han var två var han i princip torr på dagtid, då fick han en lillebror och sov hos mormor i ca 1 vecka (vi hamnade på neo) och allt kom av sig. Vi började om och vid ca 2 år och 3 månder var han torr på dagtid.

Nu fyller han 4 år och har fortfarande blöja på natten, och han kissar oftast i den. Trots att han ALLTID kissar innan han går och lägger sig så kissar han ofta inom två timmar igen, och då dricker han inga mängder vätska innan han somnar. Då byter vi hans blöja eftersom han också ofta vaknar efter att han kissat. Ibland kissar han igen, senare under natten, och sedan alltid på morgonen.

På dagarna går det alltid ca 3-4 timmar mellan att han kissar så han kissar inte ovanligt ofta då. På min mans sida har de flesta pojkarna haft problem med sängvätning upp i 10-års åldern, så jag misstänker att det kanske gäller vår son också. Kanske har det med de här hormonerna att göra????     

• bm2007

Tösen slutade med dagblöjan förra sommaren, hon var då 22 månader. Nattblöjan vägrade hon ta på sig ngr månader efter hon fyllt 2 år och sedan dess har hon inte använt blöja.
    I början tog vi upp henne på toan när vi gick o la oss samt tog mannen henne på toa när han gick upp på morgonen för att gå till jobbet, men detta har vi nu helt slutat med och hon vaknar nu själv när hon måste kissa.
    Lycka till! 

• Tokern

Jag lät honom slippa ha blöja på natten när han började protestera mot den.

• Super blondinen

Svar på tråden Hur slutade era barn med blöja på natten?