• Marlean

    Julpaket 2011! Tänd en stjärna av hopp för någon i jul!

    Hej alla gamla vänner och nya bekanta!
    Då var det dags igen för att börja planera och packa årets julpaket till Hoppets stjärna. För er som är nya och undrar vad det här gäller så innebär det att man packar (eller betalar för att få packat) ett (eller flera) julpaket som sedan skickas till behövande barnfamiljer, pensionärer eller barnhem i Rumänien, Lettland, Argentina, Haiti och Filippinerna.

    Hur gör man då rent praktiskt?

    Alt 1, Om man vill packa själv:
    Jo man tar lättast en banankartong (går att få på de flesta mataffärer för några kronor om man ber snällt) och gör ett paket innehållande till exempel: 
    • matris 
    • havregryn
    • mannagryn
    • pasta
    • vetemjöl
    • socker
    • kaffe (kok, brygg eller pulver)
    • te
    • kakao
    • kex
    • cornflakes/ frukostflingor
    • torkad frukt
    • konserverad frukt
    • fisk- eller köttkonserv
    • pepparkakor
    • russin
    • godis (ej lakrits, det äts inte i Lettland)
    • choklad
    • julpynt; tex. julservetter, julgranspynt och ljus
    • hygienartiklar; tex. tandkräm, tvål, tandborstar, schampo mm.

    I familjepaketen kan du även packa:  
    -Skolmaterial; pennor, kritor, skriv- och målarböcker, suddgummin 
    -Tåliga leksaker, sportartiklar; som bollar, racketar, enkla brädspel, pussel

    I pensionärspaketen kan du även packa:
    -Varma vantar, mössor, sockar etc.   

    Har du plats över i kartongen, lägg alltid i mer mat. Tänk på att lägga ris, mjöl osv. i en extra plastpåse så att inte innehållet förstörs om förpackningen skulle skadas. Hygienartiklar packas var för sig i plastpåsar.

    OBS! Matvarorna får inte ha passerat bäst före datum (de bör alltså stå sig till 2012 03 eller liknande minst)! Använd helst banankartonger då dessa är lätta att hantera. Om du vill ha chansen att få svar ifrån den person som fått just "ditt" paket glöm inte att skicka med ett litet brev eller vykort med din adress på, skrivet på engelska. Glöm inte heller att knyta om paketet med ett snöre ordentligt så det håller ihop.
      

    Alt 2 Om man vill packa till ett barnhem: Fyll en banankartong med leksaker eller mat av diverse slag, helst tåliga leksaker och leksaker som INTE behöver batteri, de äldre barnen blir glada över smink och liknande. Försök få med saker till blandade åldrar. Du får GÄRNA slå in paketen, men glöm då inte skriva utanpå på engelska vem paketet passar till, tex. "Girl 6 years" eller något liknande. Även mat blir barnhemmen glada över, gärna då pasta eller liknande.
     
     
    Alt 3 Få ett paket packat åt dig:
    Man betalar för att Hoppets stjärna ska skicka ett paket åt dig. Alla har ju inte tiden att packa ett paket själva, Sätt in 250 kronor per julpaket du vill ge på PG 90 02 53-6 (märk betalningen Julpaket 2011) Om du vill du ge en personlig hälsning tillsammans med ditt betalda paket, skicka ett julkort till oss på Hoppets Stjärna så förmedlar vi det. Hoppets Stjärna Kärrsjö 136 890 54 Trehörningsjö


    OBS! I samband med julpaketen har Hoppets Stjärna ett specialavtal med Bussgods/Smartpak. Under november månad, får du skicka EN banankartong för endast 95 kronor och efterföljande kartonger för endast 45 kronor styck. Respektive kartong får väga max 20 kg. Gå in på www.bussgods.se för att se var ditt närmaste ombud finns.

    O.B.S. Senast den 25 NOVEMBER måste Hoppets stjärna ha fått in ditt paket till:
    Hoppets Stjärna
    Centralesplanaden 18
    ÖRNSKÖLDSVIK
      

    Insamlingsorter för paketen (ska du lämna in ditt paket får det självklart väga mer än 20kg) samt mer information står här: http://www.hoppetsstjarna.se/stoed-oss/ge-en-gava/julpaket.html 

    Lycka till allesammans och PACKA PÅ! Tomte  


    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-11-09 13:08
    OBS!!! OBS!!! OBS!!! 19 November ska paketen ha kommit in, de ändrade på Hoppets stjärnas hemsida, så nu är det 19 November alla ska vara inne! Tänk på det!
  • Svar på tråden Julpaket 2011! Tänd en stjärna av hopp för någon i jul!
  • MiaP

    Ska nu åka och handla en STOR bärkasse med mat och godis. På barnens skola, Prolympia i Jönköping samlas det varje år ihop massa grejjer som barnen sedan packar i lådor och får lämna in. Jättebra initiativ tycker jag. Och många lådor blir det!

  • Chasid68
    Marlean skrev 2011-11-18 22:45:24 följande:
    Har ikväll lämnat min låda hos Bosse som lovade att Hoppets stjärna skulle både twittra och facebooka bilder när de delar ut paketen i år.
    Förra året rapporterade jag direkt från julpaketsutdelningen i Lettland på Facebook och jag la upp en hel del korta reportage från Lettland på Hoppets Stjärnas hemsida och i min blogg. Även om jag inte kommer att följa med till Lettland i år hoppas jag att återrapporteringen kommer att bli minst lika omfattande detta året:
    http://www.fotosidan.se/blogs/chasid/ett-kallt-land-med-varma-manniskor.htm
  • anlito77

    I morgon är det dax för oss i Stockholm att lämna in julpaket. Jag har ordnat 11 paket(2 från oss som familj) genom att engagera andra föräldrar och förskolepedagogerna. Hoppas på ännu fler paket nästa år när alla har blivit varma i kläderna så att säga ;) Förskolepersonalen har involverat barnen i att ge bort leksaker och mat från förskolan, tack vare en underbar förskolechef! (de tog en bild på barnen och skickade med ett kort också)
    Så just nu känns det såå bra! 

  • jinxez

    Vi var iväg till kållered (gbg) igår och lämnade in vårat paket! :) De hade fått in jättemånga paket redan när vi var där! Nästa år ska jag börja lite tidigare och få iväg flera paket!

  • Momat

    Imorgon ska jag slå in de sista klapparna till min bananlåda. Jag har i år bara gjort en låda, eftersom jag har varit sjuk och mycket trött. Det är allt från pussel, kortlekar, skolgrejor, deodoranter och nagellack till bollar, nallar, dockor, lastbilar, skallror... och i varje paket dessutom endera godis eller russin. Önskar så att jag hade möjlighet att följa med och hjälpa till att dela ut dem också!

    Hoppas också att det blir bra rapportering i år, det är ju liksom "lönen för mödan" att få delta genom bilder och blogg-, facebook- eller twitterinlägg.

  • Marlean

    Jag funderar på om vi ska ha en tråd tidigt, kanske redan nu för att börja planera inför nästa års julpaket? Man kan ju sticka sockar eller liknande och skriva upp eventuella fynd man hittar redan tidigt, vad tycker ni om det?

  • scharlotta
    Marlean skrev 2011-11-24 16:27:18 följande:
    Jag funderar på om vi ska ha en tråd tidigt, kanske redan nu för att börja planera inför nästa års julpaket? Man kan ju sticka sockar eller liknande och skriva upp eventuella fynd man hittar redan tidigt, vad tycker ni om det?
    Det tycker jag är en bra idé! 
    Jag har tänkt rensa en hylla i en garderob där jag ska ställa banankartongen som inte blev packad i år, min plan är att skicka ett barnhemspaket nästa år, så då kan jag fylla kartongen under hela året. 
  • vanilla

    Sådär! Nu har jag varit i Hägersten och lämnat en matlåda och en leksakslåda som ska till barnhem, Känns jättebra Tack TS som påminde mig med denna tråd om något jag velat göra i åratal!

  • anlito77
    vanilla skrev 2011-11-24 19:45:43 följande:
    Sådär! Nu har jag varit i Hägersten och lämnat en matlåda och en leksakslåda som ska till barnhem, Känns jättebra Tack TS som påminde mig med denna tråd om något jag velat göra i åratal!
    Min man har också precis varit där med 11 paket och han sa att det var kö, härligt att många vill ge ......
  • ninan

    Ja vad roligt det var att lämna direkt till lastbilen i Hägersten! Jag fick med mig familjen, sambon fick bära tuung flyttlåda och det blir lite mer verkligt för barnen att komma med och se alla lådor som lastades in i bilen som skulle köra till Rumänien! Känns väldigt bra nu!

  • Zorba1980

    Hade planerat att lämna innan det var dags för våran bebis att titta ut. Då jag mådde så dåligt på slutet så blev det tyvärr inte så. Sonen föddes den 16 nov och i Sthlm var sista inlämningsdagen veckan efter. Hade tänkt att åka till Hägersten och lämna paketet. Tyvärr gick inte allt som det var tänkt vid födseln och vi blev kvar på sjukhuset. Hann därför tyvärr inte lämna paketet. Så har nu ett färdigpackat julklapps paket som står och väntar i förådet till nästa år. Tur att inte leksaker blir gamla! Det enda jag behövrr komplettera med är nått nytt gott till barnen.


    Lycklig och stolt mamma till älskade Viggo 061128, Tilde 090718 & Melvin 111116.
Svar på tråden Julpaket 2011! Tänd en stjärna av hopp för någon i jul!