• Mollz

Någon som har eller har haft sköldpaddor?

Isf får ni gärna berätta lite!
    Vad de behöver i stort och smått, äter osv.. Hur mycket tid de tar och hela den biten.
    Jag saknar verkligen att ha djur här hemma, men några större djur kommer inte att fungera, så spanar runt lite på alternativ. Försökte googla på det, men hittade inte så mycket information tycker jag..

• Svar på tråden Någon som har eller har haft sköldpaddor?
  • Konstantine
    Habanero85 skrev 2011-09-22 23:00:45 följande:
    googla :)

jag skulle tro att gulbukade och rödörade är bland dom vanligaste vattenarterna
    Vad jag har hört så får inte djuraffärer sälja rödörade längre, det var för många som släppte ut dom i skogen :(

Det finns ju sån där läskig sköldpadda med lång hals också! Sån borde du köpa TS!    Flört
  • Habanero85

Vad jag har hört så får inte djuraffärer sälja rödörade längre, det var för många som släppte ut dom i skogen :(

jaså, hemskt!

köp en snäppsköldpadda, dom ser ju som snälla och rara ut Flört

• Barbabok

huh snappers är allt annat än snälla, googla! de blir dessutom stora.

kolla blocket, det finns många som tröttnar på sina vattensköldpaddor och gör allt för att bli av med dom. de blir srörre, grisar och kan vara ganska bitska.

• Mollz

Visste faktiskt inte att sköldpaddor äter kött, där ser man.. Ja, det är ju tur att man läser på innan Tungan ute
    En kompis jag hade i högstadiet gav bara grönsaker till sin..
    Men det fungerar med död föda också då va? Det behöver inte vara levande? 

• Habanero85
    Barbabok skrev 2011-09-23 06:59:26 följande:
    huh snappers är allt annat än snälla, googla! de blir dessutom stora.

kolla blocket, det finns många som tröttnar på sina vattensköldpaddor och gör allt för att bli av med dom. de blir srörre, grisar och kan vara ganska bitska.
    nej det var ju ett skämt att dom ser snälla och rara Cool
  • Konstantine
    Mollz skrev 2011-09-23 07:50:03 följande:
    Visste faktiskt inte att sköldpaddor äter kött, där ser man.. Ja, det är ju tur att man läser på innan Tungan ute
    En kompis jag hade i högstadiet gav bara grönsaker till sin..
    Men det fungerar med död föda också då va? Det behöver inte vara levande? 
    Jaså? Våran sköldpadda vägrar "riktiga" grönsaker, hon får pellets, fryst foder och lite annat mer avancerat
    Det finns alltså särskilda pellets till sköldpaddor, och sen finns det (i djuraffärerna alltså) i en frysbox särskilt foder för fiskar och sköldpaddor. Våra djuraffärer har väldigt dåligt med fryst foder till just sköldpaddor, men det finns annat man kan köpa. Vi började med mygglarver kommer jag ihåg :) Vi har aldrig gett levande föda, man ska helst ge dom mat i en balja (och inte i akvariet) för att dom smutsar ner vattnet så fort annars. Vår sköldpadda brukar bajsa efter att hon har ätit också :P Sköldpaddor ska äta ganska ofta (lite olika hur ofta, men det märker man), så tänk då på att du måste göra en ganska "avancerad" procedur varje gång, man måste även tvätta händerna noga när man hanterar sköldpadda eftersom dom kan bära på salmonella.

Sen måste du ha ett stort akvarium (eller va beredd på att skaffa ett större), landdel, grus till botten, stora stenar som den kan gömma sig bakom, plastväxer (som den också vill gömma sig bakom), värmelampa, sollampa, uv-rör (som man måste byta en gång om året). 
    Och om du efter ett tag misstänker att du har en hona (det vet man inte om man köper bebisar) så måste du även ha en landdel gjord av sand/grus. Honan kommer lägga sina befruktade ägg där i. Men! Det gjorde inte våran :P Hon la ägg i vattnet, två gånger! Det var så vi fick reda på att det var en hon, då var hon cirka 4 år gammal.

• Barbabok
    Habanero85 skrev 2011-09-23 11:37:07 följande:
    nej det var ju ett skämt att dom ser snälla och rara Cool

haha ja svårt att veta säkert på FL men jag fattar
  • Habanero85
    Barbabok skrev 2011-09-23 17:48:11 följande:
    haha ja svårt att veta säkert på FL men jag fattar
  • Fairybolt
    Konstantine skrev 2011-09-23 13:59:44 följande:
    Sköldpaddor ska äta ganska ofta (lite olika hur ofta, men det märker man), så tänk då på att du måste göra en ganska "avancerad" procedur varje gång, man måste även tvätta händerna noga när man hanterar sköldpadda eftersom dom kan bära på salmonella.
    Nej, vattensköldpaddor äter inte alls ofta. När de är små äter de en gång om dagen - när de är fullvuxna varannan till var tredje dag. Att ha reptiler är svårt. Det gäller att läsa på noga vilken art av vattensköldpadda du vill ha och även se till att du har plats för den.

Mina två små Trachemys scripta scripta (gulbukade) som nu bara är 6,5 respektive 8 cm långa kommer att få ett nytt akvarium nu i veckan på 200 cm x 60 cm x 60 cm (720 liter) vilket gör att jag klarar Jordbruksverkets bestämmelser precis när de är fullvuxna vilket gör att jag kommer att få bygga ut om några år.

Saxat från skoldpaddoromera.se:

"Några exempel på minsta tillåtna mått från Jordbruksverkets bestämmelser L80 , på sid 45 är:

för en 16-20 cm lång sköldpadda är minsta tillåtna vattenyta 0,6 kvm. Det motsvarar exvis ett akvarium som är 50 cm brett och 1,20 m långt eller 60 cm brett och 1 m långt. Minsta tillåtna vattendjup är 30 cm, men för att få det behöver akvariet vara högre.

för en 21-30 cm är minsta tillåtna vattenyta 1 kvm, vilket motsvarar exv ett 2 m långt och 50 cm brett akvarium eller 1 m långt och 1 m brett."

Om man har plats och ett genuint intresse för sköldpaddor så är de ju fantastiska djur!

• yodi

jag hoppar in i den här tråden då jag själv är lite nyfiken, av det jag har läst så förstår jag att det är bra om dom har ett specielt mat kar eller vad man ska kalla det, men hur avancerad behöver själva matplatsen vara?

• Amanda84

Yodi: Gäller det vattensköldpaddor så behöver inte "matkaret" alls vara avancerat. Jag tar upp mina två sköldisar ca varannan dag (de äter inte oftare än så när de är över 10 cm långa) och lägger dem i en balja som jag fyller på med lite kranvatten och lägger i maten. (barnbadbalja, badkar etc fungerar bra). När de har ätit färdigt släpper jag ner dem i akvariet igen. Ibland får sköldis en hel räka och då kan han lukta lite räka när han är färdig - då är jag elak nog att sätta igång vattenkranen lite grann och hålla honom därunder under några sekunder. Han blir helt klart stressad av det så det skall man nog inte göra allt för ofta - men akvariet blir helt klart renare än om jag skulle lägga ned honom där utan att tvätta av honom.

• zannah

tipsar om sköldpaddsforum.se och sköldpaddsgrejer.se. Där finns bra tips och råd om allt när de gäller både land och vatten sköldpaddor :)
    Även uppfödare som skriver där om hur man vet vad man har för sort osv.
    tänk på att sköldpaddor är INTE ett lättskött djur! 

Svar på tråden Någon som har eller har haft sköldpaddor?