• chokladkaffe

    6-månaders som vaknar varannan timme

    Vi har en sexmånaders och en 2.5-åring som vi samsover med i en 240-säng. Lillebror nattammar fortfarande, han ligger bredvid mig och när han vaknar ammar jag honom och somnar om. Detta har funkat bra i stort sett hela tiden fram till för två veckor sedan. Han vaknar var och varannan timme nätterna igenom. Han vill bara ammas för att somna om igen.

    Problemet är nu att jag inte orkar. Jag behöver sova sammanhängande nånstans i minst fyra timmar för att orka. Jag kan inte sova på dagarna längre eftersom lillebror inte sover när storebror är på dagis de tre dagarna per vecka. Sista två dagarna har jag brutit ihop för jag varit så trött att jag känner mig sjuk, har svårt att äta för magen är orolig osv, klassiska stressymptom med andra ord. Vi måste hitta en lösning.

    Till saken hör att lillebror är så mammig att jag inte kan lämna honom. I goda stunder kan han leka själv eller vara i nån annans famn när jag är i samma rum. I dåliga måste jag hålla honom. Jag lämnar honom tre timmar varje vecka för träning, allt annat har jag dragit in på.

    Har någon något tips hur vi kan få nätterna att funka bättre? Om någon varit i samma sits som vi och upplevt förbättring vid nån tidpunkt? Vad som helst som kan hjälpa oss är välkommet. Jag har lagt tråden under AP eftersom det för oss är uteslutet med sömnmetoder där vi lämnar barnet ensamt ledset. Någon ska vara hos honom även om det inte måste vara jag.

  • Svar på tråden 6-månaders som vaknar varannan timme
  • sasso78

    Låter som att han inte blir tillräckligt mätt efter amningen tycker jag eftersom han varknar varannan timme och vill ha mer. Ammas han enbart eller har han börjat med gröt och smakportioner? Om inte så tycker jag du kan börja med det eftersom han är 6 månader.
    Kanske ide också att låta han sova i egen säng om det finns möjlighet, kan ju hända att han sover bättre då.

  • chokladkaffe
    sasso78 skrev 2011-09-30 12:33:08 följande:
    Låter som att han inte blir tillräckligt mätt efter amningen tycker jag eftersom han varknar varannan timme och vill ha mer. Ammas han enbart eller har han börjat med gröt och smakportioner? Om inte så tycker jag du kan börja med det eftersom han är 6 månader.
    Kanske ide också att låta han sova i egen säng om det finns möjlighet, kan ju hända att han sover bättre då.
    Just det, glömde säga det med maten. Jo han äter som häst av annan mat. Gröt morgon och kväll fulla portioner, en halv banan typ och en barnmatsburk uppdelat på två tillfällen. Han får även vatten eftersom jag tänkte han kanske var törstig på natten.
    Vi bar ner spjälsängen igår men storebror tog den Gör inget iofsig för då var vi två vuxna och lillebror på 2.40-sängen. Det var nämligen min tanke att han blev störd av oss.
  • Muslimska mamman

    Nu vet jag att detta är AP-delen på FL, men är det vad du behöver så gå ifrån AP någorlunda. Börja med schema och låt sova själva ibland, vila mycket under dagen och ät mycket under dagen. Mitt barn är 4 månader och har sovit i över 8 timmar i sträck varje natt sedan hon var 2 månader gammal. Detta för att jag alltid har henne nära, men också låter henne sova i egen säng och äta efter schema varje dag vilket har fungerat utmärkt. Men somliga börja nog försent med detta innan barnet kan vänja sig på ett par timmar bara...

  • Lilas

    Vår dotter är precis 7 månader och hon är likadan och har varit det ett tag. Hon sover i spjälsäng bredvid våran säng. Hon sover oroligt och vaknar ibland flera gånger per timme hela natten igenom. Jag vet man blir sjukt trött och orkar inte hur lång tid som helst.

    Hon äter oxå mkt på dagarna, 2 portioner gröt och mat 2 gånger och alltid kvällsvälling innan hon ska sova, även lite fruktpure emellan och ersättning/välling ibland på dagen.

    Tyvärr har jag inget bra tips, ville mest säga att det finns fler i samma situation. Hon har oftast inga problem att somna, det är alla dessa uppvaknanden under natten som är så fruktansvärt jobbigt. Numera äter hon inte på natten utan är mest orolig, tappar natten och gnäller flera gånger i timmen som värst.

  • Flickan och kråkan

    Min yngsta vakande oftare än så i den åldern. Eftersom vi har 16 månader mellan våra så nådde jag också till en punkt då det var ohållbart att vara vaken mer eller mindre hela nätterna - för där var vi mer eller mindre - och sedan vaken, pigg och handlingskraftig mamma hela dagarna. Jag gick upp och vaggade istället, så vande av just nattamningen. Det handlade inte alls om hunger utan om utveckling och hjälp att komma till ro vid uppvak och tuttvana (vilket jag inte på något vis tycker är fel). Vi ändrade så lite vi bara kunde. Forfarande hjälp att komma till ro men just tutten byttes ut till mammas famn istället. Gick rätt lätt då han var van att somna och sova i famnen. Det var samma sak med storebror.

    Han började plötsligt sova hela nätter när han var 10 månader. Det gick nästan över natt. Har aldrig tummat på samsovningen eller insomningshjälp, men däremot omvänjt dem så att de nöjt sig med att känna vår närhet utan att just amma. Jag har inga problem med att en liten knodd kommer och lägger sig tätt intill eller sträcker in en hand under mitt täcke och sedan kommer till ro.

    Så gjorde jag . man får nog försöka hitta sin egen väg som passar en själv och det enskilda barnet.

  • chokladkaffe

    På tal om rutiner så har vi ju det för den lille eftersom vi har en 2.5-åring som behöver det. Lillebror har hängt med i dem från början så jag tänker att det inte hänger på det. Dessutom har lillebror varit mer rutin från början, visat tydligt när han vill sova och äta. Vet också många barn som sovit hela nätter sen de var små så jag tänker att vissa helt enkelt har lite tur på den punkten

    Sluta nattamma är kanske där vi får hamna. Ge det några dagar till och sen börja vagga och erbjuda snutte att gnaga på istället om det behövs. Behöver nog peppa upp mig själv bara. Tack för era tips

Svar på tråden 6-månaders som vaknar varannan timme