• Anonym (undrar)

Kan man försörja sig på att vara familjehem?

Jag har sedan jag var kanske 17 år eller så velat ta in fosterbarn. Nu är jag 25 år gammal och sedan tre månader tillbaka så har min son (1½ år) och jag en egen lägenhet.

Jag undrar dels ifall man måste ha ett stort, socialt nätverk för att bli familjehem? Jag har föräldrar som jag träffar ofta och en kompis som jag träffar varje vecka, men bortsett från det så är jag inte iväg och träffar folk så ofta utan föredrar hemmalivet och att vara ute och leka med sonen här och så. Kan de tycka att jag är för osocial då?

Sedan undrar jag ifall man kan "leva på" att vara familjehem eller ifall man måste jobba eller plugga eller så samtidigt?

Jag har alltid velat jobba med barn, men mitt studerande går väldigt knackigt. Inte för att jag är dum utan för att jag bara inte har någon motivation till att plugga. Så, ifall det skulle gå att bli familjehem och ha det som jobb och huvudsaklig försörjning så hade jag tyckt det var jättebra.

• Svar på tråden Kan man försörja sig på att vara familjehem?
  • Anonym (undrar)
    Anonym (insatt) skrev 2011-10-03 16:04:27 följande:
    Det låter klokt! Och har du redan haft tanken så länge, så kommer den väl inte försvinna för att du ger det ett par år till.

Bra att du har erfarenhet av äldre barn. Det tillsammans med de erfarenheter du får av att vara förälder till din pojke nu kommer du ha nytta utav sedan. För dessa barn är ofta inte vanliga barn. Och då är det bra att ha mycket erfarenheter av både "vanliga och ovanliga" barn med sig. Du kan ju aktivt tänka när det blir aktuellt för dig med vidare studier/jobb/fritid att du söker sådant som ger dig erfarenheter av barn på olika sätt.

Många kommuner är mer noggranna med placerade barns skolgång nuförtiden p g a att det kommit mycket mer forskning om det på senare år. Det är en oerhört stark friskfaktor för utsatta barn. De barn som det går bra för i skolan klarar sig i regel bättre i livet, enkelt uttryckt.

Det har också visat sig att många placerade barn presterar under sin förmåga och därmed får sämre resultat än de "borde". Detta är kommurna mer medvetna om nu och har med sig när man rekryterar familjehem. En del har skriftliga intresseanmälningar för att undersöka hur de tilltänkta familjehemmen uttrycker sig i skrift.  Därför är det viktigt att man som familjehem prioriterar utbildning, läsning etc med de placerade barnen. Så om du väljer att plugga vidare nu, kan det säkert ses som en merit i framtiden om du vill bli familjehem.

Lycka till!
    De kurser jag har nu har jag tagit eftersom jag funderar på att på något sätt jobba med barn. Barnskötarutbildningspaketet fanns inte längre kvar, så jag valde psykiatri och barn- och ungdomssjukvård. Jag tänkte att de nog kunde vara användbara, oavsett om man sedan söker vidare som förskollärare eller söker jobb som personlig assistent eller vad som helst.

Jag anser mig i alla fall själv vara bra på att skriva och jag har även ett bra språk i tal, så att säga. Detta gäller både på svenska och engelska. Jag har även bra betyg i de kurser jag gjort, enda problemet är som sagt motivationen. Jag gör ofta klar alla uppgifter och gör alla prov i allra sista stund. Det är dock vanligt att jag hjälper andra med deras skoluppgifter så att de skall bli klara i tid. Andras läxor är roligare än mina. :)
  • Anonym
    Anonym (Familjehem) skrev 2011-10-03 16:20:47 följande:
    Många MÅSTEN här........

Jag är ensamstående mamma till ett barn och jag är utredd ochgodkänd som familjehem. Har en placering just nu.
    Tyvärr spricker några av dina MÅSTEN i mitt fall.

Jag har tex inte ett prickfritt register gällande polis och soc då jag har varit en MYCKET rebellisk tonåring med flertalet kontakter med polis och soc.

Jag är inte diagnosfri, utan har Asperger.

Jag har inte heller ett rum ledigt för ett barn,  men dock ett avdelat sovrum.

Det är så trist när folk svarar i såna här trådar och skriver MÅSTE, DET ÄR SÅHÄR, DET ÄR INTE SÅHÄR........ osv.

Allt är inte svart eller vitt, utan ofta ser man till lämpligheten hos just DEN personen/ personerna.
    Interesant...

En nyfiken fråga till dej,bara;  Det här med att man kollar i socialregister osv,vad är det för slags register,vad står där?
  • Anonym (undrar)
    Anonym (insatt) skrev 2011-10-03 11:49:54 följande:
    Tack

Socialstyrelsen har tagit fram ett initialt bedömningsinstrument för familjehem. Det är en enkät som kommuner kan använda för att låta intresserade fylla i innan man drar igång en utredning.

Instrumentet kan fungera som ett galler - att de som vill bli familjehem tvingas fundera över hur man skulle ställa sig till olika problem eller vilka uppfostringsstrategier man tänker sig att man vill använda. Och kanske på eget initiativ väljer att avvakta eller ta tillbaka sin intresseanmälan.

Om du är sugen kan du ju testa att svara på enkäten för egen del. Jag lägger in länken här. Det är först en massa text om själva instrumentet och bakgrunden. Själva enkäten hittar du på sidan 38 och framåt. www.socialstyrelsen.se/publikationer2011/2011...
    Nu kollade jag igenom alla frågor där och jag tyckte jag gav bra svar som i alla fall övertygande mig om att detta är något jag skulle klara av.

När ekonomin tillåter.
  • Anonym (undrar)

Förresten. Jag tycker det är lite lustigt att det skall läggas vikt vid hur folk uttrycker sig i skrift och så. Många av de personer som svarat i den här tråden, som praktiskt taget utgett sig för att vara visdomens källa inom socialvården, har ju skrivit som åsnor.

• Anonym
    Anonym (insatt) skrev 2011-10-03 11:49:54 följande:
    Tack

Socialstyrelsen har tagit fram ett initialt bedömningsinstrument för familjehem. Det är en enkät som kommuner kan använda för att låta intresserade fylla i innan man drar igång en utredning.

Instrumentet kan fungera som ett galler - att de som vill bli familjehem tvingas fundera över hur man skulle ställa sig till olika problem eller vilka uppfostringsstrategier man tänker sig att man vill använda. Och kanske på eget initiativ väljer att avvakta eller ta tillbaka sin intresseanmälan.

Om du är sugen kan du ju testa att svara på enkäten för egen del. Jag lägger in länken här. Det är först en massa text om själva instrumentet och bakgrunden. Själva enkäten hittar du på sidan 38 och framåt. www.socialstyrelsen.se/publikationer2011/2011...

Jag försökte ladda ner listan,gick inte?
  • Anonym (undrar)
    Anonym skrev 2011-10-03 17:04:15 följande:
    Jag försökte ladda ner listan,gick inte?
    Har du adobe reader? Det fungerade i alla fall för mig.
  • Anonym (Mia)

Jag bor nära ett par där kvinnan jobbar och mannen är hemma med barnen, de har 3 st placerade barn och får således pengar för en inkomst så att säga för de barn de har.

Kan tillägga att dessa varit familjehem i säker 30-40 år och tar bara emot killar som är i tonåren och har mycket problem bakom sig med tex kriminalitet, droger mm

• Mångmamman

Oj oj oj vilken intressant tråd. Tycker det är konstigt att så många som säger sig vara väldigt insatta inte vet hur det ser ut i verkligheten. Självklart finns det outredda familjer och familjer under utredning som tar emot placeringar. Det är inte bra och det är inte så det ska vara - men det händer endå när barn/ tonåringar placeras akut i dag. Det är ju bara att se sig lite om så ser man hur verkligheten ser ut. Sen set det ut som massor av er medvetet missuppfattar TS, bara för att få provocera. Hon har läst pålägget och i böcker vad detta med familjehem handlar om. En sak hittade hon inte och ville ha hjälp här. Det var hur ekonomin kommer att se ut. Att veta hur mycket tid man kommer kunna lägga på sina barn. Det är väl en jättestor och relevant fråga. Hur så många lyckas missuppfatta frågan, det undrar jag. Har du en placering brukar man kunna kombinera det med i allafall ett deltidsjobb, men rik blir man inte :) Har du två placeringar så tar det mer tid och kraft och har du inga stora krav så kan man klara sig på enbart det arvodet, det beror lite på. Vi är kontrakterat jourhem och detta är mitt jobb. Skulle det vara fult av mig att tjäna pengar på detta? Till och med så mycket att jag klarar mig på det. Ni andra här. Får ni lön för ert jobb? Vart ni än jobbar? Lärare tar hand om andras barn -och får betalt. Läkare? Hade ni frågat de om dem gör det enbart för pengarna??? Klart att man ska ha ordentligt betalt för det jobb men lägger ner, oavsett vad det är för jobb. Löneförhandlar gör väl alla, innan de säger ja till ett jobb. Det är väl supersmart av TS att fråga oss ock kolla upp arvodet innan hon går vidare i dina tankar. Hon vore ju dum annars. Vad gäller egna små biobarns ålder, så varierar det i oändlighet. Hur din familj fungerar i övrigt spelar in massor. Vår yngsta är två och vi har bara haft placeringar över den åldern. Jag själv var under året när mina föräldrar började med detta. Det har gått alldeles utmärkt. Barn i exakt samma ålder är inte aktie lämpligt dock, men funkar bra ibland. Det är människor detta handlar om det finns inga exakta svar. Alla funkar olika. Den förståelsen tycker jag saknas här. Allt verkar vara " så här ÄR det". Livet ser inte ut så. Jag hoppas verkligen att du ger dig in i den à världen när du känner dig redo. Det är underbart roligt och förbaskat svårt. En sak som jag kan se som svårighet i ditt fall är att du är själv. Jag själv hade inte klarar av det som ensamstående mamma då jag ibland måste ut och leta tonåring på natten få mina andra barn sover. Lycka till !!! :)

• Mångmamman

Hm, varför blev inlägget så ihopskrivet tro? Kan man redigera inlägg i efterhand, eller är det kört nu tro :) Haha, härligt när man skriver för fort på iphonen så den sätter in fel ord. Jag skulle skriva att hon läst på nätet..... Det blev att hon läst pålägget. :) hoppas att ni fattar endå.

• Qliana

Ts: i vilken komun bor du? Det ser säkert olika ut i olika kommuner. Här i Stockholm skiljer sig t o m socialtjänsterna åt.

• Anonym (familjehemsmamma)

Hejsan klart man kan leva på att vara familjehem.
    jag hade som du en stark längtan att få bli just familjehem kontaktade flera kommuner när jag var 21
    och dom blev väldigt förvånade att jag ville bli familjehem när jag var så ung.

Deras policy var dock att man helst inte skulle ha barn under tre år och jag hade juh min täva på tre år å en bulle i ungnen =) så det kändes som att vi kunde vänta.

Nu är vi familjehem och har varit i några år och det finns massa orsaker att vi är det.....den första är att man vill göra något för andra barn, sen såg vi fördelar med att låta min man vara hemma med ett fosterbarn att faktiskt bio barnen såg mera av sin pappa då =) så inte nog med att vi hade rum med en extra, våra egna barn får bara bonus dom me =)
    Klart man då behöver ha inkomst, vi blir inte rika som många skriver men vi får massa tid med varandra och det funkar att vara hemma.
    Vi kan betala våra räkningar och det kompensera lönen som min man hade förrut. Det betyder juh om man tittar på det att vi igentligen förlorar lite på d ekonomiskt men tid med barnen kan inte mätas i pengar.

Vi har haft ett par ungdomar här och det har funkat hur bra som helst, vi har försökt ge dom så mycket kärlek man kan och vad dom vill ta emot när man är femton haha vi hoppas vi har visat att gemenskap och trygghet är något som dom ska försöka bygga livet på.
    äh nu börjar jag bli sentimental hoppas att jag hjälpte dig någe många lycka till

Svar på tråden Kan man försörja sig på att vara familjehem?