Anonym (insatt) skrev 2011-10-03 16:04:27 följande:
Det låter klokt! Och har du redan haft tanken så länge, så kommer den väl inte försvinna för att du ger det ett par år till.
Bra att du har erfarenhet av äldre barn. Det tillsammans med de erfarenheter du får av att vara förälder till din pojke nu kommer du ha nytta utav sedan. För dessa barn är ofta inte vanliga barn. Och då är det bra att ha mycket erfarenheter av både "vanliga och ovanliga" barn med sig. Du kan ju aktivt tänka när det blir aktuellt för dig med vidare studier/jobb/fritid att du söker sådant som ger dig erfarenheter av barn på olika sätt.
Många kommuner är mer noggranna med placerade barns skolgång nuförtiden p g a att det kommit mycket mer forskning om det på senare år. Det är en oerhört stark friskfaktor för utsatta barn. De barn som det går bra för i skolan klarar sig i regel bättre i livet, enkelt uttryckt.
Det har också visat sig att många placerade barn presterar under sin förmåga och därmed får sämre resultat än de "borde". Detta är kommurna mer medvetna om nu och har med sig när man rekryterar familjehem. En del har skriftliga intresseanmälningar för att undersöka hur de tilltänkta familjehemmen uttrycker sig i skrift. Därför är det viktigt att man som familjehem prioriterar utbildning, läsning etc med de placerade barnen. Så om du väljer att plugga vidare nu, kan det säkert ses som en merit i framtiden om du vill bli familjehem.
Lycka till!
De kurser jag har nu har jag tagit eftersom jag funderar på att på något sätt jobba med barn. Barnskötarutbildningspaketet fanns inte längre kvar, så jag valde psykiatri och barn- och ungdomssjukvård. Jag tänkte att de nog kunde vara användbara, oavsett om man sedan söker vidare som förskollärare eller söker jobb som personlig assistent eller vad som helst.
Jag anser mig i alla fall själv vara bra på att skriva och jag har även ett bra språk i tal, så att säga. Detta gäller både på svenska och engelska. Jag har även bra betyg i de kurser jag gjort, enda problemet är som sagt motivationen. Jag gör ofta klar alla uppgifter och gör alla prov i allra sista stund. Det är dock vanligt att jag hjälper andra med deras skoluppgifter så att de skall bli klara i tid. Andras läxor är roligare än mina. :)