• Idun

Hur har ni det med sexlivet? Ni som kämpat länge...

Ni som har kämpat länge för att få en bebis, hur tycker ni att ert sexliv påverkats?

Jag känner nämligen att min sexlust drastiskt har minskat de senaste åren. Vi körde först oskyddat i några år då vi tyckte att det vore roligt att bli med barn men vi gick inte in för det med 100%. Då tyckte jag att det kryddade sexlivet lite. Det blev spännande men jag blev inte jätteledsen när mensen sen kom. Nu har ju åren gått och det är nu 1 och ett halvt år sedan vi sökte hjälp. Vi har gjort utredningen och väntar nu på insemination. Allt tar ju sån jäkla tid! De senaste två åren har jag bara börjat tänka på bebisar så fort vi börjar gosa. Om jag vet att jag har ägglossning så innebär det jättemycket stress eftersom jag har svårt att koncentrera mig på sexet utan bara på resultatet så att säga. Om jag inte är i närheten av ägglossning blir sex ointressant. Det är värst innan sexet. När vi väl satt igång brukar det släppa lite.

Jag börjar tycka att det här är jobbigt. Nu förtiden blir det att vi har sex mer sällan men då vi har det är det ofta väldigt bra och väldigt intensivt eftersom man väntat så länge

Min undran är hur ni andra par som är i samma sits har hanterat detta? Har ni några bara tips?

• Svar på tråden Hur har ni det med sexlivet? Ni som kämpat länge...
  • Kurreburre

Tjoho! Jag har fått tillbaka min sexlust Känns faktiskt som en befrielse att inte bara vilja ha sex för att bli gravid, utan för att det e rätt nice! Även om jag fick utslag på ÄL stickan igår så va det inte därför jag ville ha sex, jag hade längtat efter sambon hela dan, det va bara en bonus att vi prickade in det! Även i helgen när sambon ville så va jag med på noterna utan motstånd. Ska nog övertala sambon ikväll igen, får ju passa på nu när lusten finns

• Idun

Det är bra, Kurreburre! Har också haft ett litet uppsving, det känns bra! Man vet att lusten finns där nånstans, den är inte borta för alltid

• Cahela

för mig har sexlusten försvunnit...sista året har det mer varit kring äl jag har varit intresserad av sex o tiden före o efter har varit helt ointressant...vi har tjafsat en del kring detta...för mig är det så barnverkstads fixerat o min sambo håller på det för njutningens skull....själv så hoppas jag på som fyrklövern skriver att det blir bättre när man fått barn (antingen egentillverkade eller via adoption)....¨
    jag börjar få skamkänslor kring min kropp o känner mig mer o mer misslyckad som kvinna eftersom det aldrig blir ngt barn....det kanske uppfattas som en konstig tanke....
    jag menar inte att man är en misslyckad kvinna för att man inte kan få barn jag menar mer att jag blir besviken på min kropp som inte lyckas ge oss det barn vi vill ha ( än så länge) ....
    att vara i det här med barnverkstan är jobbigt o för min del så hade jag ingen aning om hur mkt tankar som dyker upp o som man brottas med i denna situation....
    det påverkar hela min livsstil och jag börjar känna att jag vill ha tillbaka mitt liv som det var förut...glatt o roligt o då jag var stolt över mig o min kropp o hade fantastiskt bra sex...vet bara inte hur jag ska hitta tillbaka dit...

• rödbetan

Vi har nog sex bara för att det är skönt med sex nu säger man inget att tänk om det lyckas den här gången ... slutat tro på den naturliga vägen.

• Margaret

Ständigt aktuellt ämne Idun! kan bara instämma, grejen är att allt som inte sker spontant i sängen känns krystat och då slocknar min lust helt. Det blir så mekaniskt.

Såg någon den nya dokusåpan Sex Inspectors (Rätt?) - jag iddes inte se, men den kanske var värd ett försök?

• Funderaren

Här är det en till som har ett sexliv som nästan kan beskrivas som en katastrof

Vi har försökt få barn i 3 år nu och de sista 2 åren har det gått ned ordentligt. Har på sin höjd sex max 3 ggr /mån om ens det. Nu är det nog en månad sen sist. Är jag som inte vill, har ingen lust alls och kan inte slappna av när det väl händer. Hoppas verkligen att det vänder och blir bättre =/

• Katten Ceasar

Det var ett tag då jag aldrig ville ha sex. Det kunde gå mer eller mindre flera veckor utan att jag kände nån lust till det och dte var ju för att det tär så mycket på en psykiskt med att man aldrig bli gravid osv. Men nu på sista tiden så har sexlivet varit bättre än nånsin ... vi ha sex nästan varje dag och det har vi för att jag känner för det, båda känner för det och för att det är ju rätt så kul och mysigt iaf.

• Funderaren

Katten Ceasar: Vad var det som fick det att vända?
    Känner likadant som du gjorde förut. Har absolut ingen lust. När vi har sex så är det mest för att jag tycker att det borde vara dags, mest för hans skull. Inte så ofta alltså (han tjatar absolut inte ska väl tilläggas)

• Idun

Vi såg faktiskt sex inspectors och det gav oss en liten nytändning! Jag kan rekomendera det- även om det inte var ett helt igenom bra program. Men lite tips fick vi!

Kunde de inte göra ett program där de ger tips och idéer om nya sätt att tillfredsställa varandra på? Som inte blir utelämnande för de deltagande?

Vi har i alla fall haft ett litet uppsving här hemma den senaste månaden. Vet inte riktigt vad det beror på för jag är egentligen mer stressad över det här med barnlösheten nu än jag varit förr. Vi ska börja med inseminationer nu men får hela tiden vänta. Så stressande! Plus att det känns som att antingen är vi med barn till hösten eller så står vi på noll och måste ta oss vidare på något annat sätt. Och alla andra sätt kostar en massa pengar. Vilket är något vi inte har så gott om just ni.

• rödbetan

Min man är inte hemma har inte haft sex på nästan 2 månader nu så lär ju bli ett uppsving när han kommer hem men känner mig rätt äcklad av min kropp dels för jag inte känner mig som en riktigt kvinna, när man aldrig blir gravid, samt att jag är en del öveviktig så valkar ochcelluliter gör ju att man inte känner sig särskilt attraktiv heller.

• Fyrklovern

Vi har varit en vecka på semester nu och det gav oss ett litet uppsving, jag som annars är den som har problem med sexet eftersom det är så bebisfixerat för mig.

Det går ju väldigt mycket i perioder, just nu har vi en period där vi kramas, gosar och pratar mycket, ibland är det väldigt off, då vill jag knappt att han tar i mig och jag har ingen aning om varför jag känner så??

Hoppas fortfarande på att ett plus på stickan kan lösa upp alla spänningar.

//Fyrlövern

• Jola

Jag vet inte alls vad som har hänt här hemma men vårat sexliv har fått en ny tändning
    Vi tror att det är akupunkturen för det började efter att vi började gå på akupunktur, det måste vara blodcirkulationen Vi har blivit ny kära igen och vill helst inte gå upp ur sängen och det är så härligt. Innan så hade vi sex mest runt ÄL tror jag.

• CarinaB

Hej, vi har försökt i 10 år och de första åren var det väl ok men det har blivit mindre och mindre. Nu kanske max 2 ggr i månaden så det är tur att det finns IVF

• Margaret

Såg Sex inspectors då det handlade om paret som övergödslat med sexleksaker. I grund och botten finns det säkert en poäng med att hitta tillbaka till det enkla, men jag kunde inte riktigt identifiera mig. Nu har vi uppehåll, mest för att få lite andrum efter intensiva perioder av sex varannan dag. Det händer att vi blir lite passionerade till och med! Men inget sex... hahaha!

• pemi

Vårt sexliv har faktiskt blivit bättre efter att vi fick en diagnos. Nu vet vi att det är minimal chans att vi lyckas på egen hand och då blir ju samlivet mycket minder "bebisfixerat". Nu har vi sex för att det är mysigt, barn det försöker vi göra på kliniken.

Sen går ju lusten upp och ner ändå, ibland blir det en gång/vecka, andra gånger varje dag. När man har lust helt enkelt.

pemi

• minislängtan

det känns som sex lusten har försvunnit helt nu när jag fick besked om en nya cysta o väntar på operation eller vad det blir. vi har väl sex max 3 gånger per månad nu o denna månaden efter mens har det bara blivit 1 gång känner ingen lust känner mig deppig o osexuell, ingen ide det blir ju inget o vi har inte gått vidare ännu till ivf för vi vet inte hur min äggstock ser ut ännu får se efter operationen.

• Pomperipossa

Vi har försökt två år. . Sambon har ju dåligt med spermier så jag testar med stickor sedan ett år tillbaka och kan väl i ärlighetens namn säga att om jag inte har äl så har vi inte mkt sex alls. Tråkigt men sant. Jag vill göra ivf för att slippa försöka och hoppas längre, tror det skulle vara en slags lättnad för oss, men det vill itne han.

"Nu har vi sex för att det är mysigt, barn det försöker vi göra på kliniken. " (Pemi)
    Bra skrivet tycker jag ;) *s*

• Idun

Vi hade ett litet "gräl" om det här med sexet idag. Vi satt nämligen och tittade på sex inspectors i tisdags och då sa jag att det är synd att vi har sex så sällan eftersom det är så bra och skönt när vi har det. Min man höll med. Så sa jag att jag tyckte att det var en bra idé de t där att skriva lappar till varandra där man skrev saker som man vill att den andra ska göra- typ "kyss mig på halsen", "ta mig på rumpan när jag diskar" osv. För att trigga den sexuella och sensuella spänningen. Vi skrev inga lappar men min man har kommit och pussat mig på halsen och så säger han att vi kan väl gå och lägga oss i sängen. Då känner jag ju så klart att han vill ha sex- och stressen slår till som ett brev på posten! Så tyckte han idag att det var taskigt att först klaga på att vi har sex för sällan och sedan avvisa honom hela tiden. Jag kan ju förstå det men jag försökte förklara att bara för att jag inte har någon lust så betyder inte det att jag inte VILL vilja ha sex.

Suck, ibland känns det bara som att det är för mycket med allt!

• Kicki80

Idun--> Jag känner igen mej i det du skriver! Jag och minsambo har haft såna disskutioner ett x antal ggr. (Han tycker inte sex e lika viktigt som mej!) Men när han sen kommer och pussar på mej så backar jag! :( Och inte har det blivit bättre sedan vi börja med behandlingen! Jag som alltid velat haft mkt sex ofta vill just inte ha sex förutom vid äl nu! Men då bli det oxå problem. Då känns de som att de e så tvunget! Inte för att man vill utan för att de e ett måste! *suck* Tur att jag har en så bra å förstående sambo! ;)

Svar på tråden Hur har ni det med sexlivet? Ni som kämpat länge...