• LillaRäven

Testikelbiopsi

Om man hittar spermier vid en testikelbiopsi, gör man då en insemination? Eller ivf,icsi?

• Svar på tråden Testikelbiopsi
  • Carla82

Ja icsi...det är alldeles för få spermier för att riskera dem på insemination. Vi har gjort icsi och då har min man ändå flera rör frysta. Hade han inte haft det och man hade tagit dem genom testikelbiopsi eller centrifugering av urin (han är steril pga en komplikation efter testikelcancer) så hade det ändå blivit icsi...som sagt de är för dyrbara för att "slösa" dem på insemination. 

• LillaRäven

Okej, tack för svaren!
    Vet ni hur stor chans det är att hitta spermier vid en biopsi om alla andra tester ser bra ut(hormon, kromosomavvikelse) , förutom spermietestet som är 0? 

• Carla82

Vet inte...har en kompis som är i samma situation som du...han väntar fortfarande på biopsin och läkarna har sagt att iom att blodproverna ser bra ut så måste de ju finnas någonstans och att det är troligt att man kan hitta dem genom testikelbiopsi men att det finns en liten risk att de inte hittar nåt där heller. Tror att det är svårt att hitta något procental iom att det orsakerna kan vara så olika. Såg idag på treans program sjukhuset att de gjorde en testikelbiopsi och där sa de också att det finns en risk att de inte hittar något men att de i så fall kan gå vidare och ta ett större vävnadsprov och oftast hittar de där. I den killens fall hittade de levande sperma och frös ner för att gå vidare med icsi. Min man lider av retrograd ejakulation...dvs att de kommer inte ut utan åker tillbaka och in i urinblåsan (nervskadaefter op). I hans fall finns det spermier att ta genom testikelbiopsi och de har även gjort en koll med urinprov där de kan se att de finns.  Men som sagt har vi frysta och efter vårt 2:a (+1 avbrutet) icsi är jag nu gravid i v.19.  Jag håller tummarna att det funkar i ditt/ert fall. 
    Här förklarar de rätt bra:  http://www.ivfkliniken.se/svenska/varianter_av_ivf/testikelbiopsi/

• LillaRäven

Grattis till graviditeten Glad 

Och tack för svar, vi slits mellan hopp och förtvivlan i den väntan som känns som den aldrig tar slut!
    Har läs varje sida på nätet, men det känns som att det inte är tillräckligt med info!
    Så det känns bra att höra om andras erfarenheter.
    Min man opererades för ensidig kryptorchism när han var 2år, och jag hoppas på att läkaren "råkade" skapa en blockering, vilket isf leder till att vi kommer kunna bli biologiska föräldrar!

• LillaRäven

Förresten, vilket avsnitt av sjukhuset var det?

• Carla82

Tack så mycket. Det känns bra att det äntligen blivit (även om vi har turen att redan ha en som blev till innan mannen blev sjuk) men samtidigt oroligt för att något ska hända. Man är aldrig nöjd. Oj...avsnitt 10  eller 9 tror jag  tittade på några i rad. Det är ingen fara vet absolut hur det känns....och många med oss tyvärr. Jag fortsätter att hålla tummarna...och har du frågor rörande icsi eller så är det bara att höra av sig.

• LillaRäven

Tack så mycket! 
    Vi får se vart det bär av, får de sista provsvaren på FSH och LH i nästa vecka. Håll tummarna!

• moii

När vi gjorde Biopsi fanns det spermier i 30% av gångarna. Sambons värden var inom gränsen för det normala för övrigt. Hans bekymmer var att han som barn opererat ned testiklarna och då kan det tydligen bli bekymmer med att spermierna kan ha svårt att komma ut.

Det blir alltid icsi med så lågt spermieantal att man tar ut dem manuellt.

• LillaRäven

Nu blir jag fundersam! De sa att de skulle ta 3 prover. Vi har fått svar på 2 vilka var, kromosomprov och testosteronprov. Vilket kvarstår? Internet är vilseledande ibland!?

• LillaRäven

Moii, hur menar du me 30% av gångarna? 30% av Sveriges befolkning?

• Carla82

Vet inte med första frågan...men maken fick även göra vissa andra genetiska prover förutom kromosomprover, och infektionsprover också. HIV, hepatit o liknande...kanske nåt av dem?

• LillaRäven

Okej, tror att de tog dom proverna i början av utredningen. Men jag vet inte?

• moii

30% av gångarna i testikeln! 30% av Sveriges befolkning.. You lost ME :)

• LillaRäven

Jag tänkte så klart att du menade att  30% av de män som gör biopsi i Sverige få ett positivt svar.
    30% av gångarna, hänger jag inte riktigt med på...faktiskt.  

• moii

Det finns små gångar i testikeln ( tydligen) och i dessa ligger spermierna. I 30 % av dessa gångar fann man spermier på min sambo vilket kan göra att det är svårt att hitta tillräckligt många som är dugliga.

Tex räcker det aldrig till nedfrysning utan vi får alltid göra biopsi och färskförsök vilket jag tror är bra eftersom det kan vara svårt att avgöra kvaliteten på Spermier som tinas upp. Så som jag har förstått det i alla fall

• LillaRäven

Aha okej, nu är jag med! Tack för den nya kunskapen! Som sagt, det här är en hel vetenskap Glad

Svar på tråden Testikelbiopsi