Får soc prata själv med små barn
Som rubriken lyder får soc tanter prata enskilt med små barn utan annan vuxen i sällskap. Hur vet man då att inte soc hittar på saker som barnen kanske ej sagt...
Som rubriken lyder får soc tanter prata enskilt med små barn utan annan vuxen i sällskap. Hur vet man då att inte soc hittar på saker som barnen kanske ej sagt...
Ja soc får prata med små barn om de anser det nödvändigt för utredningen.
Sen så undrar jag varför du tror att de skulle ljuga om vad barnen säger? Jag jobbar själv på socialtjänsten och jag kan aldrig för mitt liv tänka mig att socialsekreterare skulle ljuga om vad barnen säger till dem. Vad tror du att soc har för uppdrag egentligen, att ta barn från deras familjer eller göra utredningar för att de tycker att det är kul? Om du tror att soc skulle ljuga om vad dina barn sagt för att få en anledning att misstro dig så måste du ju själv ana att det kanske finns anledningar till varför socialtjänsten utreder dig och dina barn, eller hur? Om soc inleder utredning i en familj betyder det endast att det finns en ORO för hur barnen har det och man vill undersöka så att barnen har det bra, de gör det INTE för att visa makt eller jävlas för att de tycker att det är kul.
De får ha barnsamtal med barnen men som förälder har man rätt att yrka att ma nhar en representant med.
Erfarenhetsmässigt så bör man se till att man har det, jag ahr som aktiv i Uppsala mansjour varit med på ett antal sådana samtal och soc har en tendens att tolka dem som de vill....
Har inte sagt att jag ska vara med utan jag vill ha någon annan med i samtalet en som inte hör till soc, och nej detta handlar inte om misär i hemmet utan mer om mig som mamma nu med adhd och att deras far dött. Idiotisk utredning överhuvudtaget som sagt var, blev jag sämre mamma nu bara för att inte pappan e med i bilden, ja kanske ett tag men jag brister ej i omsorgen om mina barn och somsagt var jag har haft adhd hela livet men inget som gör att jag inte kan vara mamma
Ja, soc får prata med barnen enskilt, på många orter bandas samtalen för att man ska kunna fokusera helt på barnet och slippa dokumentera. Rättssäkert och bra.
Jag hoppas verkligen att ni får stöd och hjälp via soc. Det har ni sannerligen behov av. Lycka till.
Man har rätt och bör ha en vuxen som barnet känner med på samtalet ex förskole personal . SOC tolkar ofta på sitt eget sätt . Jag har varit med vid två tillfällen och ett av dem var ok det andra undrade jag om vi var på samma möte dessutom försökte soc. på verka barnet genom att ställa om en fråga 3 gånger tills barnet ändrade svar. då kom aldrig frågan tillbaka. Läser på barnens rätt som går igenom ett antal utredningar från social tjänsten varje år är det inte många som följer lagen.Dessutom har jag varit med på ett samtal där en förälder ville ha någon med .Umgängesföräldern sa nej då gick soc. på det utan förklaring.