• Anonym (Undrar)

Får soc prata själv med små barn

Som rubriken lyder får soc tanter prata enskilt med små barn utan annan vuxen i sällskap. Hur vet man då att inte soc hittar på saker som barnen kanske ej sagt...

• Svar på tråden Får soc prata själv med små barn
  • so much better

Ja soc får prata med små barn om de anser det nödvändigt för utredningen.

Sen så undrar jag varför du tror att de skulle ljuga om vad barnen säger? Jag jobbar själv på socialtjänsten och jag kan aldrig för mitt liv tänka mig att socialsekreterare skulle ljuga om vad barnen säger till dem. Vad tror du att soc har för uppdrag egentligen, att ta barn från deras familjer eller göra utredningar för att de tycker att det är kul? Om du tror att soc skulle ljuga om vad dina barn sagt för att få en anledning att misstro dig så måste du ju själv ana att det kanske finns anledningar till varför socialtjänsten utreder dig och dina barn, eller hur? Om soc inleder utredning i en familj betyder det endast att det finns en ORO för hur barnen har det och man vill undersöka så att barnen har det bra, de gör det INTE för att visa makt eller jävlas för att de tycker att det är kul.

• Jannerrr

De får ha barnsamtal med barnen men som förälder har man rätt att yrka att ma nhar en representant med.

Erfarenhetsmässigt så bör man se till att man har det, jag ahr som aktiv i Uppsala mansjour varit med på ett antal sådana samtal och soc har en tendens att tolka dem som de vill.... 

• Anonym (Undrar)
    Jannerrr skrev 2011-10-08 08:24:44 följande:
    De får ha barnsamtal med barnen men som förälder har man rätt att yrka att ma nhar en representant med.

Erfarenhetsmässigt så bör man se till att man har det, jag ahr som aktiv i Uppsala mansjour varit med på ett antal sådana samtal och soc har en tendens att tolka dem som de vill.... 
    Detta e det jag vill ha någon med vid samtalet efter som mitt förtroende för soc inte är så stort. Jag vet att inget oroväckande kan komma fram från barnen men jag känner mig inte trygg i alla fall.
  • Anonym
    Jannerrr skrev 2011-10-08 08:24:44 följande:

Beror lite på vad orosanmälan handlar om!
    Många gånger så får inte och bör heller inte föräldern vara med vid samtalet! Kan ju och är i de flesta fallen just föräldern som är orsaken till barbets ev illamående eller anledningen till att orosanmälan ens gjort!
    Barn är fruktansvärt lojaa och vilket barn skulle inför föräldern kunna vara ärlig och misären hemma?
    Inget barn jag träffat i alla fall!
    Barn ska kunna helt ostört prata med soc tjänsten utan att behöva tänka sig för vad dom säger!
    Har föräldern gjort barnet illa så finns det få barn som inför förälderns kulle berätta det.......så gott som alla barn förnekar misären hemma och många utav dom vet inte ens vilken maximal omsorgsbrist dom utsatts för efteresom det är det enda liv dom vet, det enda liv dom levt....
    Soc prratar ofta helt ensamma med barnet, har rätt att göra det, gör det och förhoppningsvis så kommer det att förbli så!!!!
  • Anonym (Undrar)

Har inte sagt att jag ska vara med utan jag vill ha någon annan med i samtalet en som inte hör till soc, och nej detta handlar inte om misär i hemmet utan mer om mig som mamma nu med adhd och att deras far dött. Idiotisk utredning överhuvudtaget som sagt var, blev jag sämre mamma nu bara för att inte pappan e med i bilden, ja kanske ett tag men jag brister ej i omsorgen om mina barn och somsagt var jag har haft adhd hela livet men inget som gör att jag inte kan vara mamma

• Anonym (soc.)
    Anonym (Undrar) skrev 2011-10-08 17:58:16 följande:
    Har inte sagt att jag ska vara med utan jag vill ha någon annan med i samtalet en som inte hör till soc, och nej detta handlar inte om misär i hemmet utan mer om mig som mamma nu med adhd och att deras far dött. Idiotisk utredning överhuvudtaget som sagt var, blev jag sämre mamma nu bara för att inte pappan e med i bilden, ja kanske ett tag men jag brister ej i omsorgen om mina barn och somsagt var jag har haft adhd hela livet men inget som gör att jag inte kan vara mamma
    Skillnaden är ju rätt markant mellan att vara mamma med ADHD tillsammans med en "normalfungerande" pappa, och att vara helt ensam om ansvaret för barnet, med den problematiken som ju kan se olika ut. Det handlar nog om att utreda huruvida du behöver nåt stöd eller nån avlastning nu när pappan inte är med i bilden.
    Om avlastning och stöd kan hjälpa dig är det ju bara att tacka och ta emot, det är det nog många av oss helt ensamstående föräldrar som egentligen skulle må bra av att få. Om du inte har nåt behov av stöd eller avlastning och det inte påverkar din omsorgsförmåga s¨å kommer ju utredningen att visa det så det finns ingen anledning att gå i försvarsställning. Detta är en service som samhället erbjuder
  • Anonym
    Anonym (Undrar) skrev 2011-10-08 17:58:16 följande:
    www.familjeliv.se/Forum-4-121/m61412579.html
    Är det här din tråd oxå? 
  • Anonym
    Anonym (Undrar) skrev 2011-10-08 20:18:08 följande:
    Ja det e min tråd också. 
    Antog det då det är mycket som stämmer förutom att du "håller ihop dig bättre i denna än den andra!
    Anonym (soc.) skrev 2011-10-08 20:18:35 följande:
    Jisses, ja i såna fall kan man ju lungt konstatera att det finns anledning att sätta in rejält stöd för familjen.
    Håller med dig och tyvärr så är det så det ofta blir när vissa av någon konstig anledning startar två trådar om samma sak fast dom försöker "vara,agera o reagera" på helt olika sätt! Men du har helt rätt REJÄLT STÖD/INSATS BEHÖVS!!!!! Och inte bara "ett simpelt samtal" som Ts försöker få det att se ut som här....ett oskyldigt samtal utan belägg eller direkt anledning! Kollar man hennes andra tråd där bara vokabulären är under alla kritik för att inte påpeka allt det andra så behövs verkligen rejäla insatser från Soc! Jag hoppas dom får det för barnens skull för det är dom i slutändan som far så illa!
  • Anonym
    Anonym (Undrar) skrev 2011-10-07 10:40:50 följande:
    Jag blev lvuad pga av sexuella övergrepp och det har inte mina barn råkat ut för, och att mina barn ska utredas har med helt andra omständigheter att göra, det har med dödsfall i familjen att göra så sluta vara så nedlåtande, men det står ju soc på dig så du e säkert en sockärring som bedriver maktmissbruk
    Ungefär som att spekulera i om du är den omsorgsfulla mamma du här försöker framställa dig att vara!
    Nämns dina diagnoser här?
    Läser man din andra tråd så inser man snabbt att insatser av något slag akut behllv sättas in och det oxå med tanke på att pappan tagit livet av sig!
    Absolut behöver dina barn hjälp!
  • Anonym (OMG!!!)

Ja, soc får prata med barnen enskilt, på många orter bandas samtalen för att man ska kunna fokusera helt på barnet och slippa dokumentera. Rättssäkert och bra.

Jag hoppas verkligen att ni får stöd och hjälp via soc. Det har ni sannerligen behov av. Lycka till.

• Anonym
    Anonym (OMG!!!) skrev 2011-10-08 22:22:12 följande:
    Ja, soc får prata med barnen enskilt, på många orter bandas samtalen för att man ska kunna fokusera helt på barnet och slippa dokumentera. Rättssäkert och bra.

Jag hoppas verkligen att ni får stöd och hjälp via soc. Det har ni sannerligen behov av. Lycka till.
    Ja det är det abslot bästa,effektivaste och mest rättsäkert att spela in samtalen med barnen!
    Ts det vore en bra ide att rekommendera det till Soc
    Kan inte bli bättre då barnen får utan någon annans pverkan säga vad dom vill om hur det är, vad som händer och hur dom mår och du kan helt och hållet koppla bort att Soc ska förvränga,lägga till,missuuppfatta eller rent utav ljuga ( som så många tror att Soc gör ) om det barnen säger!
    Super ide Ts!
  • Wille2011

Man har rätt och bör ha en vuxen som barnet känner med på samtalet ex förskole personal . SOC tolkar ofta på sitt eget sätt . Jag har varit med vid två tillfällen och ett av dem var ok det andra undrade jag om vi var på samma möte dessutom försökte soc. på verka barnet genom att ställa om en fråga 3 gånger tills barnet ändrade svar. då kom aldrig frågan tillbaka.  Läser på barnens rätt som går igenom ett antal utredningar från social tjänsten  varje år är det inte många som följer lagen.Dessutom har jag varit med på ett samtal där en förälder ville ha någon med .Umgängesföräldern sa nej då gick soc. på det utan förklaring.

Svar på tråden Får soc prata själv med små barn