• missmoneypenny

    1åring vill inte somna

    Hej

    Jag behöver lite råd.

    Har en 1årig dotter som aldrig har varit speciellt lätt att få att somna. Hon sover i vår säng, och det funkar bra. På kvällarna ammar jag henne till sömns, eller tills hon inte vill amma längre. Men på dagarna har hon plötsligt blivit ännu svårare att få att somna. Förut ammade jag henne till sömns på dagarna, och det var som att amma en liten brottare, men nu utan amning vill hon helst bara rymma ur sängen och krypa iväg. Det slutar med att jag får hålla fast henne, och hon skriker ju och är inte alls nöjd med detta, men efter en liten stund, allt mellan 5 och 20 min, så brukar hon komma till ro och somna. Jag sjunger för henne samtidigt, klappar på henne, men fast hon är supertrött så blir hon så förbannad att hon inte får krypa ur sängen.

    Hon gillar inte vagnen så hon somnar väldigt sällan i den, men somnar ofta utan ett pip om hon sitter i bärsele på ryggen. Men det är varken praktiskt eller möjligt för mig att ta en långpromenad med henne på ryggen var gång hon ska sova middag. Dessutom vaknar hon så fort man tar av henne ur selen. Hon sover bara en gång om dagen nu, och när man väl har fått henne att somna så sover hon ofta bra i två timmar. Ibland får man gå in och klappa lite på henne om hon vaknar så somnar hon om. Då går det fort.

    Men vad säger ni om hela den här fasthållningen? Det känns inte rätt för hon blir så förbannad på mig, men samtidigt är hon ju trött och behöver sova och blir jättegnällig om hon inte får sin dagslur vi den tiden vi lägger henne. Kan hon ta skada av att vi "håller henne på plats" i sängen när hon ska sova, samtidigt som vi sjunger eller klappar på henne?

    Har ni några bra tips på hur vi kan få henne att somna för dagsluren utan skrik?

                

  • Svar på tråden 1åring vill inte somna
  • våranfamilj

    Hej! Jag har en dotter på 1 år och 3 veckor. Hon har aldrig heller varit så förtjust i att somna. Hon gillar inte att somna i vagnen fast att hon är hur trött som helst. Jag höll på att dutta med henne, men till slut fick jag nog och slängde bara över en filt, och hon somnade på en gång:) Och med sängen, brukar jag lägga över ett mörkt lakan så att det bli som en liten mörk kojja, och då somnar hon. Och hon måste ha en speciell filt. Ingen annan en den vill hon ha. testa med det?

  • Farfalla

    Jag skulle aldrig hålla fast henne upp till 20minuter om det var så du menade.

    När dottern slutade dagamma så införde vi en ny rutin.
    Vi varvade ner mer innan läggdags, sen fick hon en nappflaska med vatten och sen läste vi bok/böcker så jag kände att hon kom i ro, sen släckte vi ner så det blev alldeles svart i sovrummet, skaffade mörkläggningsgardin.
    Och sen sjöng jag ganska tyst och entonigt trollmorsvaggvisa... Och så gör vi än idag och nu är hon 20månader :)
    Tycker det är en mysig stund och avslut på dagen att vara med när hon somnar!

    Sen så flyttar jag över henne till spjälsängen som står i samma rum. 

  • mie02

    Har väl inget riktigt tips, vi gör på liknande sätt. Men håller inte fast konstant, utan håller lite så han lugnar sig, sedan får han krypa runt lite, sen håller fast vi lite till, till slut är han så trött/nedvarvad att han inte kämpar imot utan somnar. Vi kan ej hålla fast konstant då flir han fly förbannad.

  • missmoneypenny

    Tack för tips!

    ja, alltså jag håller ju inte ner henne som ett skurvsted i 20 minuter, men hon kan åla runt och skrika i sängen i 20 min innan hon somnar, medans vi klappar, sjunger, och får hålla i henne när hon försöker krypa ur sängen om vart annat. Men det ju inte lätt! Och det gör ont i mitt hjärta att hon blir så ledsen och upprörd. 

    Mörkläggningsgardiner kanske vore nått. Och ska testa med en filt över oss när vi nattar också.   Trollmorsvaggvisa kör vi redan här! Men nedvarvning är generellt svårt med den här tösen. Hon vill inte alls sitta eller ligga stilla och höra saga när hon börjar bli trött. Hon vill bara krypa iväg då.

  • myulk

    Jag har en 1,5-åring som inte heller vill sova. Liksom din sover han dock bra i selen, så jag får en rejäl promenad varje dag... För mig känns det helt okej, jag gillar att gå och ofta surfar jag från telefonen (som nu) eller läser samtidigt. Jag tycker inte det har känts värt att ta striden. Men, ett tips då - det går inte att bära till sömns inne, utan sele? Så gjorde vi hela de typ 2 månader av sonens luv som han tyckt att det varit okej att sova själv på dagen. Den viktigaste delen av knepet var dock att jag pratade eller låtsades prata i telefon medan jag bar, annars sprattlade han sig bara ner :p

  • Zixi

    VI har oxå en mycket svårsövd dotter som har haft svårt för att komma till ro sen hon föddes. Då sov hon bara 20 min åt gången, nu (14 mån) kan det bli uppåt 4h om man har tur. Problemet är att hon har väldigt svårt för att somna om när hon vaknat.

    Innan ammade jag på nätterna och även om det blev mycket avbruten sömn så fick jag i alla fall sova. Sen avvecklade vi amningen och hennes pappa tog nätterna, det blev en del skrik (men hon har aldrig lämnats ensam!) Jag sov på soffan och nätterna blev allt bättre, nere i 2-3 uppvak bara.

    Sen vände det tyvärr till det sämre och pga av ryggproblem kan jag inte längre sova på soffan och är tillbaks i sovrummet (där dottern oxå sover), dålig timing. De senaste nätterna har hon under loppet av 2h vaknat ca 15 gånger och man blir helt förstörd av att inte få sova. Ibland funkar det att be henne lägga sig ner (på mage), lägga en filt över och trycka ner henne i sängen med handen på rumpan (detta är något hon själv ber om). Ibland får man i stort sett brotta ner henne och ligga ner i sängen med henne i ett fast grepp i famnen tills hon slappnar av och så fort hon gör det så somnar hon. Hon bara kämpar emot sömnen nåt enormt.

    Hon är i stort sett aldrig ledsen utan bara arg/ilsken/förbannad, särskilt när jag inte går med på att amma henne.

    Dagtid brukar det vara lite lättare att natta henne och när man lägger henne på kvällen kan hon ibland komma till ro helt själv (jag sitter brevid och håller henne sällskap men rör inte henne), vårt stora problem är de nattliga uppvaken.

    TS: jag tror inte att ert barn tar skada av att ni håller henne så länge hon inte blir ledsen av det och ni är försiktiga och medvetna om vad ni gör. Jag upplever att det är just känslan av att vara fasthållen som min dotter gillar när hon bärs i sjal/sele, det innebär trygghet.


    2010-07-20 3040/50
Svar på tråden 1åring vill inte somna