• Anonym (Ny dator?)

Familjehem och ny dator?

Min lillasyster på 17 år bor hos mig och min sambo sen ca 3 år tillbax. Och i början byggde min sambo ihop en dator till henne som under åren har krånglat med att de mesta. Så har fått köpa många nya delar. Och nu har den börjat krångla igen och har varken råd eller lust att köpa massa nya delar igen ( va fasen gör hon med sin dator haha ).

Så nu undrar jag finns de chans att soc kan hjälpa till med att köpa en NY dator så vi slipper allt detta krångel me hennes gamla. Dator behövs ju liksom till hennes skolarbete och sånt.

När hon kom hit köpte ju soc alla hennes möbler till sitt rum utan problem.

Tror ni de blir blankt nej om ja frågar dom eller är det nått jag har "rätt" till?  

• Svar på tråden Familjehem och ny dator?
  • As mamma

Måste säga TS att hade jag varit din syster hade jag nog hellre bott hos en familj jag inte känner framför hos dig, så som du pratar om henne! Fatta hur hon måste må, känna varje dag att hon är i vägen. Hon skulle nog få det bättre hos någon annan.

• Anonym (suck)
    Anonym skrev 2011-10-13 21:06:25 följande:
    Kanske är dags för henne att flytta hem igen?
    Men snälla du, du måste väl ändå förstå att ett barn blir placerad i  familjehem på ganska starka grunder, i första hand arbetar man givetvis med insatser i hemmet om det är möjligt. 

Ts jag tycker inte att du ska ta åt dig av dessa enkelspåriga påhopp, det är människor som inte har någon som helst aning om vilket arbete och vilken insats du gör för din syster. De flesta människor förstår faktiskt att det inte är lätt att ta ett sk föräldraansvar för en tonårssyster som du gör, och du man kan tom tycka att sina egna barn är jobbiga ibland, kanske speciellt tonåringar ;) 
  • Anonym (Ny dator?)
    Anonym skrev 2011-10-13 21:06:25 följande:
    Kanske är dags för henne att flytta hem igen?

Om ja säger så här. Mamma är en alkis och självmordskandidat. Har räddat henne när hon hängt sig, tagit massa tabletter och så ett antal ggr.

Hennes pappa ( min styvpappa ) sitter i fängelse ( Pedofil ).

Bör hon flytta hem ?   
  • Anonym (suck)

Beklagar er situation Ts, hoppas att ni får all hjälp och allt stöd ni behöver! 

Ta inte åt dig av korkade kommentarer från människor som inte har någon inlevelseförmåga.  

• Anonym
    Anonym (Ny dator?) skrev 2011-10-13 21:39:53 följande:
    Om ja säger så här. Mamma är en alkis och självmordskandidat. Har räddat henne när hon hängt sig, tagit massa tabletter och så ett antal ggr.

Hennes pappa ( min styvpappa ) sitter i fängelse ( Pedofil ).

Bör hon flytta hem ?   
    Ja, det är tragiskt att soc "bara" placerar barnen och sedan inte hjälper föräldrarna. Efter 3 år borde hon vara frisk nog att ta hand om sitt barn OM hon hade fått rätt hjälp.
  • Anonym (Ny dator?)
    Anonym skrev 2011-10-14 06:18:11 följande:
    Ja, det är tragiskt att soc "bara" placerar barnen och sedan inte hjälper föräldrarna. Efter 3 år borde hon vara frisk nog att ta hand om sitt barn OM hon hade fått rätt hjälp.

De trista är att mamma inte vill ha hjälp då hon anser att hon inte har problem. Alla andra barnen bor själva nu med hjälp av soc och Lss...mamma har försökt med allt från psyk till behandlingshem....där stannade hon en vecka tills hon inte pallade deras "regler" mer ./ Hon anser sig INTE ha problem...säger att varför ska hon sluta dricka för någon annans skull....man lever bara en gång har hon sagt :(
  • Anonym (Jourhem)

TS bry dig inte. Bara de som varit i "fosterhems svängen" förstår vad du pratar om.. gemene man verkar inte förstå vad det krävs för att ta hand om någon annans barn. Släkt eller inte. Vi gör en otrolig insats. och betyder många gånger skillnaden mellan liv och död för dessa barn.

Det finns massor med fall där soc gjort allt som finns för familjer med ändå räcker det inte. Att påstå att ett familjehems placerat barn borde kunna flytta hem, och att soc inte gett rätt stöd är bara ytterligare ett bevis på  att folk inte har en aning om hur verksamheten fungerar..

TA INTE ÅT DIG OCH LÄGG INTE ENS ENERGI PÅ ATT BEMÖTA DET.

• Anonym (Ny dator?)
    Anonym (Jourhem) skrev 2011-10-14 07:41:35 följande:

TS bry dig inte. Bara de som varit i "fosterhems svängen" förstår vad du pratar om.. gemene man verkar inte förstå vad det krävs för att ta hand om någon annans barn. Släkt eller inte. Vi gör en otrolig insats. och betyder många gånger skillnaden mellan liv och död för dessa barn.

Det finns massor med fall där soc gjort allt som finns för familjer med ändå räcker det inte. Att påstå att ett familjehems placerat barn borde kunna flytta hem, och att soc inte gett rätt stöd är bara ytterligare ett bevis på  att folk inte har en aning om hur verksamheten fungerar..

TA INTE ÅT DIG OCH LÄGG INTE ENS ENERGI PÅ ATT BEMÖTA DET.

Tack så mycket :)

Hon kommer nog om hon vill bo kvar här tills hon e 21, då har hon gått klart sin linje. 
  • TrineTherese
    Anonym (Ny dator?) skrev 2011-10-11 13:23:34 följande:
    Precis....alla skiter inte pengar :/ Och ja tycker att ja bryr mig skit mycket bara genom att låta henne bo här. När jag och min sambo kanske kunnat skapa familj under dessa år istället. Men måste vänta minst 3 år till innan hon flyttar. Då har hon bott hos oss i 6 år....6 år av mitt o min sambos förhållande :/
    Var ær det som hindrar er från att skaffa familj nu då?
  • TrineTherese
    Anonym (Ny dator?) skrev 2011-10-14 08:06:00 följande:

Hon kommer nog om hon vill bo kvar här tills hon e 21, då har hon gått klart sin linje. 
    Har du råd att låta henne bo kvar tills hon ær 21 år om hon inte får ett jobb?
  • TrineTherese
    Anonym (Jourhem) skrev 2011-10-12 16:25:20 följande:
    Orkar inte läsa igenom allt babbel  om skattepengar och sommarjobb utan går direkt på frågan
    JA DET KAN DU. Att ha en dator är ju numera en förutsättning för att klara skolan.
    Ring soc i morron.
    Ær inte nødvændigt att ha en dator hemma før att klara skolan. Finns datorer på skolorna, bibliotek och att låna på stan.
  • Anonym
    Anonym (Ny dator?) skrev 2011-10-14 08:06:00 följande:

Du gör ett fantastiskt arbete Ts.

Inte helt omöjlighet att ditt xtra-barn har möjlighet att får en dator bekostad av soc.
    Tror att hänsyn tas till vad barnen har i bagaget när det gäller vad man kan få extra som placerat barn.

Tycker att du ska söka. 
  • pluvdo

Spontant tänker väl jag att ni redan har dator i hemmet, så varför skall hon ha en egen också? Jag vet inte om soc går med på att betala en egen dator till en 17-åring för att "hon kan bli mobbad annars" och så vidare. När jag var sjutton år så hade min familj en dator. Inte en var till varje familjemedlem.

• Anonym
    Anonym skrev 2011-10-15 11:57:43 följande:
    Du gör ett fantastiskt arbete Ts.

Inte helt omöjlighet att ditt xtra-barn har möjlighet att får en dator bekostad av soc.
    Tror att hänsyn tas till vad barnen har i bagaget när det gäller vad man kan få extra som placerat barn.

Tycker att du ska söka. 
    Stämmer alldeles utmärkt!
    Många gånger så får placerade barn mer än ändra barn just vad det gäler sådant domkan tönka behöva i sina familjehem, så sök du, det ska nog inte alls vara några problem
Svar på tråden Familjehem och ny dator?