• lisalycklig

    Kötid för donatorspermiebehandling i Malmö

    Hej,
    Denna fråga vänder sig till de som fått behandling (insemination el IVF) med donatorspermier på RMC i Malmö. Hur länge fick ni vänta, hur lång kötid allt som allt? Jag undrar också om det är någon mer som står i kö, hur länge har ni köat hittills? Har det hänt något (kuratorsamtal el läkarbesök?) Berätta gärna allt kring detta. Jag och min man står i kö och väntan är så lång!!
     

  • Svar på tråden Kötid för donatorspermiebehandling i Malmö
  • mumumu
    Ingen 1 skrev 2011-11-14 20:16:47 följande:
    Vänta lite här nu... Adoptionsprocessen?
    Vi har redan gjort en DI i Danmark och vi har inte hört något om någon adoptionsprocess. Min man har skrivit på (ungefär) samma papper som vi skrev på i sverige och han blir pappa på en gång. 

    Och dyrare vet jag inte heller om det blir. En DI privat på RMC är nog dyrare än i Danmark.
    Hm. Jag vet inte riktigt vad det kostar med privata försök i Malmö.
    Nu är vi ju inne på vårt första och får fem försök "gratis"!

    Vi valde öppen donator på Storkkliniken och det kostade då 5900 DKK/försök + resa och eventuella helgtillägg. Och lite uteblivna lönedagar förstås...
  • Gaytjej
    mumumu skrev 2011-11-15 19:12:13 följande:
    Hm. Jag vet inte riktigt vad det kostar med privata försök i Malmö.
    Nu är vi ju inne på vårt första och får fem försök "gratis"!

    Vi valde öppen donator på Storkkliniken och det kostade då 5900 DKK/försök + resa och eventuella helgtillägg. Och lite uteblivna lönedagar förstås...
    Ca 6000 tror jag det kostar på RMC (var iaf 5700 kr för tre år sedan).
    Stork är nog dyrast, under 4000 DKK för en DI med öppen donator kan man komma undan med på andra kliniker. 2000-2300 DKK för en DI med anonym donator.
    Regnbågspäron? Välkomna till vår grupp!: www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/regnbagsfamiljer-108/forum
  • huoijlkj

    Hej på er, får jag smyga in med en fråga rörande RMC? Vi har ett gemensamt barn som blev till efter flera år och en rad missfall. Nu har vi försökt få syskon i över ett år, utan framgång.

    Nu, i efterhand, har det visat sig att missfallen och svårigheten att bli gravida beror på min makes simmare (högt DFI, ett prov vi ej fick göra i första vändan), och även om vi har möjlighet att fortsätta kämpa, så har vi beslutat oss för att det inte är värt det - utan kommer att köra på DI. 

    Vet ni hur RMC ställer sig till det? Vi har inte haft med dem att göra tidigare, utan har gått på CURA. Får man göra DI för syskonförsök om man har ett gemensamt barn?

    Tacksam om ngn kan/vill svara! Och lycka till ni andra som vill ha syskon.

  • huoijlkj
    mumumu skrev 2011-11-15 19:00:30 följande:
    Det är märkligt och tyvärr alldeles sant.

    Det blir en konstig och osäker tid innan adoptionsprocessen är i hamn där barnet bara har en juridisk förälder. Om det skulle hända mig något under den tiden (som jag förstått kan vara ända upp till ett år) så har barnet alltså ingen förälder kvar, och den andra mamman ingen  "koppling till" och/eller juridisk rätt att ta hand om sitt barn... Otäckt att tänka på!

    www.kristianstadsbladet.se/kristianstad/artic...

    Vi vill gärna slippa allt det där... Därför känns det tryggare med RMC för oss just nu.
    Hoppas att det händer något i frågan snart!
    Det var det sjukaste jag sett! Hur är det möjligt 2011?!
  • huoijlkj
    huoijlkj skrev 2011-11-25 17:40:40 följande:
    Hej på er, får jag smyga in med en fråga rörande RMC? Vi har ett gemensamt barn som blev till efter flera år och en rad missfall. Nu har vi försökt få syskon i över ett år, utan framgång.

    Nu, i efterhand, har det visat sig att missfallen och svårigheten att bli gravida beror på min makes simmare (högt DFI, ett prov vi ej fick göra i första vändan), och även om vi har möjlighet att fortsätta kämpa, så har vi beslutat oss för att det inte är värt det - utan kommer att köra på DI. 

    Vet ni hur RMC ställer sig till det? Vi har inte haft med dem att göra tidigare, utan har gått på CURA. Får man göra DI för syskonförsök om man har ett gemensamt barn?

    Tacksam om ngn kan/vill svara! Och lycka till ni andra som vill ha syskon.
    Oj, menade inte bara att önska lycka till de som vill ha syskon... tokigt det blev. Till alla, såklart (hade ngn sagt så till mig under mina 4 år av försökande hade jag skjutit dem, hoppas att ni inte tog illa upp!)
  • Ingen 1
    huoijlkj skrev 2011-11-25 17:40:40 följande:
    Hej på er, får jag smyga in med en fråga rörande RMC? Vi har ett gemensamt barn som blev till efter flera år och en rad missfall. Nu har vi försökt få syskon i över ett år, utan framgång.

    Nu, i efterhand, har det visat sig att missfallen och svårigheten att bli gravida beror på min makes simmare (högt DFI, ett prov vi ej fick göra i första vändan), och även om vi har möjlighet att fortsätta kämpa, så har vi beslutat oss för att det inte är värt det - utan kommer att köra på DI. 

    Vet ni hur RMC ställer sig till det? Vi har inte haft med dem att göra tidigare, utan har gått på CURA. Får man göra DI för syskonförsök om man har ett gemensamt barn?

    Tacksam om ngn kan/vill svara! Och lycka till ni andra som vill ha syskon.
    Hej!

    Till mig sa RMC att man kan få landstingsbetalda DI-försök endast om man inte har några gemensamma barn sen innan. 
    Syskonförsöken får man betala själv.
  • Gaytjej
    Ingen 1 skrev 2011-11-26 07:57:35 följande:
    Hej!

    Till mig sa RMC att man kan få landstingsbetalda DI-försök endast om man inte har några gemensamma barn sen innan. 
    Syskonförsöken får man betala själv.
    och utöver att man betalar dem själv så får man hjälp enbart i mån av tid och tillgång på sperma. De landstingsfinaniserade ska gå före - säger de. MEN, när vi fick landstingsfinaniserade DI-försök så fick vi mitt i upp i behandlingen veta att spermierna var slut... samtidigt som jag via FL visste att minst två andra par blev inkallade för privatfinansierade försök! Så RMC:s kösystem är tämligen godtyckligt!
    Regnbågspäron? Välkomna till vår grupp!: www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/regnbagsfamiljer-108/forum
  • Ingen 1
    Gaytjej skrev 2011-11-27 12:34:44 följande:
    och utöver att man betalar dem själv så får man hjälp enbart i mån av tid och tillgång på sperma. De landstingsfinaniserade ska gå före - säger de. MEN, när vi fick landstingsfinaniserade DI-försök så fick vi mitt i upp i behandlingen veta att spermierna var slut... samtidigt som jag via FL visste att minst två andra par blev inkallade för privatfinansierade försök! Så RMC:s kösystem är tämligen godtyckligt!
    Håller fullständigt med dig!!

    Nu när jag ringde för några veckor sen, så är vi bakåtflyttade i kön. Tidigast till våren eller sommaren fick jag till svar nu. Innan dess var det i slutet av detta året el i början av nästa.. Och sen kan man läsa här att det finns dom som går nästan direkt in och får försök..

    Jaja nu kommer vi inte bry oss om RMC mer, står kvar i kön men kommer att åka ner till Danmark vid nästa mens.
  • Zixi

    Det räckte med ett samtal till RMC för att vi skulle välja att åka över sundet. Att behöva ta hormoner vid fungerande ägglossning för att den ska infalla under deras arbetstider kändes väldigt fel och sen med väntetider och spermabrist på det. Nu hade vi tur och lyckades på andra försöket i Danmark så det blir inte allt för dyrt


    2010-07-20 3040/50
  • lisalycklig

    Hej på er!!

    Nu har vi blivit kallade till rmc och fått papper att om att vi ska göra givarinsemination. Eftersom vi ha gjort 7 resultatlösa inseminationer så hoppades jag på att få göra ivf. Är det någon som har fått igenom ivf i stället för insemination? Jag vet att man måste ha stopp i äggledarna eller likande för att få ivf men det känns ganska hopplöst att fortsätta med inseminationer när man redan gjort så många. Någon som vet? 

  • Gaytjej
    lisalycklig skrev 2011-12-10 11:00:59 följande:
    Hej på er!!

    Nu har vi blivit kallade till rmc och fått papper att om att vi ska göra givarinsemination. Eftersom vi ha gjort 7 resultatlösa inseminationer så hoppades jag på att få göra ivf. Är det någon som har fått igenom ivf i stället för insemination? Jag vet att man måste ha stopp i äggledarna eller likande för att få ivf men det känns ganska hopplöst att fortsätta med inseminationer när man redan gjort så många. Någon som vet? 
    Vi är några som har försökt att byta ut inseminationsbehandlingar mot IVF, men inte lyckats.
    Man kan enligt södra sjukvårdsregionen nämligen inte BÅDE vara oförklarligt barnlös och behöva donerade spermier. I resten av Sverige går detta däremot alldeles utmärkt.

    Vi försökte även få använda våra sista RMC-spermier (kändes som att kasta dem i sjön genom att använda dem till ett 10:e DI-försök) till ett *privatfinansierat* IVF, men inte heller det beviljades.

    Vi fick sedan köa i nästan ett år (alltså utöver de två vi köat/blivit behandlade med DI:n) för att få en kallelese till ett privatfinansierat IVF, men då hade vi redan vänt oss till Danmark för IVF-D istället!

    http://www.sydsvenskan.se/sverige/article1567596/Barnlangtande-par-nekas-provrorsbefruktning-rdquoInseminationer-ger-lika-goda-chanserrdquo.html

    Men försök!!! Om ytterligare ett par kommer så kanske någon vaknar till och inser att det även bland oss som behöver donerade spermier finns oförklarliga skäl till barnlöshet!!! Typ precis lika stor andel som hos alla andra kvinnor...
    Regnbågspäron? Välkomna till vår grupp!: www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/regnbagsfamiljer-108/forum
  • lisalycklig
    Gaytjej skrev 2011-12-10 11:18:04 följande:
    Vi är några som har försökt att byta ut inseminationsbehandlingar mot IVF, men inte lyckats.
    Man kan enligt södra sjukvårdsregionen nämligen inte BÅDE vara oförklarligt barnlös och behöva donerade spermier. I resten av Sverige går detta däremot alldeles utmärkt.

    Vi försökte även få använda våra sista RMC-spermier (kändes som att kasta dem i sjön genom att använda dem till ett 10:e DI-försök) till ett *privatfinansierat* IVF, men inte heller det beviljades.

    Vi fick sedan köa i nästan ett år (alltså utöver de två vi köat/blivit behandlade med DI:n) för att få en kallelese till ett privatfinansierat IVF, men då hade vi redan vänt oss till Danmark för IVF-D istället!

    www.sydsvenskan.se/sverige/article1567596/Bar...

    Men försök!!! Om ytterligare ett par kommer så kanske någon vaknar till och inser att det även bland oss som behöver donerade spermier finns oförklarliga skäl till barnlöshet!!! Typ precis lika stor andel som hos alla andra kvinnor...
    Tack för ditt svar. Hmm. känns ju ganska hopplöst men jag ska vara tjatig o jobbig. Det måste ju finnas ett mål med RMC behandling tycker man ju... rent psykiskt är det ju väldigt jobbigt också för man har ju fått vänta så mycket längre än andra som har rätt til "vanlig" ivf... alla turer till Danmark gör ju också att man redan är ganska trött på detta. Sista försöket ägglossade jag inte ens trots ovitrelle. Har inte fått min mens ännu (gått över tiden 1 vecka) men hade bara 1.7 i progestron 1 vecka efter äl så graviditet känns omöjligt. (har testat minus 2 ggr) så nu verkar ju kroppen har snurrat till det helt. För mycket hormoner detta året kanake??
  • lisalycklig

    Hej,

    Denna vecka har vi varit i Malmö. Det blir insemination. Lika stor chans för mig som ivf enl läkaren men jag tror inte riktigt på det... Ja, ja vi har bestämt oss för att ge detta en chans och se positivt på saken.   Är det någon som gjort en massa misslyckade inseminationer men som lyckads på 8e-12e inseminationen? Berätta gärna o ge oss lite hopp!! Funkar inte detta så blir det ivf på triangeln...

  • Ingen 1

    I slutet av förra veckan kom det helt plötsligt en kallelse till RMC, och vi som inte skulle få komma dit förrens tidigast till sommaren. Nu ska vi dit i januari.

    Vi bestämde oss för att försöka på RMC, då vi fick hjälp med vårt första barn där. Blir ju bra mycket dyrare och på deras villkor, men gör det för vårt barns skull. Kan finnas chans till att vi kan få samma donator. Donatorn fanns kvar för ett par månader sen när jag ringde och skulle kolla av kölängden.
    Men sen är det ju så att kordinatorn på RMC har semester och kommer inte förrens nästa vecka, ska ringa och kolla av läget då.

Svar på tråden Kötid för donatorspermiebehandling i Malmö