• Malena C

    En liten rymmare

    Jag behöver lite inspiration och ideer till lösning.
    Vår son på knappt två och ett halvt år har starka känslor som ständigt åker berg o dalbana, mycket egna åsikter och är fruktansvärt envis så vardagskonflikterna är många och kraftfulla just nu. Vi klarar att lösa det mesta med tålamod och genom att göra mycket till lek.
    Det största problemet är dock att han är oerhört självständig. Sedan han var två vill han inte hålla handen, vill gärna ta egna promenader och han är inte rädd för någonting alls. Han älskar tillexempel att gå upp i vårt sovrum som är becksvart på kvällen och leker där ensam i mörkret och tänder vi lampan blir han vansinnig. Är vi i en lekpark så kan han utan vidare få för sig att springa nerför en två meter hör ruchbana så man kan alltså inte vända ryggen till en tiondels sekund.
    Min man prövade för ett par månader sedan( i en park utan trafik) att låta honom promenera iväg själv när han sade Hej då. Han gick iväg på en skogsstig och pappa smög efter honom men såg till att han inte syntes. Efter en halv kilomer kom sonen fram till samma äng där de lekt tidigare och bled då förvånad när pappa inte var kvar där och ropade på pappa - men inte orolig på något sätt.
    Tidigare i veckan öppnade han vår inbyggda brevlåda i trä, innifrån och pillade upp ett par skruvar med min pannkaksspade och sparkade loss resten av träet och smet ut. Pappa lagade mat i köket och trodde sonen såg på Pippi i rummet intill. det gick på tio minuter. Tack och lov kom grannen just hem från jobbet och såg vår son med bestämda steg knata mot stora vägen. Han bar hem honom förstås. Jag har fortfarande mardrömmar om vad som kunde ha hänt. 
    Även när han är med oss var som helst så sticker han bara ibland och han stannar inte om man ropar utan springer bara fortare. Tck och lov har både min man och jag snabba reflexer och än så länge springer vi fortare. Vi försöker förklara så mycket vi kan att det är farligt att springa iväg själv och jag har prövat att bli riktigt arg. Han blir då arg på mig men det är över på någon minut.
    Jag vill inte använda bestraffningar av något slag men hur ska jag få honom att inse att han inte får springa ifrån oss? Jag skulle i nuläget tveka att åka och handla ensam med honom eller gå på en marknad eller likannde eftersom jag då antingen måste tvinga en rasande unge att hålla handen eller bäras eller ylande av ilska sitta i vagnen elelr vara beredd varje sekund att släppa allt och springa för livet inna han förvinner ur sikte eller springer ut på en väg. Har någon upplevt liknande och hur har ni löst det.
    Ledsen att det blev lite långt.

  • Svar på tråden En liten rymmare
  • bollanmollan

    Min äldsta son är också en upptäckare, han får ofta strossa runt om det ej är trafik annars blir det vagnen eller en sele på honom. Han gillar selen så inga problem där. Har äöven en liten kille att hålla koll på . Jag tränade trafik regler med honom tidigt och han har koll på cykelvägar och att man ska väntaa på grön gubbe.

  • amalie79

    Förstår att det är jobbigt nu men samtidigt blir man ju glad av att läsa om det! Vilken påhittig, kreativ, intelligent liten kille ni verkar ha, tänk vad han kan åstadkomma när han blir större och förståndigare : )

  • skånegås

    Rasande ungar är inte farligt...

    Prata om det innan:
    Vid handling: Låt honom välja, hålla handen, sitta i vagnen eller stanna hemma
    Promenader: Hålla handen eller gå stilla bredvid eller bli buren, eller stanna hemma. Berätta noga att dessa regler gäller då man går i trafik, ju mer trafik desto striktare regler. Ingen trafik= gå fritt

    Problemet kommer ju när man är själv och måste ut eller iväg. Springer man efter blir det ju bara roligare, så det tror jag ni måste sluta med dvs förebygga.Jag har fortfarande liknande regler då jag är med mina barn på farliga ställen (5-9 år). Antingen sköta sig eller vara hemma. Dessa regler kan man inte kompromissa med (de ska vara som en naturlag som att om det regnar blir man våt)... och arga skrik är inte farliga om man finns där.

  • Malena C

    Tack så mycket för uppmuntran och goda råd. Grodan81, det var ett bra råd. Vi har nog inte riktigt hängt med i hans snabba utveckling och glömt att berätta för honom vad som förväntas av honom i förväg. Vi ska genast börja prata mer. I trafiken har det blivit bättre sedan vi faktiskt gjort precis som du säger - bestämt i vilka situationer man måste hålla handen, tagit konflikten och ett rasande barn och efter ett par veckor så accepterar han att hålla handen utan diskussion när vi korsar en gata elelr går på en parkering elelr längs vägkanten.
    Jag är lite extra orolig eftersom han ska börja skolan efter jul - här börjar de när de är mellan två och et halvt och tre år. Vi ska försöka hitta en lösning så att han inte behöver åka skolskjuts första året men jag vet inte riktigt hur ännu.
    Jag får nästan hjärtinfarkt vid blotta tanken på att någon annan ska ansvara för vår vilding tillsamamns med en massa andra barn på ej inhängnat område.
    På dagis sitter handtagen högt och det finns ett högt staket kring lekgården så där kommer han ingenstans.

  • skånegås

    De brukar vara ganska snabba på att ta efter andra barn på dagis. Och fröknarna (iaf här) ger sig inte ut i trafiken om de inte känner att de klarar av det. Där är de oftast hårdare på reglerna än hemma, men visst kan man oroa sig...

Svar på tråden En liten rymmare