• Anonym (Mamma)

Utökning av umgänge..

Hej, min dotter är sen många år tillbaka placerad i familjehem. Jag valde själv att sätta henne där då jag var alldeles för ung och allt utom redo att ge henne det hon behövde. Hon var 2,5 år när hon flyttade dit.

Hon har under åren haft det bra där, men jag har allt mer känt mig motarbetad. Jag har gjort ett försök att få henne hem, men fick då allt emot mig, hennes Autism främst ( hon är normal begåvad och klarar sig bra trots Autismen), sen att hon bott där så lång tid som hon gjort. Det har aldrig påtalats att jag gjort några fel. Snarare att jag är överbeskyddande och för hjälpsam hette det i domstolsbeslutet, det var 9 år sen. Sen dess har nu fosterföräldrarna fått vårdnaden. Men saker och ting har ändrats, jag har växt och utvecklats.. Jag är inte den jag var då!

Under de år hon bott där har jag haft regelbundet umgänge med henne och har än i dag.
    Så nu till mitt dilemma. Jag och min dotter, hon är 15 år kan jag ju påpeka, vill ha utökat umgänge, så jag tog kontakt med soc, de säger att fosterföräldrarna bestämmer. Och de i sin tur total nekar oss denna extra tid.
    Ville gå från var 3e helg till varannan helg men de kommer med den ena ursäkten efter den andra, jag OCH min dotter vill fira julafton tillsammans, det har vi inte gjort på 10 år nu. Men de säger nej för DE vill att hon ska vara hemma, samma svar som varje år.. Min dotter är jätte leden, jag med! Så nu känner jag att jag måste göra något, men jag vet inte vad eller vart jag ska vända mig?! Är det någon som vet hur man ska gå till väga ??

• Svar på tråden Utökning av umgänge..
  • h8him
    Anonym (nja) skrev 2011-10-18 09:25:24 följande:
    Det händer ofta att inget görs ja. Beroende på att Soc ofta inte får reda på det då det ofta handlar om "normala" familjer som inte har kontakt med Socialtjänsten. Dock är det inte så troligt i TS fall att det inte skulle komma till deras kännedom.

Det finns i Socialtjänstlagen, så det är bara att läsa där om du misstror mig. 
    Fast soc kan inget göra om flickan är skötsam och om mamman fixar hennes behov och omvårdnad. Polishämtning blir aldrig aktuellt "bara för att". Soc kan försöka prata med flickan men de kan inget göra. Praktiskt lär det dock bli bekymmer om flickan klipper kontakten med familjehemmet då flickan har en diagnos och behöver kontakt med sjukvård osv.
  • BlommyNess12
    Anonym (nja) skrev 2011-10-18 09:25:24 följande:
    Det händer ofta att inget görs ja. Beroende på att Soc ofta inte får reda på det då det ofta handlar om "normala" familjer som inte har kontakt med Socialtjänsten. Dock är det inte så troligt i TS fall att det inte skulle komma till deras kännedom.

Det finns i Socialtjänstlagen, så det är bara att läsa där om du misstror mig. 
    Vi var på möte hos soc om detta, de tilldelade oss t.o.m en samtalskontakt (mig och min mamma) pga vår infekterade relation och stora konflikt i samband med detta. Vi gick dit och pratade typ 5 gånger. Jag tror dig inte, nej, eftersom jag har förstahandserfarenhet av detta.
  • Anonym
    Anonym skrev 2011-10-18 08:40:36 följande:
    Men då får väl soc ta tag i det för du som mamma ska inte motarbetas om de inte har nåt på dig som gör att ditt barn mår dåligt av att träffa dig. Ligg på din soc kontakt
    Ts är inte vårdnadshavare längre så att hon som mamma har så mycket att säga till om stämmer inte.Vårdnadshavaren i det här fallet familjehemmet bestämmer och soc har inget med saken att göra längre i och med vårdnadsöverflytten!
    När man ansöker om en vårdnadsöverflytt och den går igenom så innebär det i praktiken att soc stöd/insatser och bestämmelser försvinner, ersättningen är kvar under alla placerings år barnet bor i familjehemmet men annars har inte soc med saken att göra och inte mamman heller!
  • Anonym (Fostersyster)

Jag tycker att fosterföräldrarna gör fel som nekar er den tiden som ni vill vara med varandra. Jag kan förstå att de känner att hon är deras nu och att hon ingår i deras familj, men någonstans måste det väl ändå ligga på deras ansvar att se till att din och dotterns relation får tid att växa?

Vad säger soc? Kan de medla med fosterföräldrarna så att ni får fira jul ihop antingen hos fosterföräldrarna eller på egen hand? De har visserligen vårdnden men du är ju ändå hennes mamma!!!  

• Anonym (nja)
    BlommyNess12 skrev 2011-10-18 09:37:50 följande:
    Vi var på möte hos soc om detta, de tilldelade oss t.o.m en samtalskontakt (mig och min mamma) pga vår infekterade relation och stora konflikt i samband med detta. Vi gick dit och pratade typ 5 gånger. Jag tror dig inte, nej, eftersom jag har förstahandserfarenhet av detta.
    Ja, och alla ärenden är ju exakt lika......

Du behöver inte tro mig, det är bara att läsa lagtexten. Då har de väl förmodligen bedömt att det var okej i ditt fall, konstigare är det inte. Man kan liksom inte säga att något är fel bara för att man har en egen erfarenhet. Socialtjänstlagen funkar inte så eftersom det är en ramlag. 

Precis lika lite som man kan säga att man får inte ekonomiskt bistånd om man studerar, om man själv blivit nekad. 
  • h8him
    Anonym skrev 2011-10-18 09:54:57 följande:
    Ts är inte vårdnadshavare längre så att hon som mamma har så mycket att säga till om stämmer inte.Vårdnadshavaren i det här fallet familjehemmet bestämmer och soc har inget med saken att göra längre i och med vårdnadsöverflytten!
    När man ansöker om en vårdnadsöverflytt och den går igenom så innebär det i praktiken att soc stöd/insatser och bestämmelser försvinner, ersättningen är kvar under alla placerings år barnet bor i familjehemmet men annars har inte soc med saken att göra och inte mamman heller!
    Dottern har självklart rätt till umgänge med sin mamma trots att vårdnaden överflyttats. Det är ju inte så att ts plötsligt blivit skadlig för sitt barn och har besöksförbud...
  • Anonym
    h8him skrev 2011-10-18 10:01:00 följande:
    Dottern har självklart rätt till umgänge med sin mamma trots att vårdnaden överflyttats. Det är ju inte så att ts plötsligt blivit skadlig för sitt barn och har besöksförbud...
    "Rätt till umgänge".... i värsta fall kan bio mamman fåår tvista om det i rätten med dom nya vårdnadshavarna!
    Behöver inte alls alltid bli ett tilldelat umgänge bara för att bio mamman/pappan kräver det!
    Nu är tjejen så stor så hon själv har mycket att säga till om men det är inte per automatik umgängena sker/beviljas!
    Och eftersom all inkoppling av soc iom vårdnadsöverflytten upphört så är det som vilka "separerade" föräldrar som helst.
    Precis som om familjehemmet är Ts X och nu ska dom tvista om umgänge osv....
    Självklart ska Ts ha umgänge om både hon och dottern vill det och självklart ska inte dotterns vårdnadshavare motarbeta det men tyvärr så är det inte allt för ovanligt att det tvistas en hel del runt barnen och det oavsett om man nu är ett X eller ett familjehem som tilldelats vårdnaden
  • h8him
    Anonym skrev 2011-10-18 10:27:41 följande:
    "Rätt till umgänge".... i värsta fall kan bio mamman fåår tvista om det i rätten med dom nya vårdnadshavarna!
    Behöver inte alls alltid bli ett tilldelat umgänge bara för att bio mamman/pappan kräver det!
    Nu är tjejen så stor så hon själv har mycket att säga till om men det är inte per automatik umgängena sker/beviljas!
    Och eftersom all inkoppling av soc iom vårdnadsöverflytten upphört så är det som vilka "separerade" föräldrar som helst.
    Precis som om familjehemmet är Ts X och nu ska dom tvista om umgänge osv....
    Självklart ska Ts ha umgänge om både hon och dottern vill det och självklart ska inte dotterns vårdnadshavare motarbeta det men tyvärr så är det inte allt för ovanligt att det tvistas en hel del runt barnen och det oavsett om man nu är ett X eller ett familjehem som tilldelats vårdnaden
    Ja, jag skrev ju precis det tidigare i tråden... Tjejen och mamman har haft umgänge hela tiden. Mamman är viktig för dottern, som även vill ha mer umgänge med sin mamma, så att familjehemmet skulle få igenom att mamman inte skulle ha umgänge ser jag som osannolikt.

Så jag tycker ts ska kontakta en bra famijerättsadvokat för att i första hand skriva ett brev till familjehemmet där hon yrkar på mer umgänge och sen avvakta deras svar. Vägrar de så tycker jag absolut att ts ska stämma, och även göra ett interimistiskt yrkande om umgänge denna jul!
  • Anonym (Mamma)

Som jag skrev tidigare soc gör inget de hänvisar bara till att fosterföräldrarna bestämmer så det är total stopp :(

Hon vart LVU när jag försökte få hem henne för 9 år sen. Då hette det att hon pga sin Autism skulle få svårt att hantera en flytt...
    Sen för drygt 5 år sen fick fosterfamiljen vårdnaden, jag motsatte mig det då ( just av rädsla för att få minskad kontakt med henne) och vi var upp i tingsrätten. Ännu en gång påpekades att jag gör inga fel, jag är ingen dålig mamma, MEN hon har Autism, har bott hos fosterfamiljen i många år och i och med detta gavs fosterfamiljen vårdnaden. Och jag skulle ha fortsatt rätt till umgänget...

Samarbetet med fosterfamiljen har annars funkat bra, jag vet att hon trivs där o s v. Det är just på frågan om utökningen som det är som att springa in i en vägg. Så jag antar att de bara är att ta kontakt med en advokat..

• h8him
    Anonym (Mamma) skrev 2011-10-19 05:28:15 följande:
    Som jag skrev tidigare soc gör inget de hänvisar bara till att fosterföräldrarna bestämmer så det är total stopp :(

Hon vart LVU när jag försökte få hem henne för 9 år sen. Då hette det att hon pga sin Autism skulle få svårt att hantera en flytt...
    Sen för drygt 5 år sen fick fosterfamiljen vårdnaden, jag motsatte mig det då ( just av rädsla för att få minskad kontakt med henne) och vi var upp i tingsrätten. Ännu en gång påpekades att jag gör inga fel, jag är ingen dålig mamma, MEN hon har Autism, har bott hos fosterfamiljen i många år och i och med detta gavs fosterfamiljen vårdnaden. Och jag skulle ha fortsatt rätt till umgänget...

Samarbetet med fosterfamiljen har annars funkat bra, jag vet att hon trivs där o s v. Det är just på frågan om utökningen som det är som att springa in i en vägg. Så jag antar att de bara är att ta kontakt med en advokat..
    Det låter tråkigt att er kontakt blir så begränsad utan orsak. Jag hoppas du hittar en bra advokat och att du och din dotter kan få fira jul tillsammans som ni önskar.
  • Anonym (Mamma)
    h8him skrev 2011-10-19 08:01:01 följande:
    Det låter tråkigt att er kontakt blir så begränsad utan orsak. Jag hoppas du hittar en bra advokat och att du och din dotter kan få fira jul tillsammans som ni önskar.
    Ja det är tungt, för egen del och sen att förklara för tjejen och se henne ledsen :(

Tack
  • h8him
    Anonym (Mamma) skrev 2011-10-19 08:59:07 följande:
    Ja det är tungt, för egen del och sen att förklara för tjejen och se henne ledsen :(

Tack
    Jag håller tummarna för er. Fortsätt gärna skriva i tråden och berätta hur det går. Tjejen är så stor att hon absolut ska bli lyssnad på och har familjehemmet ingen vettig orsak kan jag tycka att det bara är dumheter att begränsa umgänget.
Svar på tråden Utökning av umgänge..