• kinder

Ni som har barn av båda könen - Vilket är "svårare" resp "lättare"?

Provocerande fråga kanske, man ju gärna tro att könet tills största del är en social konstruktion. Men tycker att jag gång på gång får fördomar om vissa egenskaper man tillskriver ett visst kön bekräftade genom bekantas barn.  Hur högt uppsatta ideal man en gång haft innan barnet fötts, att man ska uppfostra könsneutralt osv, går de gärna sin egen väg ändå. 

Har en flicka på 2.5 och väntar nu en son. Nyfiken, nervös men också lite orolig över hur detta ska gå. De flesta bekantas pojkar är alla små vildingar med hårda lekar, höga röster och mycket slagsmål. De flesta med typiska "killintressen".

Är lite nyfiken på vilken upplevelse ni där ute har som har barn av bägge könen? Svårare, lättare vad gäller att uppfostra, ha att göra med i stort helt enkelt. Behöver ju självfallet inte vara skillnader som kan tillskrivas kön, men ändå. 

• Svar på tråden Ni som har barn av båda könen - Vilket är "svårare" resp "lättare"?
  • Equal

Ja du, vet inte riktigt. Sonen har ju diagnoser o varit jobbig så. Har även 2 döttrar varav mellandottern är ett skräckexempel på jobbiga barn (låter hemskt, men är sant, men är förstås lika älskad som de andra) medans min minsta dotter är så extremt enkel att ha och göra med.

• Stjärnfall76
    Tassens syskon skrev 2011-11-28 22:00:20 följande:
    Det är jätte skillnad på pojkar och flickor överlag!
    För att ta några exempel:

När vi hade sångstund på öppna förskolan idag blåstes det såpbubblor från varsinn sida av "samlingsringen", varpå båda pojkarna i samlingen kastade sig in i mitten för att ta bubblorna och sprang runt som vildar för att ta dom först... Alla tre tjejerna stod vid sin mamma eller pappa och sträckte lite försynt ut handen för att lyckas nudda någon bubbla.

När min son fick en lillasyster för 7 månader sen, köpte jag en docka till honom som jag trodde skulle vara jätte intressant att leka med. Då vi båda skulle ha "varsin bebis"... Men ick sa nicke. Hur mycket jag än försöker få honom att rå om dockan (Så som hans tjejkompisar gör) slänger han den bara i golvet och säger att den "ramlade" eller ritar på den ...osv...

Min pappa har fått fyra flickor, varpå min yngsta lillasyster (sladdis) leker mycket med pojkar, och min pappa säger att det är extrem skillnad på sättet att leka på! Förr var han övertygad om att man inte "föddes till ett visst kön"  utan att beteendet kom sig av miljön... Men det har han helt lagt bakom sig nu när han ser hur otroligt olika pojkar och flickor är i sättet (även fast lillasyster är en sk "pojkflicka").

Själv har jag svårt att bedömma enbart mina barn då lillasyster är så liten än. Men i min omgivning så är det verkligen stor skillnad:
     Om en flicka får en docka i handen så bäddar hon gärna ner den i vagnen och kan pyssla om den o greja läänge, pojkar kanske leker med den i max fem minuter.  
    Flickor står gärna på lite avstånd och betraktar saker innan dom ger sig in i något, pojkar kastar sig in i leken innan dom ens förstår vad den går ut på,
    Flickor gör gärna saker noggrant ex bygger ett klosstorn varsamt, pojkar river det hellre...

Nu vet jag att det här självklart inte gäller alla barn!!! Utan jag går bara på vad jag sett i min omgivning!
    Tror absolut att det överlag stämmer som någon tidigare skrev: Att tjejer är "lättare" som små och pojkar som äldre Flört
    Exakt så är min upplevelse också. Flickor pysslar gärna, om, medan det är sällsynt att pojkarna leker med dockor.

Lättast som barn tycker jag att flickor är. jag förstår leken, och kan tycka det är jobbigt med mina söner som ligger i en hög på golvet i en brottningslek.  tyckte mycket om att iakkta min tjej när hon var mindre och bäddade och bäddade och bäddade med sina smådockor.

Hur det är när de blir äldre vet jag inte, men vad jag har hört så vänder det där, och flickorna blir jobbigare än pojkarna.    
  • trolltriss

Jag ser det köns löst men Mellan barnet är det svåraste. oavsett kön, har dock bara ett mellan barn. 

• cruz

Generellt så är ju pojkarnas lek vildare, men även där finns det ju barn som ligger i yttre kanten av normalfördelningskurvan. Men om man jämför en stor population killar och tjejer så ser man helt klart en skillnad mellan killars och tjejers lek. Jätteintressant är också det faktum att tjejer som varit utsatt för höga halter manligt könshormon under fosterutvecklingen leker "pojkaktigare" än genomsnittstjejer. Men bara för att killar generellt leker vildare så betyder det inte att killar är svårare att uppfostra än tjejer. Jag har tre pojkar och alla har en ganska vild och fysisk lek, men den ena älskar också att pyssla. Den andra är "jätteduktig" på att leka låtsaslek och han går och pysslar, leker att han handlar, städar, lagar mat. Den tredje har väldigt svårt för all sorts lek som inte är fysisk. De två äldsta är svårare att uppfostra. Minstingen beter sig som ett "mönsterbarn" och är hur "lätt" som helst.

• Tinnys

Min dotter och min äldsta son är väldigt lika till sättet och hur de leker. Min yngsta son är vildare men inte sjövild och leker gärna lugna lekar med dockor, lego och pysslar.

Däremot är min brors döttrar sjövilda och är överallt och springer runt när man ska sitta still osv. Men det ser jag mer som en uppfostringsgrej.

• shopahollic

Min dotter på snart 4år är väldigt blyg bland folk, älskar att pyssla och måla. 
    Sonen är 2år och var mycket "lättare" än sin syster som bebis, han var en nöjd liten grabb. Älskar människor och är mycket mer framåt, besatt i bilar och att "laga mat".

De är så olika varandra och jag skulle inte säga att varken ena eller andra var eller är lättare ;) Man anpassar sig efter barnen. 

majbebis08.blogg.se *Bebis BF 290912* Mercedes 080521 & Leon 100131
  • Happymom

Är nyfiken på hur det blev. Upplever du någon skillnad?! Har själv en 2,5 åring och väntar nu en pojke, så är i samma sits som du var i. Min flicka är väldigt tuff, framåt och fysisk av sig (dvs klättrar, springer, hoppar och busar som en vilde) och upplevs ofta som en pojkflicka av folk utifrån. Samtidigt är hon väldigt intresserad av att pyssla med dockor, låtsas laga mat och ha tebjudningar, klä sig i prinsesskläder, smycken, klackskor, handväskor och låna mammas smink och att fladdra med ögonfransarna samtidigt som hon använder babyröst för att få sin vilja fram. Hon leker mest med pojkarna på dagis, men har också en bästa tjejkompis där. Dansa och sjunga är nog största intresset, men att köra bobbycar och låta "brum brum", låtsas vara lokförare vid matbordet att "brottas", skjuta med såpbubblepistol, snickra och jaga kompisarna är också populärt. Känns inte som att hon har några begränsningar vad det gäller lekandet. Frågan är om man klarar vara lika vidsynt med en pojke? Om han vill springa runt i klackskor varje dag, ha på sig prinsesskjolar, tiaror och måla naglarna, kommer jag att uppmuntra det då? Kanske, jag vet faktiskt inte.

• iser
    daimstrut skrev 2011-11-29 21:07:52 följande:
    Min dotter är sjövild, är högt och lågt, envis som en åsna, orädd och har typiska egenskaper som pojkar sägs ha. Dockor är inte ett dugg intressant. Min son är för liten för att utvärderas men han verkar betydligt lugnare redan som bebis
    samma här.

• cosinus

Nu ska vi se. Av en mamma som var en vilding som barn, hängde i hatthyllan i 2-årsåldern, lekte mest med killar och vann gårdstävlingen i att klättra i lyckstolpar samt en pappa som var lugn som en filbunke och bara hängde med tjejer har det blivit.

En idag 8 åring tjej som är väldigt lik sin far i allt. Hon har alltid varit lugn och gjort som man sagt men har varit jobbig på så sätt att hon brytit ihop för allt och aldrig kunnat leka själv. Den som varit svårast att ha som storasyskon till en bebis när hon var 2 år (vi har 2-årsintervall mellan alla våra barn). Smärtkänslig som få och rädd för att göra illa sig (det har hon av sin far) men väldiigt frammåt i sociala sammahang och står för sin åsikt. Har haft en superprincessig period men är nu rädd otjejig i sin stil.

En idag 6-årig kille som är väldigt lik mig som barn men lugnare. Inte alls lika klättrig och fartig men har mitt temperament (blir lätt arg) och tjurskallighet. Tycker inte om att leka rollekar men blir glad så fort han får röra sig. Jag ser så mycket av mig själv i honom att det är komiskt. Jag gillade aldrig heller rollekar men älskade att röra mig. Han är dock rätt blyg, svår i nya sammanhag och har lite svårt att veta hur han ska bete sig om situationen är ny. Mycket svårare att skola in på nya ställen än syrran. Har otroligt svårt för orättvisor och kan inte släppa en mm bara för att vara snäll mot lillebror. Drar gärna igång fartiga lekar med sina kompisar och lillebror då han inte verkar ha något utbyte av roll-lekar och liknande. Däremot kan han sitta med pärlplattor, patience och sånt länge.

En idag 4-årig kille som oftast är go och glad men har krävt sjukt mycket passning. Han är klätterapan i gänget och medan storebror är den som blir arg och skriker när han inte får så väntar lillebror bara till man vänder ryggen till och försöker igen. Otroligt envis när det kommer till att lära sig saker och har en helt galen motorik. Den som liksom jag har lätt för allt med kroppen, klättring och bollar, allt är liksom bara naturligt och han gjorde volter i studsmattan (men landade på rumpan) som 3-åring. Duktig på roll-lekar och den förutom storasyster som haft en superprincessig period. Kan ofta leka lungt med sina kompisar men ha noll tålamod med pärlplattor och liknande. Har gillat vårt dockskåp även om det lika ofta tjänstgjort som garage åt blixtenbilar som åt dockor. Vill vara "storasyster" när barnen leker mamma-pappa-barn.

En idag 2-årig dotter som är lugn och nästan löjligt försiktig av sig. Tar inga risker alls men är otroligt duktig på att leka själv. Vet vad hon vill och är bestämd och älskar att springa och hänga i ringar. Vi får väl se hur hon blir när hon blir äldre. Svårt säga något redan nu.

Överlag har jag svårt att hitta mer likheter mellan könen än olikheter barnen emellan men många av barnens kompisar som är killar är klart ruschigare än barnens kompisar om är tjejer. Men uppfostrar man barnen med tanken att "de är killar, de måste få härja" så är det ju inte så konstigt om det blir så. Vi har samma regler för alla barn och visst har vi fått jobba mer med vissa sidor hos en del barn men överlag så tycker jag att det funkat bra och ingen är så mycket värre på någon punkt än någon annan.

• Happymom

Superintressant att läsa om vilka personligheter pojkarna respektive flickorna utvecklat!

Tack Cosinus!

Svar på tråden Ni som har barn av båda könen - Vilket är "svårare" resp "lättare"?