Tassens syskon skrev 2011-11-28 22:00:20 följande:
Det är jätte skillnad på pojkar och flickor överlag!
För att ta några exempel:
När vi hade sångstund på öppna förskolan idag blåstes det såpbubblor från varsinn sida av "samlingsringen", varpå båda pojkarna i samlingen kastade sig in i mitten för att ta bubblorna och sprang runt som vildar för att ta dom först... Alla tre tjejerna stod vid sin mamma eller pappa och sträckte lite försynt ut handen för att lyckas nudda någon bubbla.
När min son fick en lillasyster för 7 månader sen, köpte jag en docka till honom som jag trodde skulle vara jätte intressant att leka med. Då vi båda skulle ha "varsin bebis"... Men ick sa nicke. Hur mycket jag än försöker få honom att rå om dockan (Så som hans tjejkompisar gör) slänger han den bara i golvet och säger att den "ramlade" eller ritar på den ...osv...
Min pappa har fått fyra flickor, varpå min yngsta lillasyster (sladdis) leker mycket med pojkar, och min pappa säger att det är extrem skillnad på sättet att leka på! Förr var han övertygad om att man inte "föddes till ett visst kön" utan att beteendet kom sig av miljön... Men det har han helt lagt bakom sig nu när han ser hur otroligt olika pojkar och flickor är i sättet (även fast lillasyster är en sk "pojkflicka").
Själv har jag svårt att bedömma enbart mina barn då lillasyster är så liten än. Men i min omgivning så är det verkligen stor skillnad:
Om en flicka får en docka i handen så bäddar hon gärna ner den i vagnen och kan pyssla om den o greja läänge, pojkar kanske leker med den i max fem minuter.
Flickor står gärna på lite avstånd och betraktar saker innan dom ger sig in i något, pojkar kastar sig in i leken innan dom ens förstår vad den går ut på,
Flickor gör gärna saker noggrant ex bygger ett klosstorn varsamt, pojkar river det hellre...
Nu vet jag att det här självklart inte gäller alla barn!!! Utan jag går bara på vad jag sett i min omgivning!
Tror absolut att det överlag stämmer som någon tidigare skrev: Att tjejer är "lättare" som små och pojkar som äldre

Exakt så är min upplevelse också. Flickor pysslar gärna, om, medan det är sällsynt att pojkarna leker med dockor.
Lättast som barn tycker jag att flickor är. jag förstår leken, och kan tycka det är jobbigt med mina söner som ligger i en hög på golvet i en brottningslek. tyckte mycket om att iakkta min tjej när hon var mindre och bäddade och bäddade och bäddade med sina smådockor.
Hur det är när de blir äldre vet jag inte, men vad jag har hört så vänder det där, och flickorna blir jobbigare än pojkarna.