• immaga

    Får man cykla på trottoaren?

    Igår cyklade jag på en trottoar och en kvinna röt åt mig att jag inte fick det. Jävla surkärring tänkte jag, hehe. Men vill gärna kolla upp det och höra med lite folk angående detta så därför startar jag denna tråd!

    Det har ju börjat bli mörkt nu och jag hade glömt mina lysen så det var en anledning till att jag cyklade på trottoaren. Hade varit och tränat och tänkte inte på att det skulle bli mörkt. Det var inte kolsvart och kvinnan såg mig tydligt (gatan är också belyst). Dessutom var det uppförsbacke och jag cyklade väldigt långsamt!

    Vad tycker ni? eller vad vet ni angående att cykla på trottoaren?

  • Svar på tråden Får man cykla på trottoaren?
  • immaga

    jag har aldrig blivit stoppad av polisen när jag cyklat. Tycker det är lite konstigt ändå. Men har oftast haft ljus och cyklat ordentligt.

    Idag cyklade jag på vägen med lampor :)
    Men vi har för det mesta väldigt bra cykelvägar. Bor i Gbg.

  • Sebb

    Va en gubbe idag som tog tag i min cyckel och började leka polis, kan en civilist stoppa mig? Blev fruktansvärt arg , vem följer exaxt alla lagar? Anser att det inte är så farligt att cyckla på en trotar, många gör de , vad är problemet egentligen?

  • Computerworld

    Att ens ställa frågan borde vara olagligt. Varje samhällsmedborgare är SKYLDIG att känna till vilka lagar som gäller. Svea rikes lag torde inte vara en helt okänd publikation, eller?

    Googla cykel och trottoar, för den korkade. 

  • Moderno
    Din fråga beror på hur gammal du är.

    Du får cykla på gångbana om du är under åtta år och cykelbana saknas (3 kap. 12a § trafikförordningen).
  • Mooomin
    lovebuz skrev 2011-10-19 16:25:54 följande:

    O här skulle inte ens snuten bry sig om de passerade ;)


    Jodå, har hänt!
  • van cyklist

    Nej man får inte cykla på trottoaren,böter för detta är runt en tusenlapp.
    För övrigt gäller samma regler för cyklister som bilister högerregeln,visande av färdriktningsändring, stopptecken, m.m. och inte minst § 32.
    Däremot får du inte cykla på motorväg, som bilisterna får.
    Det har aldrig funnits så mycket och så bra cykelbanor som det gör i dag så det finns heller ingen anledning att cykla på torg och andra gångbanor.
    Hur lat får man vara.
    Van cyklist som skäms över er som inte kan cykla.

  • Aniiee
    van cyklist skrev 2015-09-18 17:49:44 följande:

    Nej man får inte cykla på trottoaren,böter för detta är runt en tusenlapp.
    För övrigt gäller samma regler för cyklister som bilister högerregeln,visande av färdriktningsändring, stopptecken, m.m. och inte minst § 32.
    Däremot får du inte cykla på motorväg, som bilisterna får.
    Det har aldrig funnits så mycket och så bra cykelbanor som det gör i dag så det finns heller ingen anledning att cykla på torg och andra gångbanor.
    Hur lat får man vara.
    Van cyklist som skäms över er som inte kan cykla.


    Jo, man får cykla på trottoaren OM den är avdelad gång/cykel. Men inte annars.....
    Gire bless me, have I only hot-blooded boys left in my fold?
  • misini

    Men om man bor i stan är det ju så läskigt att cykla på gatan bland en massa bilar... :S

  • sportpappa
    misini skrev 2015-09-18 18:21:39 följande:

    Men om man bor i stan är det ju så läskigt att cykla på gatan bland en massa bilar... :S


    Det gör det ändå inte lagligt att cykla på trottoaren. Välj i så fall en annan väg eller led cykeln på trottoaren.
  • FIame

    Det är inte lagligt för vuxna, men för barn upp till 7 år är det lagligt.

    Sedan är det en morallag som så många morallagar är mest trams.

  • Twickell

    Det är inte tillåtet att cykla på trottoaren. Små barn, till och med det år hen fyller 8 år, får dock cykla på gångbana/trottoar om det saknas cykelbana. En cyklist får inte cykla mot enkelriktat. En cyklist får lika lite som andra köra om före ett övergångsställe och har även väjningsplikt för gående på obevakade övergångsställen. Cyklister ska också ge tecken för att förebygga eller avvärja fara, t.ex. genom att använda ringklockan.

  • Scoops

    Fast det handlar inte om att det är olagligt eller om att man kan bli "haffad" av polisen för det.
    Man blir liksom inte straffad av någon för att man inte går på vänster sida av vägen heller.

    Det handlar om att vi ska ha ett smidigt samhälle. Att visa respekt för varandra. Att trafiken ska kunna flyta på bra. Det är därför vi har lagar som "ändå ingen bryr sig om". För att vi ska ha kommit överens om hur man gör när man cyklar och går så att vi lämnar utrymme för varandra att röra sig.

    Skål

Svar på tråden Får man cykla på trottoaren?