• caspersmamma 08

Flick namn

Jag väntar en flicka i mars och har börjat lite smått att tänka på namn men har inte kommit på något än som jag fastnat för så jag skulle behöva lite förslag.

Jag vill att de ska vara enkelt att säga, sött, vanligt men endå inte för vanligt. Namnet Sofia skulle jag gärna ta men det heter min lillasyster så det går ju tyvärr inte. Har även tänkt på Lova men är inte riktigt säker.

När jag väntade sonen så hade jag dessa tjej namn:
    Elin, Maja, Elsa,

• Svar på tråden Flick namn
  • 071001

Såg Agnes nämnas högra upp, jättefint. Selma är också fint.

• Kina79

Mina tre döttrar heter

TYRA
    ELLEN
    AGNES 

Älskade prinsessor!! Tyra 2004-02-20 Ellen 2006-04-12 Agnes 2010-05-03
  • Brünnhilde
    RocketQueen skrev 2011-10-22 21:08:38 följande:
    Well, vi får väl helt enkelt agree to disagree Jag  hade kunnat gjort det och tycker att det är en fin gest, men som med så mycket annat så tycker folk olika.
    Däremot så kan man ju ta ett släktnamn från längre tillbaka i tiden. Det tycker jag är fint - och det kan inte hända något med relationen längre!
  • Brünnhilde
    071001 skrev 2011-10-22 21:44:34 följande:
    Såg Agnes nämnas högra upp, jättefint. Selma är också fint.
    Jag har två problem med Selma.

Dels så _låter_ det jolmigt, tycker jag. Rent ljudmässigt. Inte vackert alls.

Dels så är det hopplöst förknippat med Lagerlöf. Inte för att det är något större fel - hon var ju en av våra största författare. Men det är vissa foton man alltid får se på henne, när hon var gammal. Så Selma har för mig i alla fall blivit ett typiskt gammal tant-namn.
  • Göta
    Brünnhilde skrev 2011-10-24 10:24:33 följande:
    Jag har två problem med Selma.

Dels så _låter_ det jolmigt, tycker jag. Rent ljudmässigt. Inte vackert alls.

Dels så är det hopplöst förknippat med Lagerlöf. Inte för att det är något större fel - hon var ju en av våra största författare. Men det är vissa foton man alltid får se på henne, när hon var gammal. Så Selma har för mig i alla fall blivit ett typiskt gammal tant-namn.
    Men visst är det då fantastiskt att de som är barn nu och växer upp med jämngamla Selmor runt sig kommer att förknippa namnet med annat än vad vi förknippar det med! Delvis för att litteraturundervisningen i skolan urholkas, men också för att de får andra konnotationer till namnet genom att träffa och se fler Selma än just Lagerlöf. Tänk så föränderligt språket och namnbruket kan vara :)
  • Kina79
    caspersmamma 08 skrev 2011-10-26 20:53:18 följande:
    Det namn som nu ligger på topp är
    selma, agnes, alice
    Då tycker jag Agnes eller Alice. Min man ville att Agnes skulle heta Alice

Selma får mig alltid att tänka på Semla  
    Älskade prinsessor!! Tyra 2004-02-20 Ellen 2006-04-12 Agnes 2010-05-03
  • Brünnhilde
    Göta skrev 2011-10-26 20:43:18 följande:
    Men visst är det då fantastiskt att de som är barn nu och växer upp med jämngamla Selmor runt sig kommer att förknippa namnet med annat än vad vi förknippar det med! Delvis för att litteraturundervisningen i skolan urholkas, men också för att de får andra konnotationer till namnet genom att träffa och se fler Selma än just Lagerlöf. Tänk så föränderligt språket och namnbruket kan vara :)
    Glömde ta upp likheten med "semla". Och semlorna kommer inte att försvinna i första taget..!
  • caspersmamma 08

Nu är det Ca 2v kvar innan bebisen ska komma och jag är fortfarande osäker, min sambo vill att hon ska heta Alice och jag tycker om det namnet men det ligger på topplistan och tycker inte det kommer vara någo kul att när hon börjar förskolan så kommer det kanske vara 3-5 till barn som heter samma.

Jag föreslog Clara till sambon men sambon säger bara "klara färdiga gå"

• Maria R

Jag har presic döpt vår lilla tjej till Selma, ett namn som jag absolut inte kunde tänka mig förut, associerade detta bara med Selma Lagerlöf eller lilla Fridolf. Nu tycker jag dock det är jättefint Selma är dessutom ganska gångbart även i icke svenskatalande länder, har träffat flera Selmor av tex arabiskt och somaliskat ursprung. Googla på kända Selmor, tex Selma Hayek(osäker stavning).

• Maria R

Och Aloce är väl typ etta på namntoppen, lite tråkigt även om det är fint. Gällande likheten med semla så kallar jag min lilla tjej "lill semlan" Sött än så länge....

• caspersmamma 08
    Maria R skrev 2012-03-07 17:08:36 följande:
    Och Aloce är väl typ etta på namntoppen, lite tråkigt även om det är fint. Gällande likheten med semla så kallar jag min lilla tjej "lill semlan" Sött än så länge....

Ja så tänker jag också

Har också selma i mina tankar men sambon är skeptisk och sen har dottern svårt att säga S

• Maria R

Om ni döper henne till Selma får hon ju anledning att öva Vi har två andra barn som heter Samuel och Svante och Samuel hade jättevsårta tt säga s så han kallade lillebror för "Bante" under en lång period.

Svar på tråden Flick namn