• Läntandelavendel

Vad duktiga föräldrar vi är! Vi lärde vår son gå när han var 9 månader! Varför gör inte ni andra det??

Ville bara komma med ett litet inlägg eftersom jag är så stolt över oss föräldrar som lärt vår son att gå nu när han endast fyllt 9 månader. Vi har varit konsekvensa o repeterat o tränat vid samma tidpunkter varje dag o sakta men säkert gav det resultat. Nu går han helt på egen hand!!

Och jag fattar inte varför andra föräldrar mesar så med sina barn och inte ger dem verktyg så de kan lära sig gå själva!?? Bara man är konsekvent o tydlig och inte ger upp så fixar det sig! Sluta inte försöka efter ett par dagar utan gör upp en plan och följ den! Bara man inte visar barnet att man gett upp, för då känner barnet såklart det o tänker "ja men jag kan inte gå själv" och så e det liksom kört.

Och varför ska man vänta med en sån grej när det faktiskt går att lära barnet bli självständigt snabbare?

Ett tips är också att man är tydlig med och signalerar när det är dags att börja träna på gåendet. Till exempel så kan man ta på en viss melodi varje gång så att barnet känner igen sig o vet vad som ska hända! Och efter träningen så kan man belöna barnet med extra kärlek så det känner att det är på väg åt rätt håll.

Tycker att föräldrar är alldeles för slappa med den här träningen o förlitar sig för mkt på barnets egen takt, jag menar, barn är barn, det är vi föräldrar som ska visa vägen!! Kämpa på! Jag kan gärna komma med tips och coaching!

Jag hoppas att ngn förstod tanken bakom mitt inlägg ;))             

• Svar på tråden Vad duktiga föräldrar vi är! Vi lärde vår son gå när han var 9 månader! Varför gör inte ni andra det??
  • ThildasMamma

Barn har olika faser, att överstimulera ett barn är lika dumt som att skita bredvid toasitsen! Det handlar om barnets framtida inlärningsförmåga, om barnet tex inte kryper har det en stor betydelse för detta i skollåldern! Man ser när ens barn är redo, när barnet ställer sig mot saker och sedan släpper är det redo. Inte att tvinga fram en utveckling. Fram till 14 mån är det HELT okej att barnet inte kan gå! Och detta är inget jag säger för att min dotter var sen med att gå, hon var 11 månader, och hon var redo.

• Läntandelavendel
    MissAdelaide skrev 2011-10-25 20:07:28 följande:
    Ni kommer att märka att erat barn kommer att lära sig vissa saker snabbare än andra saker utan att det beror på något ni föräldrar gör.  

Exakt min poäng ;)
    (som du missade)  
  • pussgurkan86

min son gick också när han var 9 mån, nu är han nästan 10 månader och kan gå väldigt snabbt och han gick utan träning. min dotter gick när hon var 14 mån. alla barn är olika och utvecklas i olika takt så varför ha bråttom och träna dom??

• Helene70

Jag håller med dig helt TS!
    Vi kämpade och kämpade med att lära vår son att lösa tredjegradsekvationer och när han var 8 månader så lossnade det helt. Vid 1-årsåldern så kunde han lösa partiella diff.ekvationer och idag när han snart är 2 år kan han gå. Det gäller att inte ge upp utan man måste verkligen kämpa;)

• Flickan och kråkan
    babar97 skrev 2011-10-25 19:50:55 följande:
    Spännande inlägg - och inte minst alla svar! Glad

Så, för att summera hur jag har tolkat era svar:
    *) Man får inte träna eller hjälpa sitt barn att lära sig saker - de ska lära sig av sig själv.
    *) Att lära barn något, det är samma sak som att tvinga barnen.
    *) Om ett barn lär sig saker tidigt eller sent, det är sak samma för barnets utveckling.

Man kan ju uppenbarligen aktivt motarbeta inlärning - oavsett om det gäller sömn eller gå. Eller något annat.
    Varför skulle man då inte kunna hjälpa barnens inlärning på traven? Jovisst är det en hel del medfött, eller i alla fall något som man inte kan påverka. Men då är det ju i alla fall viktigt att man inte aktivt ska motarbeta barnets inlärning (medvetet eller omedvetet).

När barnet börjar skolan flera år senare, då anser vi att det är superviktigt att barnet får en bra pedagog som lärare. Men som förälder så ska det inte spela någon roll alls hur man beter sig eller om man försöker lära barnen något. Jag köper inte det helt...

Något som verkar vara ganska okontroversiellt är att saker som påverkar barn är:
    *) Att spendera mycket tid med barnet
    *) Att läsa för barnet

Men finns det något mer? Jag tänker inte påstå att jag vet exakt vad man som förälder bör göra, men några generella tips borde man ju kunna sammanställa. Jag vet att det finns en del siter på nätet som påstår både det ena och det andra - och i många fall löser sig ALLA saker bara man betalar en viss summa pengar (yeah, right?!).
    Men finns det någon bra forskning på området, så att man får lite mer evidens än vad som oftast förekommer i trådarna på FL?
    För mig handlar det snarare om VAD vi vill lära våra barn, inte om vi lär våra barn . Vi lär våra barn hela tiden, medvetet och omedvetet och oavsett om vi vill eller inte. Att som du säger "aktivt motarbeta barns inlärning" kallar någon annan inlärning/överföra värdegrund eller liknande. Det är snarare en värdefråga än något annat .
  • Pinje

Jag läste trådstarten tittade snabbt om den låg i sandlådan .... förfärad .... tryckte på visa endast ts och blev lättad. Ja, du har en mkt bra synpunkt här ts.

Sen måste jag få tillägga att vi faktiskt tränade vår dotter motoriskt från födseln för att hon skulle sitta och gå tidigare. Under ledning av sjukgymnast. Speciella rörelser vid skötbord mm. Till vår lycka gick hon redan vid 19 (nitton) månader. Så ja man kan hjälpa till med träning, men det är bara de barn som av olika anledningar är sena som behöver det. Skrattande

• Jelenas

Åh herre gud!
    Med tanke på vilken vilding min son är så är jag tacksam att han var lite feg och väntade tills dagen före sin 1 årsdag med att gå!

• Jelenas

Sorry, nu förstod jag att det var lite ironi i det hela.. ;)

• CeeJay
    The Hermit skrev 2011-10-20 16:00:37 följande:
    Hur kan du missa det?   Vad är det som verkar seriöst i hennes inlägg? 
    Bara rubriken säger ju en hel del ???

Och varför förbannad?  Folk måste lära sig att tänka själv för sjutton och inte svälja allt som serveras. 
    Oj vad mycket frågetecken..Fasiken vad du blir provocerad av en sån skitsak som att jag inte tänkte på att det kunde vara ironiskt!!

Jag verkar ju inte vara det enda "puckot" du kan tycka synd om, som inte "tänkte själv" och som inte förstod direkt att det var ironiskt.

Med tanke på att den "kraftfulla" meningen i TS som skulle bevisa att det var helt ironiskt vara. "Jag hoppas att ngn förstod tanken bakom mitt inlägg ;))" så borde jag ju vetat bättre OBS !!! IRONI från MIN sida
  • Tero

Självklart är det olika för olika barn - precis som TS menade!

Jag har en son som inte sov mer än tre timmar i sträck de första fyra åren (och inte så jättemycket mer de kommande x antal åren heller) men idag sover han ett antal fler timmar än de flesta i hans årskull.

Ungar är olika, precis som TS vill påvisa!

(hans syster kunde gå vid sju månader och det önskar jag ingen förälder att uppleva, det är KAOS!)

Citat Ts:
    Ett tips är också att man är tydlig med och signalerar när det är dags att börja träna på gåendet. Till exempel så kan man ta på en viss melodi varje gång så att barnet känner igen sig o vet vad som ska hända!

Inte klickerinspirerad eller? Har du hund?

• trasdocka

Oj, jag missade att det var ironi i trådstarten. Inte lätt att veta skillnaden här på FL
    Blev nästan lite arg där. Men jag förstår verkligen din poäng och håller med till 100 %!

Inte riktigt samma sak, men detta skulle även kunna handla om rörliga och nyfikna tvååringar. Om man inte lyckats få sin lille parvel att sitta still och inte röra det som ej röras bör så har man misslyckats med sin "uppfostran" *uäaack*   

Svar på tråden Vad duktiga föräldrar vi är! Vi lärde vår son gå när han var 9 månader! Varför gör inte ni andra det??