• Marika43

Embryodonation

Hej alla som, precis som jag, längtar efter en liten teling och inte är rädda för att använda sig av okonventionella metoder!

Tänker mig att jag vänt mig till rätt Forum, men säg gärna till annars...

Jag och min man har redan barn, men vill ha ett gemensamt och jag är för gammal för att det ska gå den naturliga vägen (45 år). Vi har just nu, p.g.a. att min man studerar och vi har stort villalån, tillfälligt "dålig" ekonomi och söker därför det billigaste alternativet (p.g.a. min ålder kan vi inte vänta 2-3 år, på bättre tider), som verkar vara embryodonation, så nu undrar jag om någon kan rekommendera en billig klinik? Lyckas inte själv hitta någon (tycker det är svårmanövrerat på nätet, när man söker embryo donation...).

För alla som har moraliska invändningar mot att vi inte har mycket pengar just nu, vill jag bara säga att vi har råd att försörja en liten bebis genom egna inkomster, så den biten är intet problem... Det är kostnaden för att "bli med bebis" som vi vill få ner, däremot...

Skulle bli jätteglad och tacksam om någon kunde svara, för jag verkligen längtar efter att föda ett till barn och saknar småbarnstiden och möjligheten att få följa med en till liten parvel - som utvecklas och så småningom är, som min goa son, lätt finnig och härligt valpig, snart redo för gymnasiet... Finns inget roligare än att vara mamma!

Kram, Marika

• Svar på tråden Embryodonation
  • Lillsudd

Nu har jag bara erfarenhet från Polen så jag kan inte svara på andra länder, och jag tror att det skiljer sig mellan olika kliniker för att vara ärlig. Jag har gjort 3 kötider och vill minnas att det var 2 månader första gången, 4 månader andra gånger och 2 månader tredje gången.

Det jag var mest oförberedd på i mötet med Polen - efter att ha behandlats i Danmark och Finland - är att omhändertagandet är annorlunda. Jag känner mig faktiskt mer medicinskt säker, de är väldigt noggranna, men det har inte värt att fråga särskilt mycket. Flexibiliteten är inte så stor. I Danmark har jag alltid kunnat säga när jag fått en tid att jag gärna skulle ha den en timma senare för att tåget kommer en viss tid, i Warszawa är jag oerhört besvärlig om jag ställer en sådan förfrågan och det är enklare att bara lösa det så att säga. Och medicinska frågor har jag upplevt att de känner är ett ifrågasättande och gör relationen rätt frostig... de är vänliga, trevliga, pratar bra engelska - men de förväntar sig att man gör som de säger utan att försöka förstå det.

Det finns flera kliniker i Polen och det enklaste är att googla på IVF och den stad man vill vara i - och sedan maila en förfrågan om de har embryodonation. Det står aldrig på hemsidan. Kan vara värt att fråga om ÄD också givetvis om ni har bra spermier. Fast för det kan köerna vara enorma. Men prisbilden är överlag väldigt mycket bättre än både Sverige och stora delar av övriga Europa

• Jag är bara jag

Nu förstår jag varför det inte går googla på EA i Polen-de skriver inte ut det! Gjorde de förr,men vi knäppisar anmälde oss inte då! Vi känner att vi kommit till vägs ände vad gäller klinik för vi hittar ju ingen. Tusentals timmar på nätet i detta enda ärende-barnlösheten- så det finns liksom ingen ork kvar att googla sig vindögd...

Sudd: vad kostar EA där du går då? Och hur ställer de sig till missfallsmediciner? Jag har haft flera m.f,finns inte på kartan att jag gör EA utan grov medicinsk arsenal!

Usch,5,5 totalt bortkastade år och inte blir man yngre,nu MÅSTE vi boka nånstans,men var!?

• Lillsudd
    Jag är bara jag skrev 2011-12-23 20:03:35 följande:
    Nu förstår jag varför det inte går googla på EA i Polen-de skriver inte ut det! Gjorde de förr,men vi knäppisar anmälde oss inte då! Vi känner att vi kommit till vägs ände vad gäller klinik för vi hittar ju ingen. Tusentals timmar på nätet i detta enda ärende-barnlösheten- så det finns liksom ingen ork kvar att googla sig vindögd...

Sudd: vad kostar EA där du går då? Och hur ställer de sig till missfallsmediciner? Jag har haft flera m.f,finns inte på kartan att jag gör EA utan grov medicinsk arsenal!

Usch,5,5 totalt bortkastade år och inte blir man yngre,nu MÅSTE vi boka nånstans,men var!?
    Jag har fortfarande inte lyckats begripa mig på kostnaden men det högsta jag betalt för ett försök är 3000PLN (det lägsta 1500PLN). Och som sagt, är man beredd att ta det komplicerade i att läkarna i Polen är lite mer "gudalika" så är de bra medicinskt och verkar ha en fantastisk statistik på överlevnad vid tinande (samtidigt har de aldrig skrutit om det). Jag blev gravid på första försöket och trots måååånga tidiga missfall tidigare var det inte mitt problem nu. Sedan förlorade jag barnet i ett sent missfall men det berodde på ett slumpartat kromosomfel och är inte klinikens fel eller beror på mina problem med upprepade missfall.

Det bästa är att ta med allt ni har angående tidigare problem. Och vara öppna med att ni tror att det kan bli problem. De är inte negativa till att använda tex kortison och blodförtunnande men är inte särskilt vana att diskutera medicinska saker med patienterna. Jag har inte diskuterat dessa frågor med kliniken (jag vet, det borde jag ha gjort) utan fortsatt medicinera enligt rekommendationer från tidigare läkare.

Som sagt, googla IVF och maila klinikerna. Många har det faktiskt. Jag har inte hittat embryodonation någon gång när jag googlat men det kanske var innan 2010 du tittade och hittade det?
  • Fiamedbarn

Är det någon som har mer aktuella erfarenheter av embryodonation, vilka kliniker som är bäst och hur prisbilden ligger?

Luck is what happens when preparation meets opportunity
  • Juliette F
    Fiamedbarn skrev 2013-07-28 12:51:33 följande:
    Är det någon som har mer aktuella erfarenheter av embryodonation, vilka kliniker som är bäst och hur prisbilden ligger?
    Har lite erfarenhet av Tjeckien. 

Unica, Brno: Erbjuder färsk sk delad donation, dvs två par får dela på en embryoskörd från ett "professionellt" donatorpar. Kostnad: 2900 euro för två blastocyster, mediciner tillkommer och embryo scope är ett tillval som kostar mer. Ca 60 procent eller mer chans att få plus med 2 embryor insatta - högre om embryo scope används.

Reprogenesis, Brno: erbjuder bla fryst embryodonation. 2 blastocyster garanterade. Embryo scope ingår.
    1800 euro för ett embryo, 2200 euro för 2. Medicin tillkommer. Ca 48% chans till klinisk graviditet (hjärtslag vid ultraljud) om 2 embryor sätts in. 

Gennet, Prag: har också fryst embryodonation. Väntetid dock på 4-6 månader mellan varje försök, och ett obligatoriskt telefonsamtal på 100 euro är ett krav, innan behandling sätts in (återbetalas om man går vidare med dem, dvs dras av på slutsumman). 
    Kostnad:  700 euro för ett embryo , 1400 euro för 2. Ca 40% chans till plus med 2 embryor. Medicin tillkommer. Embryo scope ingår. 3-dagars embryor används, men de odlar till blastocyststadiet på förfrågan, dock utan några garantier för att embryorna överlever.

Alla dessa kliniker erbjuder även fullständig embryodonation/adoption, där du får hela embryoskörden. Prisbilden blir dock mycket högre - som för ett vanligt ÄD + kostnad för spermiedonationen. 
  • Fiamedbarn
    Juliette F skrev 2013-07-28 13:20:35 följande:
    Har lite erfarenhet av Tjeckien. 

Unica, Brno: Erbjuder färsk sk delad donation, dvs två par får dela på en embryoskörd från ett "professionellt" donatorpar. Kostnad: 2900 euro för två blastocyster, mediciner tillkommer och embryo scope är ett tillval som kostar mer. Ca 60 procent eller mer chans att få plus med 2 embryor insatta - högre om embryo scope används.

Reprogenesis, Brno: erbjuder bla fryst embryodonation. 2 blastocyster garanterade. Embryo scope ingår.
    1800 euro för ett embryo, 2200 euro för 2. Medicin tillkommer. Ca 48% chans till klinisk graviditet (hjärtslag vid ultraljud) om 2 embryor sätts in. 

Gennet, Prag: har också fryst embryodonation. Väntetid dock på 4-6 månader mellan varje försök, och ett obligatoriskt telefonsamtal på 100 euro är ett krav, innan behandling sätts in (återbetalas om man går vidare med dem, dvs dras av på slutsumman). 
    Kostnad:  700 euro för ett embryo , 1400 euro för 2. Ca 40% chans till plus med 2 embryor. Medicin tillkommer. Embryo scope ingår. 3-dagars embryor används, men de odlar till blastocyststadiet på förfrågan, dock utan några garantier för att embryorna överlever.

Alla dessa kliniker erbjuder även fullständig embryodonation/adoption, där du får hela embryoskörden. Prisbilden blir dock mycket högre - som för ett vanligt ÄD + kostnad för spermiedonationen. 
    Tusen tack för informationen! Men de kliniker du nämner har bara frysta embryon och inte färska? Färska gör att upp till 70 % leder till graviditet har jag förstått. Jag har mest läst på Ava klinik i Riga där det kostar ca 70 000 kr för embryodonation!! Det är jättemycket tycker jag för man vill kanske göra fler om det inte blir nåt. Prag låter ju bra men synd att det är relativt lång väntetid...

Har du själv erfarenhet från någon av dessa kliniker? Har du något omdöme om din uppfattning? Och vad är viktigast att tänka på. Vilken klinik/metod tycker du är bäst? 
  • Juliette F
    Fiamedbarn skrev 2013-07-28 16:18:39 följande:
    Tusen tack för informationen! Men de kliniker du nämner har bara frysta embryon och inte färska? Färska gör att upp till 70 % leder till graviditet har jag förstått. Jag har mest läst på Ava klinik i Riga där det kostar ca 70 000 kr för embryodonation!! Det är jättemycket tycker jag för man vill kanske göra fler om det inte blir nåt. Prag låter ju bra men synd att det är relativt lång väntetid...

Har du själv erfarenhet från någon av dessa kliniker? Har du något omdöme om din uppfattning? Och vad är viktigast att tänka på. Vilken klinik/metod tycker du är bäst? 
    Unica gör sk delad färsk donation, dvs att två par får dela på en embryoskörd, och de garanterar 2 blastocyster per par. Det kostar 2900 euro för två färska blastisar på Unica. Har varit på Unica 2011, jättefin klinik med outstanding patientbemötande. Dock har vi manlig faktor, och de gör inte fryst embryodonation på Unica längre. De slutade med det 2012 pga för liten chans till plus. Enligt de själva ca 30% för två tinade embryor. Jag har nu gått över till Reprogenesis i samma stad (Brno) i Tjeckien för de gör frozen embryo donation med god chans till plus, ca 48% för två tinade blastisar. 
  • Fiamedbarn
    Juliette F skrev 2013-07-28 20:20:28 följande:
    Unica gör sk delad färsk donation, dvs att två par får dela på en embryoskörd, och de garanterar 2 blastocyster per par. Det kostar 2900 euro för två färska blastisar på Unica. Har varit på Unica 2011, jättefin klinik med outstanding patientbemötande. Dock har vi manlig faktor, och de gör inte fryst embryodonation på Unica längre. De slutade med det 2012 pga för liten chans till plus. Enligt de själva ca 30% för två tinade embryor. Jag har nu gått över till Reprogenesis i samma stad (Brno) i Tjeckien för de gör frozen embryo donation med god chans till plus, ca 48% för två tinade blastisar. 
    Men då låter ju kliniken i Unika bra med färska embryon och med 60 procents chans. Men jag antar att möjligheten att få tvillingar också är rätt stor! Vi har ju en son tidigare så det får man ju tänka över då...är det mycket dyrare med embryo scope? Nu skriver jag till dig i två trådar Vi kan ju fortsätta i den andra om du vill

Och tack igen för att du delar med dig av informationen!! Det känns verkligen ovärderligt eftersom det är en helt ny okänd värld som det känns rätt svårt att navigera i! <3 
  • Juliette F
    Fiamedbarn skrev 2013-07-28 21:46:14 följande:
    Men då låter ju kliniken i Unika bra med färska embryon och med 60 procents chans. Men jag antar att möjligheten att få tvillingar också är rätt stor! Vi har ju en son tidigare så det får man ju tänka över då...är det mycket dyrare med embryo scope? Nu skriver jag till dig i två trådar Vi kan ju fortsätta i den andra om du vill

Och tack igen för att du delar med dig av informationen!! Det känns verkligen ovärderligt eftersom det är en helt ny okänd värld som det känns rätt svårt att navigera i! <3 
    Hej, ja vi kan fortsätta i den andra tråden - det blir lättast :). men jag ska svara ändå på din fråga! Ja tyvärr är ju chansen/risken för tvillingar rätt hög om man sätter in två bra embryor, ca 40% har jag fått i uppgift från flera kliniker. Jag gjorde ett ÄD 2011 på Unica, och där på väggen hängde det massor med bilder på barn som kommit till där. Ca 40% (gjorde snabb överslagsräkning) var faktiskt tvillingar. Så det är något att tänka på, finns för- och nackdelar med det förstås. Man kan frysa in övriga embryor om man bara vill sätta in ett. Men chansen till plus är högre om man använder färska embryor.
  • Fiamedbarn
    Juliette F skrev 2013-07-28 23:17:32 följande:
    Hej, ja vi kan fortsätta i den andra tråden - det blir lättast :). men jag ska svara ändå på din fråga! Ja tyvärr är ju chansen/risken för tvillingar rätt hög om man sätter in två bra embryor, ca 40% har jag fått i uppgift från flera kliniker. Jag gjorde ett ÄD 2011 på Unica, och där på väggen hängde det massor med bilder på barn som kommit till där. Ca 40% (gjorde snabb överslagsräkning) var faktiskt tvillingar. Så det är något att tänka på, finns för- och nackdelar med det förstås. Man kan frysa in övriga embryor om man bara vill sätta in ett. Men chansen till plus är högre om man använder färska embryor.
    Hej igen! Den andra embryodonationstråden har försvunnit från mina favoriter och jag hittar inte den. Skulle du kunna länka den?
  • Fiamedbarn

Hoppfull, tack! Den försvann både från mina favoriter och gick inte att söka på FL. Mycket märkligt!

• Sol1975

Jag har till och från funderat på embryodonation i Polen.
    Har ni erfarenhet av Invicta i Polen?

• Fiamedbarn
    Sol1975 skrev 2013-08-28 23:14:06 följande:
    Jag har till och från funderat på embryodonation i Polen.
    Har ni erfarenhet av Invicta i Polen?
    Sol, om du inte redan hittat dit rekommenderar jag dig tråden Hoppfull länkar till ovan. Denna tråd är inte så aktiv.
Svar på tråden Embryodonation