• väntar på mirakel

    syskon genom DI!?

    Vi har fått en dotter genom DI. Hon är nio månader och vi har redan börjat fundera på syskon. Undrar om någon har gjort ett syskon med hjälp av DI.

    Är det samma långa väntan med läkarbesök kuratorer osv eller är det bara att ringa och säga till att man vill göra nya försök?

    Hittar så dålig info om detta, det enda jag vet är att man får betala det själv.

  • Svar på tråden syskon genom DI!?
  • Barbabok
    #10 Det stämmer inte, vi går ju i Uppsala och vi bor inte där. Vi har både ett barn landstingsfinansierat (DI) och nu nästa graviditet (IVF) är privatbetalat, det var inga diskussioner.
  • Kronärtskocka
    Barbabok skrev 2011-10-24 18:42:45 följande:
    #10 Det stämmer inte, vi går ju i Uppsala och vi bor inte där. Vi har både ett barn landstingsfinansierat (DI) och nu nästa graviditet (IVF) är privatbetalat, det var inga diskussioner.
    Men ert första landstingsfinansierade DI barn är gjort i Uppsala även det va?
    Ni kan ju bo i ett annat landsting men höra till Uppsala eftersom upptagningsområdena för de olika sjukhusen omfattar fler landsting än det egna då det är så få universitetssjukhus i Sverige. Alternativt att ni gjort nr 1 i Uppsala och sedan flyttat till ett annat landsting och då kunnat återkomma till dem för privatfinansierade syskonförsök eftersom ni är patienter hos dem sedan tidigare.

    Jag skulle bli glad om jag har fel, men eftersom jag var i kontakt med samtliga universitetssjukhus inför våra syskonförsök var det besked jag fick då från alla sjukhus förutom Malmö/Umeå att de inte tog emot privatbetalande patienter från andra landsting, om inte paret tidigare tillhört eller fortfarande tillhör det landstinget och därmed kan betala för syskonförsök. Det var även vad Uppsala sa.
    Men visar det sig att jag har fel blir jag som sagt bara glad, det vore ju perfekt om det fanns fler möjligheter till syskonförsök!
  • Barbabok
    Kronärtskocka skrev 2011-10-24 19:17:33 följande:
    Men ert första landstingsfinansierade DI barn är gjort i Uppsala även det va?
    Ni kan ju bo i ett annat landsting men höra till Uppsala eftersom upptagningsområdena för de olika sjukhusen omfattar fler landsting än det egna då det är så få universitetssjukhus i Sverige. Alternativt att ni gjort nr 1 i Uppsala och sedan flyttat till ett annat landsting och då kunnat återkomma till dem för privatfinansierade syskonförsök eftersom ni är patienter hos dem sedan tidigare.

    Jag skulle bli glad om jag har fel, men eftersom jag var i kontakt med samtliga universitetssjukhus inför våra syskonförsök var det besked jag fick då från alla sjukhus förutom Malmö/Umeå att de inte tog emot privatbetalande patienter från andra landsting, om inte paret tidigare tillhört eller fortfarande tillhör det landstinget och därmed kan betala för syskonförsök. Det var även vad Uppsala sa.
    Men visar det sig att jag har fel blir jag som sagt bara glad, det vore ju perfekt om det fanns fler möjligheter till syskonförsök!

    Jaha jag förstår. Ja vårt första försök är gjort i U:a också, vi har inte flyttat där emellan. Hoppas det inte är så hårt som du skriver, det är ju hemskt. Ska det verkligen bero på en sån dum sak som ens adress! Jag trodde alla hade rätt till ett syskon iallafall, bara man betalade. Kanske är det inte så då?
  • Kronärtskocka

    Nej, man har tyvärr inte någon rätt till syskonförsök trots att man betalar... Utan det handlar om tur.
    Att ha tur i detta fall handlar antingen om att tillhöra ett sjukhus med bra regler, alternativt att ha tur och ha ett sjukhus där de antingen sparar spermier till syskonförsök eller att det helt enkelt inte blivit slut på spermierna från samma donator... Ett lotteri verkligen. Vi visste å andra sidan om det när vi gjorde vårt första försök, att det handlade om tur ifall man skulle kunna få köpa syskonförsök senare. Men visst hade jag önskat att jag som patient hade kunnat betala dem för att lägga undan spermier till syskonförsök. Det hade jag gärna gjort!

    Grattis till tvåan förresten!

  • Ingen 1

    Vi har ett barn på 11månader som kommit till med hjälp av donatorinsem. Vi ringde till RMC i malmö när vårt barn var 2 månader och ställde oss i kö för syskon. Sist jag pratade med RMC så fanns "vår" donator kvar och vår förhoppning är att vi kommer dit i slutet av detta året eller i början av nästa. Har fått lite olika svar om kön... 

    Tycker att detta är så svårt! Var i Danmark o gjorde ett försök som misslyckades, ringde då rmc som berättade att "vår" donator finns kvar. Nu väntar vi tills vi får komma till rmc  o försöka igen. Tänk om vårt barn kanske kan få ett biologiskt syskon.. Jag vet att det egentligen inte spelar så stor roll, men när jag fick veta det så känner jag ändå att jag någonstans vill försöka med "vår" donator igen..  Kan ju vara så att när vi väl får komma till Rmc, så kan donatorn redan vara "klar" och vi missar den chansen och då kommer jag nog ångra mig för att vi väntade.. 

    Hur funderar ni?

  • väntar på mirakel

    Men varför får man bara använda sig av samma donator? Om vår donator är slut så kan man väl få en ny?
    Usch, trodde inte att det skulle bli så krångligt med ett syskon =(

  • Barbabok
    väntar på mirakel skrev 2011-10-25 23:12:30 följande:
    Men varför får man bara använda sig av samma donator? Om vår donator är slut så kan man väl få en ny?
    Usch, trodde inte att det skulle bli så krångligt med ett syskon =(

    Vet inte om det är lika överallt, men det är alltid en brist på donatorer, och varje får bara ge upphov till 6 barn, det var info vi fick.
  • Ingen 1
    väntar på mirakel skrev 2011-10-25 23:12:30 följande:
    Men varför får man bara använda sig av samma donator? Om vår donator är slut så kan man väl få en ny?
    Usch, trodde inte att det skulle bli så krångligt med ett syskon =(
    På RMC i Malmö är det inte så att man måste använda sig av samma donator. Om donatorn finns kvar, så kan man fråga om man kan få samma donator men det är upp till kliniken om dom vill det.

    Har också fått sagt till mig att donatorn bara få ge upphov till 6 barn.
  • magwalena

    Vi har 3 barn. Alla samma donator och vi har ett glapp på 5 år mellan de 2 sista. Vi gjorde våra behandlingar i Umeå och det var ingen väntetid. Däremot har de ju inte öppet på helgen och sommaren så det tog ändå 6 mån mellan första och andra försöket och då höll dom extra öppet för oss på helgen eftersom det varit så många helgomslag.
    När vi skulle ha 2:an bestämde vi oss för att det var dags för ett försök och 2 veckor senare var vi i Umeå och ytterligare 2 veckor senare så plussade vi.

  • huoijlkj
    Hej på er, får jag smyga in med en fråga? Vi har ett gemensamt barn som blev till efter flera år och tre missfall. Nu har vi försökt få syskon i över ett år, utan framgång.

    Nu, i efterhand, har det visat sig att missfallen och svårigheten att bli gravida beror på min makes simmare (högt DFI, ett prov vi ej fick göra i första vändan), och även om vi har möjlighet att fortsätta kämpa, så har vi beslutat oss för att det inte är värt det - utan kommer att köra på DI. 

    Vet ni hur universitetssjukhusen (vi bor i MAlmö så det RMC) ställer sig till det? Vi har inte haft med dem att göra tidigare, utan har gått privat tidigare. Får man göra DI för syskonförsök om man har ett gemensamt barn?

    Tacksam om ngn kan/vill svara! Och lycka till ni andra som vill ha syskon.
  • Ingen 1
    huoijlkj skrev 2011-11-25 17:46:32 följande:
    Hej på er, får jag smyga in med en fråga? Vi har ett gemensamt barn som blev till efter flera år och tre missfall. Nu har vi försökt få syskon i över ett år, utan framgång.

    Nu, i efterhand, har det visat sig att missfallen och svårigheten att bli gravida beror på min makes simmare (högt DFI, ett prov vi ej fick göra i första vändan), och även om vi har möjlighet att fortsätta kämpa, så har vi beslutat oss för att det inte är värt det - utan kommer att köra på DI. 

    Vet ni hur universitetssjukhusen (vi bor i MAlmö så det RMC) ställer sig till det? Vi har inte haft med dem att göra tidigare, utan har gått privat tidigare. Får man göra DI för syskonförsök om man har ett gemensamt barn?

    Tacksam om ngn kan/vill svara! Och lycka till ni andra som vill ha syskon.
    Hej! Klart att du får fråga!!

    På RMC i Malmö får man hjälp med landstingsbetalda DI- försök endast om man inte har några gemensamma barn.
    Vid syskonförsok får man betala själva.
    Sen är det ju detta med RMC:s kösystem..  Vi satte upp oss i kö för syskonförsök i januari detta året. Har ringt och kollat läget ett antal gånger under året. Först var det efter sommaren, sen var det i slutet av året el i början av nästa. Nu ringde jag för ett tag sen och då var "min" köplats flyttad till våren el sommaren..
    Känns inte så där jättebra att man aldrig vet när man får börja. Så nu kommer vi att göra försök i Danmark istället.
  • huoijlkj
    Ingen 1 skrev 2011-11-26 08:03:50 följande:
    Hej! Klart att du får fråga!!

    På RMC i Malmö får man hjälp med landstingsbetalda DI- försök endast om man inte har några gemensamma barn.
    Vid syskonförsok får man betala själva.
    Sen är det ju detta med RMC:s kösystem..  Vi satte upp oss i kö för syskonförsök i januari detta året. Har ringt och kollat läget ett antal gånger under året. Först var det efter sommaren, sen var det i slutet av året el i början av nästa. Nu ringde jag för ett tag sen och då var "min" köplats flyttad till våren el sommaren..
    Känns inte så där jättebra att man aldrig vet när man får börja. Så nu kommer vi att göra försök i Danmark istället.
    Tack snälla! Jag såg att CURA också har simmare, och det lutar åt att vi gör IVF där faktiskt! Beror lite på hur långa väntetider det är där!

    Lycka till med era Danmarksförsök. Jag såg ett reportage på "barn till varje pris" om donatorinsemination i DK, och även om alla kliniker såklart är olika, så var den jag såg förtroendeingivande! Stort lycka till!!
Svar på tråden syskon genom DI!?