• Smam

Nybliven gravid svetsare

Jag fick nyligen reda på att jag är gravid. Borde vara i ca v.5, inte pratat med någon barnmorska än. Jag jobbar som svetsare och lyfter tungt och har det väldigt stressigt. Senaste tiden har jag fått jobba över, så har jobbat ca 12 timmar om dagen ibland.

När bör man börja vara försiktig med stress och tunga lyft på jobbet? Nu på en gång eller någon speciell vecka?

Någon annan gravid svetsare som vet hur det är med svetsröken och gaserna?

Tacksam för svar så jag kan bli lite klokare om när jag ska berätta för min chef, utifall jag måste bli försiktigare redan nu.

• Svar på tråden Nybliven gravid svetsare
  • Rognelund

ja dem blev ju inte direkt överlyckliga på mig heller när jag berättade men de fick dem ta. kKlart det inte är roligt att gå hemma så länge men ja, jag tycker de va värt det. hade de inte kunnat placera om mig så hade jag med fått gå hem. Och hade heldre gjort det än att skada den lilla i min mage.

ofta vill även arb givare ta det säkra före det osäkra, så jag tycker verkligen du borde berätta för dem. inte alltid kul å berätta så tidigt dock. men ja, så vet dom och kan börja en utredning eller riskanalys. vilket dem är skyldiga att göra.

tur de hjälpte lite iaf. lycka till :)

• Smam

Ne men ja precis, man vill ju inte skada bebben :) Jaa min chef skulle nog bara bli orolig hur han ska lösa allt när jag försvinner men sedan när det fått sjunkit in lite blir han nog glad och vill hjälpa. Han själv har ju flera barn så. Så ska prata med han i veckan.

Tack :)

• Tom Araya
    Smam skrev 2011-11-07 18:21:51 följande:
    "t.o.m" känns ganska självklart att inte dricka när man är gravid då
    Precis. Solig
  • Isavanna

Det beskedet jag fått från ledande yrkeshygien tekniker är, att med bra ventilation och utsug samt eventuell friskluftsmask så är det okej att svetsa under graviditet. Undantaget är om du svetsar TIG i rostfritt. Jag fick detta svaret från Lab medicin i Skåne, och detta svaret är baserat på väldigt ny forskning. Jag valde att lita på dem.... Lycka till!

• Tom Araya
    Isavanna skrev 2012-01-18 04:53:54 följande:
    Det beskedet jag fått från ledande yrkeshygien tekniker är, att med bra ventilation och utsug samt eventuell friskluftsmask så är det okej att svetsa under graviditet. Undantaget är om du svetsar TIG i rostfritt. Jag fick detta svaret från Lab medicin i Skåne, och detta svaret är baserat på väldigt ny forskning. Jag valde att lita på dem.... Lycka till!
    Tänk också på att skydda kroppen från UV-strålningen.
  • Isavanna

Enligt dem mätningar som är gjorda så är strålningen långt långt under gränsvärdet och utgör ingen ökad risk på något vis.

• Tom Araya
    Isavanna skrev 2012-01-18 17:12:58 följande:
    Enligt dem mätningar som är gjorda så är strålningen långt långt under gränsvärdet och utgör ingen ökad risk på något vis.
    Under vilka gränsvärden?
    Jag har bränt huden vid vanlig MAG-svetsning och det finns svetsning som ger kraftigare UV-strålning.
  • Smam

Jamen hur utgör denna strålning en fara för fostret? Jag har bränt mig en miljon ggr, fått svetsblink, UV strålningen är jätte hög Speciellt vid TIG men denna tråd handlade om saker som kan få mitt foster att fara illa inte jag för jag vet ALLA faror för mig med svetsning, men inte riktigt vad som kan påverka fostret. och hur andra gravida svetsare gjort.

Men jag är i vecka 19 nu allt är löst, jobbar några veckor till sen blir det graviditetspenning.  Jag vet bara inte hur jag tar bort tråden.

Tack för alla svar, 

• Tom Araya
    Smam skrev 2012-01-23 12:33:34 följande:
    Jamen hur utgör denna strålning en fara för fostret? Jag har bränt mig en miljon ggr, fått svetsblink, UV strålningen är jätte hög Speciellt vid TIG men denna tråd handlade om saker som kan få mitt foster att fara illa inte jag för jag vet ALLA faror för mig med svetsning, men inte riktigt vad som kan påverka fostret. och hur andra gravida svetsare gjort.

Men jag är i vecka 19 nu allt är löst, jobbar några veckor till sen blir det graviditetspenning.  Jag vet bara inte hur jag tar bort tråden.

Tack för alla svar, 
    Det har jag ingen aning om. Normalt sett stoppas UV-strålning effektivt av ganska lite materia, så länge den är någorlunda tät. UV-strålningen vid svetsning är dock ganska kraftig p.g.a . det korta avståndet och en utstickande mage hamnar ofta i en utsatt position. Jag tror inte mätningar gjorts på hur mycket som eventuellt kan tränga in och påverka fostret. Så därför uppmanar jag till en viss försiktighet. Med ett kraftigt plagg som täcker magen är nog riskerna mycket små.
  • Smam

Finns inte en chans att UV-strålningen kommer åt fostret på det viset. Ljud kommer in genom magen och kan skada (jag blir därför avstängd från mitt jobb) och sedan är det genom mitt blod. Så jag tror inte UV strålningen är någon fara om det då inte blir nån slag reaktion i min kropp som kommer in i fostret genom blodet

• Tom Araya
      Jag vet bara inte hur jag tar bort tråden.
    Det gör du inte och det ska mycket till för att moderatorena ska ta bort den eller stänga den.
    Skriv ett sista inlägg där du förklarar att av de svar du behöver har du fått de du kan få här på FL och att vidare diskussion inte är intressant och sedan skriver du inget mer i tråden, någonsin.
    Tack för alla svar, 
    Det var så lite. Hoppas det var till någon hjälp.
    Lycka till! Solig
Svar på tråden Nybliven gravid svetsare