• Tiger201008

Barn med sväljsvårigheter

Har en son som är ett som inte kan äta, han har fått en PEG. Han sväljer maten fel o får ner det i lungorna och får då lunghinneinflammationer. Han vill sä gärna äta o gråter när vi andra i familjen äter mat:( han är 1 år nu o hoppas att han snart kommer lära sig äta o svälja rätt. Någon som e i samma sits eller har några råd/tips?

• Svar på tråden Barn med sväljsvårigheter
  • klamaj

Alecto: tänker inte göra så stort avtryck här mer än att uttrycka ett riktigt "åååååh", din kille är ju ubersöt!!

Vet du....kolla med habiliteringen om ett sittande som heter "Utter". Min L har fått ut en sån och är pionjär här i stan med en sån - en bumbo-de-luxe, man kan sätta nackstöd osv på den. Den är toppen! Portabel och bra!

• Tiger201008

Ååå vad go han e:) ja nu vet ja vilken stol han har. Neo har inte riktigt en sådan. Jag tror Neo e lite starkare i ryggen än Linus så han behöver inte lika mycket stöd.

• Alecto
    klamaj skrev 2011-10-27 15:05:05 följande:
    Alecto: tänker inte göra så stort avtryck här mer än att uttrycka ett riktigt "åååååh", din kille är ju ubersöt!!

Vet du....kolla med habiliteringen om ett sittande som heter "Utter". Min L har fått ut en sån och är pionjär här i stan med en sån - en bumbo-de-luxe, man kan sätta nackstöd osv på den. Den är toppen! Portabel och bra!
    Tack - min lilla prins :)

tack för tipset - jag skall kolla med hab om den nästa vecka!!!!
  • Alecto
    Tiger201008 skrev 2011-10-27 18:49:29 följande:
    Ååå vad go han e:) ja nu vet ja vilken stol han har. Neo har inte riktigt en sådan. Jag tror Neo e lite starkare i ryggen än Linus så han behöver inte lika mycket stöd.
    Det låter så - linus är som en säck potatis för att uttrycka sig lite grovt... han hänger och sitter inget själv. vi skall få en korsett till honom - den kommer ju inte hjälpa honom att sitta men förhoppningsvis blir han rakare och får mer stöd :D
  • klamaj

Alecto: hur har det gått med Uttern?? Den har hjälpt L jättemycket! Kollade igenom tråden och såg att du skrev: hoppas på sittande runt fyra och gå runt tio - stämmer så bra med mina tankar kring L, om han NÅNSIN kommer kunna gå.....
    Jobbigt. 

• Alecto

JAg har inte hunnit kolla - sen december har alt gått i ett :(

Maken har varit sjuksrkiven, jag har åkt ¨på njursten, Linus har bara sen mars varit på akuten ett antal gånger, vi har legat inne för lunginflammation, sex veckor med sjuka barn osv plus att vi skall byta förskola.

Jag har inte pratat med arbetsteurapeuten på ett tag - skall ringa henne en dag och kolla!

tack för påminnelsenGlad

hur går det för er andra? 

• Tiger201008

Fy vilken vinter ni haft:( här har det varit ganska okej. Vi har legat inne en gång pga feberkramp o det har han fått 2 gånger nu. Väldigt läskigt. Nu har nästan Neo lärt sig sitta själv:) han orkar bara korta stunder men han kan:) hoppas att han kan sitta helt själv nu i aug för då skall han börja dagis. Hur funkar det för era barn på dagis?

• Alecto

Det har varit skit helt ärligt...

vi skall precis byta från en vanlig förskola till en särskola - han klarar inte av stora barngrupper och på det nya stället har de mer erfarenhet av barn med funktionshinder.

Här händer inte mycket tyvärr... :(    

• Tiger201008

Nej vad tråkigt:( men får hoppas att det blir bättre på förskolan. Jag har lite ont i magen om han skall klara vanligt dagis:/ men jag ger det en chans så får vi se. Vad säger dom om hans framtid?

• Alecto

Ja... ingen vet. Vi har fått diagnos - Polymicrogyri - vilket betyder att vecken på hjärnan är förkrympta. Det finns forskning men sen varierar det från person till person. Linus är väldigt nedsatt i all utveckling för att vara krass - jag vet inte om han kommer kunna sitta. Intresset finns inte heller. Han vänder sig fortfarande inte om även om han kan vara på god väg.

skall han få resurs på dagis? :) 

• Tiger201008

Okej, hur mår du när du fått dessa svar. Jag var o träffade en läkare o fick veta att han har en utvecklingsstörning mm o bröt ihop totalt. Vissa dagar mår jag skit av att ha ett sjukt barn o det känns skit allt ihopa o vissa dagar känns bra. Jag vet inte om han kommer få resurs men det tror ja. Skall träffa dagischefen nästa vecka o gå igenom Neos behov. Det skall bli skönt att han skall börja på dagis så man får vara lite själv. E du hemma med din son nu? Jobbar du? Själv e ja arbetslös o skall börja söka men det känns hopplöst,

• Alecto

Jag vet helt ärligt inte hur jag mår...
    Jag har två stora oxå så jag måste hålla ihop, vissa dagar är det skit - vissa dagar är det jättebra. eller ja - för det mesta är det bra. Jag accepterar det mesta som händer med ett ganska stort lugn. 
    Hade det inte varit meningen att Linus skulle överleva hade han blivit ett missfall - nu blev han inte det utan vår lila solstråle som sprider så mycket gläde men visst finns det mörka tankar oxå. Varför vi? var jag för gammal? Åt jag något konstigt osv men jag vet oxå att det inte var så. Olika falla ödets lotter och Linus blev som han blev. 

Jag jobbar 80% och maken 90% men vi skall träffa FK på torsdag om assistans så får vi se hur det går och om vi blir beviljade och hur mycket. Det låter kanske ego men jag vill inte vara hemma - jag vill jobba och få vara mig själv oxå. Jag trivs väldigt bra på jobbet och känner att jag inte är redo att vara hemma.     

Svar på tråden Barn med sväljsvårigheter