• bögfamiljen

    Regnbågsdagis???

    Vad anser ni om regnbågsdagis?? Själv tycker jag att det är värdelöst. Vi ska inte särbehandla våra barn och ha speciella dagis till dem. De är väl bättrre att vi beblandar oss och blir en del av samhället precis som vi vill.. Är det inte det vi kämpar för??

  • Svar på tråden Regnbågsdagis???
  • miljarden

    Vi kommer inte sätta vårt barn på en regnbågsförskola, men jag kan förstå att det kan vara jäkligt skönt att slippa att vara den annorlunda familjen som lär de andra på förskolan att människor är olika.

  • Bedhead
    Adamama skrev 2011-10-30 14:23:15 följande:

    Fast på öppna förskolan kan jag köpa det. För då är det så mycket till för föräldrarna. Barnen är väl i regel nöjda om det finns leksaker. Men jag kan tänka mig att som adoptivförälder så funderar på delvis andra saker; anknytning framförallt. Då kan det säkert kännas skönt att dela funderringar med andra föräldrar i samma sits. Plus att man inte behöver oroa sig för att föräldrar ska göra något "övertramp" som kan äventyra det man byggt upp.

    Men därmed inte sagt att jag tror på segregerade förskolor. Absolut inte! men just öppna för adoptivfamiljer eller tvillingföräldrar eller likandne kan jag köpa eftersom det är mer av en föräldragrupp.   

       

    Jag tror det var i innerstan, där det finns mängder med adoptovbarn, samt det faktum att dessa barn är äldre normalt än andra ÖF-barn och därmed behövde lite andra aktiviteter.
    It´s better to have loved and lost than never to have seen Lost in Space/Kelly Bundy
  • bögfamiljen
    Bill50X skrev 2011-10-30 19:23:01 följande:
    Är väl bra att det finns alternativa dagis. Valfritt ska det vara. På samma sätt så kan man kanske vilja ha barnet på ett regnbågsfritt daghem. Det viktigaste är att barnen är trygga,att personalen är vettig och att man har barnpassning så man kan arbeta. Dagisplats är svårt att få tag på,särskilt för oss skiftarbetande. Förr var det vanligaste dagmammor. Det föredrar jag i alla fall.
    man kan ju knappast kräva ett regnbågsfritt dagis tror inte man är tvungen att berätta om sin sexualitet när man söker dagisplats om det inte är på ett regnbågsdagis då iofs.
  • sahara sahara

    Jag har aldrig hört talas om några förskolor som enbart är till för regnbågsbarn, jag tror inte att efterfrågan skulle vara särskilt stor, och jag tror inte att det skulle vara praktiskt genomförbart.

    Däremot gillar jag ÖF för regnbågsbarn, både för min egen skull och för mitt barns.


    Do something scary - the payoff is awesome!
  • bögfamiljen
    sahara sahara skrev 2011-10-30 20:15:14 följande:
    Jag har aldrig hört talas om några förskolor som enbart är till för regnbågsbarn, jag tror inte att efterfrågan skulle vara särskilt stor, och jag tror inte att det skulle vara praktiskt genomförbart.

    Däremot gillar jag ÖF för regnbågsbarn, både för min egen skull och för mitt barns.
    ok så det finns endast ÖF då.. Har som sagt bara hört talas om det.
  • jådåsåatt

    Här i Malmö finns bara en ÖF för regnbågsfamiljer. I samma lokaler gick jag på ÖF för ensamstående mammor. Jag tyckte det var super. För barnens skull spelar det ju mindre roll men för mig som förälder betydde det väldigt mycket att få träffa andra i samma situation. Det kan vara otroligt värdefullt när man tillhör en grupp som inte passar in i normen.
    Och det finns ju inget som säger att man inte kombinerar det med att gå till en "vanlig" ÖF.

  • bögfamiljen

    både jag och mina barn träffar personer i samma situation så vet inte vad en ÖF skulle göra för skillnad.. Jag anser mig som en vanlig förälder och ser mig inte som någon "konstig" förälder som måste träffa andra "konstiga" föräldrar. Vi sätter oss själva i ett fack och inte omgivningen fast vi trivs nog rätt bra där iofs alltid skönt att vara speciella eller???

  • jådåsåatt

    Jag träffade inte alls föräldrar i samma situation förutom på ÖF, de fanns inte i min bekantskapskrets.
    Om du inte har ett behov av det så är det ju super, för mig var det som sagt betydelsefullt.
    Jag ser mig inte heller som en konstig förälder, men när andra gjorde det så var det skönt att ha en fristad där man slapp försvara sig och kunde få höra hur andra löst saker utan att bli dömd på förhand.

  • bögfamiljen
    Bill50X skrev 2011-10-30 20:55:45 följande:

    Vad är ÖF?


    öppna förskolan
  • Bill50X

    Om man vill att ens barn och en själv ska bli betraktade som normala så känns det onödigt att göra barnen utsatta och avvikande redan i dagiset. Jag menar att det blir en slags segregation, en särskola för barnen bara för att föräldrarna är avvikande. Hoppas det där blev begripligt nu bara?

  • bögfamiljen
    Bill50X skrev 2011-11-11 12:34:27 följande:
    Om man vill att ens barn och en själv ska bli betraktade som normala så känns det onödigt att göra barnen utsatta och avvikande redan i dagiset. Jag menar att det blir en slags segregation, en särskola för barnen bara för att föräldrarna är avvikande. Hoppas det där blev begripligt nu bara?
    mycket begripligt och jag håller med dig..
  • miljarden
    Bill50X skrev 2011-11-11 12:34:27 följande:
    Om man vill att ens barn och en själv ska bli betraktade som normala så känns det onödigt att göra barnen utsatta och avvikande redan i dagiset. Jag menar att det blir en slags segregation, en särskola för barnen bara för att föräldrarna är avvikande. Hoppas det där blev begripligt nu bara?
    Fast det är ju bara fråga om öppna förskolan? När jag har varit på öf så har det nästan alltid blivit prat om att vi är en familj med två mammor. Ingen stor grej, ingen säger något otrevligt, men det är tröttsamt att alltid vara annorlunda. Jag var alltid den annorlunda även som barn, fick alltid dra min historia då också och det var tröttsamt, hur väl folk än menade. Så: det låter jätteskönt att vara någonstans där man bara är som alla andra för en gångs skull. Barnen är så små att för dem kvittar det ju, öf är ju minst lika mycket till för de vuxna och för dem kan jag förstå att det är skönt.
    En vanlig förskola för endast regnbågsbarn låter lite märkligare, men jag har svårt att tro att regnbågsbarn generellt skulle fara illa av att någon startade en sådan. Däremot har jag svårt att se poängen. Det finns ju genusförskolor, och det är ju en helt annan grej som jag förstår fullt ut. Kan tänka mig att regnbågsbarn är överrepresenterade där, men det är en gissning.
    Tvivlar dessutom på att man skulle få öppna en regnbågsförskola, man får ju inte utesluta familjer på grund av sexualitet.
  • Gaytjej
    bögfamiljen skrev 2011-10-30 20:53:08 följande:
    både jag och mina barn träffar personer i samma situation så vet inte vad en ÖF skulle göra för skillnad.. Jag anser mig som en vanlig förälder och ser mig inte som någon "konstig" förälder som måste träffa andra "konstiga" föräldrar. Vi sätter oss själva i ett fack och inte omgivningen fast vi trivs nog rätt bra där iofs alltid skönt att vara speciella eller???
    Alla har inte personer i samma situation i sin omgivning och för dessa så kan det absolut vara givande att då och då få gå på ett ÖF för regnbågsbarn!

    I min lilla kommun finns t ex ÖF för unga föräldrar, ÖF för förstagångsföräldrar, ÖF för 0-1-åringar samt ÖF för tvillingföräldrar. Det är alltså samma ÖF (samma lokal o personal) som utöver de vanliga öppettiderna (då alla är välkomna) har en del av dagen öppet för en viss grupp! Inget knepigt tycker jag!

    Jag och min fru är mer Svenssons än någon annan av våra heterovänner, men i alla fall jag har ett behov av att någon gång då och då få träffa just andra regnbågsfamiljer. Det handlar inte om att vi ska sitta och frottera oss i hur konstiga eller normbrytande vi är, utan jag tycker det är intressant att utbyta erfarenheter om bemötande, vilka frågor man brukar få, hur man kan prata med sitt barn om donatorn osv.

    Och för vår sons skull så tycker jag att det är viktigt för honom att se att det finns andra familjer med två mammor, även om han inte stöter på dem i sin vardag. Jag och min fru var först ut i vår kommun att göra närståendeadoption och vi känner inte till några andra regnbågsfamiljer här.
    Regnbågspäron? Välkomna till vår grupp!: www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/regnbagsfamiljer-108/forum
  • Josefin f

    Min mamma jobbar på dagis där dom har 3 regnbågsbarn. Dom är la som alla andra barn så varför inte gå på "vanligt" dagis?? Vi är själv inte en regnbågs familj eller vet inte om vi kan räkna oss som de. Min man har 2 mammor :) som förövrigt ska gifta sig snart yeey^^  Måste säga att jag tycker att de är skönt att min dotter automatiskt får "rätt" syn på de hela med 2 tjejer och 2 killar samtidigt. att man älskar med hjärtat.

  • miljarden
    Josefin f skrev 2011-12-16 11:09:14 följande:
    Min mamma jobbar på dagis där dom har 3 regnbågsbarn. Dom är la som alla andra barn så varför inte gå på "vanligt" dagis?? Vi är själv inte en regnbågs familj eller vet inte om vi kan räkna oss som de. Min man har 2 mammor :) som förövrigt ska gifta sig snart yeey^^  Måste säga att jag tycker att de är skönt att min dotter automatiskt får "rätt" syn på de hela med 2 tjejer och 2 killar samtidigt. att man älskar med hjärtat.
    Det är inte på grund av att regnbågsbarnen är annorlunda, utan på grund av att slippa förklara sig varje stund som man ibland kan tycka det är skönt med regnbågsverksamheter (barnmorska och öppen förskola t ex). Plus kanske, kan jag tänka mig, att folk kan vara mindre fixerade vid normer på ett sådant ställe. När jag är någonstans med min familj utgår alla t ex från att vi är kompisar eller systrar.
  • Josefin f
    miljarden skrev 2011-12-16 15:50:28 följande:
    Det är inte på grund av att regnbågsbarnen är annorlunda, utan på grund av att slippa förklara sig varje stund som man ibland kan tycka det är skönt med regnbågsverksamheter (barnmorska och öppen förskola t ex). Plus kanske, kan jag tänka mig, att folk kan vara mindre fixerade vid normer på ett sådant ställe. När jag är någonstans med min familj utgår alla t ex från att vi är kompisar eller systrar.
    Okej jag förstår. Måste vara jobbigt att vara tvungen att förklara varje gång:/ ..
  • Plupp73

    På vårt dagis finns det två lesbiska förskollärare, vilket är riktigt riktigt skönt med tanke på att de flesta teman då också får HBTQ-perspektiv. Men det är ett vanligt dagis annars, och vi är de enda regnbågsföräldrarna. Men barnen känner många andra barn som ingår i regnbågsfamiljer, så vi har inte sökt efter ett specifikt regnbågsdagis. Tycker att det är viktigt att perspektivet tas upp från förskolan när man diskuterar familjer, kärlek etc etc.

Svar på tråden Regnbågsdagis???