chrissandra skrev 2011-11-04 01:28:06 följande:
Tydliggör du, men när man vill lägga skam på ett barn som använder blöja, dag eller natt då är man inte rätt ute på en fläck!
Mina barn var torra vid 2,5 år och inte en enda av dem har kommenterat att en kompis har blöja ej heller har mina barn blivit pikade för att de haft blöja upp till 2,5 års ålder.
chrissandra skrev 2011-11-03 23:26:42 följande:
Tror du på fullt allvar att en tvååring skäms för sina kompisar föra att han/hon har blöja?
Om så vore fallet så är det något som blivit alldeles galet och det måste finnas en vuxen som medverkar till att skuldbelägga tvååringen som behöver blöja.
Sen finns det barn som är sängvätare upp till betydligt högre åldrar, tycker du att de ska skuldbeläggas också?
Eller att det är deras föräldrars fel?
Ursäkta, men bara för att
dina barn blev torra så tidigt (ja i dagens Sverige är det tidigt) så kan du ju inte dra till med det i en generell diskussion!
Jag har inte pratat om 2 år. Jag har pratat om 3-4 år och över! Och ja, då börjar i allra högsta grad barnen skämmas inför varandra när de märker att fler och fler inte längre har blöja. Grupptryck utvecklas i den här åldern och det blir oerhört viktigt att "passa in". Jag vet nämligen vad jag pratar om. Och ja, jag påstår på fullaste allvar att de skäms, massor av barn kommer till sina föräldrar helt plötsligt efter dagis och säger "nu vill jag inte ha blöja längre, det är för små barn" för att det blivit viktigt att
passa in.
Jag fattar dessutom inte hur du öht kan få detta till att handla om
skuldbeläggande, ännu mindre att det skulle komma från föräldrarna! Vet du ens vad begreppen betyder?