• taxsandra

Vaför är det så få som börjar tidigt med pottan?

Varför är det så många som tycker att det är konstigt att börja tidigt med pottan?
    Varför är det så många som väntar så länge med att börja med pottan?

Min dotter är nu 13½ månad hon har bajsat på pottan sen hon var ca 10 månader och sen dess har det bara hänt 6 gånger att hon bajsat i blöjan. Hon säger till att hon vill bajsa och behöver gå på pottan.

Jag tycker att det är natuligt att börja tidgt att ge barnen ett altenativ för blöjan de ska ju ändå gå på pottan för eller senare.

• Svar på tråden Vaför är det så få som börjar tidigt med pottan?
  • S vali s
    vittra skrev 2011-11-03 20:32:04 följande:
    Hur kan de ha ett val om inte vet om att andra alternativ existerar, eftersom du som förälder aldrig har erbjudit andra alternativ?

Du kan inte tänka tanken att det finns föräldrar som presenterar pottan för sina barn och barnet mycke tydligt visar ointresse/ovilja för den dvs man har erbjudit ett alternativ men valt att sen invänta barnet...

Vi valde att invänta vårt barn och "läsa av" henne utan att göra någon större affär av det hela, kanske var det därför hon aldrig upplevde att hon skämdes inför andra Obestämd 

Personligen föredrar jag att låta bli att skuldbelägga andra, vare sig det gäller mina egna barn eller andra i min omgivning det är ett rätt bra sätt att undvika att andra ska behöva gå omkring med skuldkänslor Flört  

Den late får brått när det blir kväll
  • Helene70
    taxsandra skrev 2011-11-01 14:16:46 följande:
    Varför är det så många som tycker att det är konstigt att börja tidigt med pottan?
    Varför är det så många som väntar så länge med att börja med pottan?

Min dotter är nu 13½ månad hon har bajsat på pottan sen hon var ca 10 månader och sen dess har det bara hänt 6 gånger att hon bajsat i blöjan. Hon säger till att hon vill bajsa och behöver gå på pottan.

Jag tycker att det är natuligt att börja tidgt att ge barnen ett altenativ för blöjan de ska ju ändå gå på pottan för eller senare.
    På samma sätt som du tycker att det är konstigt att många väntar "så länge" med pottan så tycker många att det är konstigt att börja "tidigt".

Personligen så har jag aldrig reflekterat över när och var andras barn skiter. Vår son är 2 år och bajsar i blöjan och kommer så att göra ett tag till antar jag. 

Jag tycker att det är "naturligt" att alla får göra som dom vill.  
  • Krake

Skälet är väl att (gamla tiders?) pott-träning är väldigt resultatinriktad. Föräldrarna förväntar sig prestation på pottan och ser kiss/bajs i byxan som misslyckanden. Detta signalerar de till barnen och det är inte bra. Torrhet handlar även om fysisk mognad och det kan vara traumatiskt för barn att uppleva att föräldrarna förväntar sig något man inte klarar av, och att göra dem besvikna.

Men om man lyckas göra det på ett sätt där man erbjuder pottan/toan och är, även inför sig själv, befriad från prestationskrav, så är det förstås inget skadligt.

Jag undrar dock om man verkligen är fri från prestationstänk om man startar såna här trådar...

(Vår son har bajsat på toa sen han var 3 veckor. Nu är han 1 1/2 och bajsar ännu i blöjan också. Jag tror det är typ 50/50. Lugna gatan alltså. Jag tror att han är lite mer medveten om bajsandet än genomsnittet, det är den effekt jag kan se. Förutom att han tycker det är kul och att vi slipper en och annan bajsblöja, då.) 

Moster, inte monster.
  • taxsandra
    Helene70 skrev 2011-11-03 21:23:38 följande:
    På samma sätt som du tycker att det är konstigt att många väntar "så länge" med pottan så tycker många att det är konstigt att börja "tidigt".

Personligen så har jag aldrig reflekterat över när och var andras barn skiter. Vår son är 2 år och bajsar i blöjan och kommer så att göra ett tag till antar jag. 

Jag tycker att det är "naturligt" att alla får göra som dom vill.  
    vars har du fått för dig att jag tycker det är kostigt att många väntar med pottan??
    Jag undra varför vissa väntar och några väljer börja tidigt? Inte vad som är rätt och fel utan varför man väljer de ena eller de andra. Hur andra föräldrar tänker på pottan och börja tidigt eller inte.

För oss och för våran dotter är det natuligt. Inan hon lärde sig bajsa på pottan så hade hon problem med sin mage hon bajsa alldigt klart i blöjan hon sluta bajsa så fort hon kännde att bajset tog mot blöjan. Villket gjorde att hon blev hård i magen och höll sig för att bajsa och inte tömde tarmen som hon behövde. Efter hon börja med pottan har hon en fungerade mage och får bajsa varje dag och är aldrig hård i magen eller håller sig.
  • taxsandra
    Krake skrev 2011-11-03 21:33:36 följande:
    Skälet är väl att (gamla tiders?) pott-träning är väldigt resultatinriktad. Föräldrarna förväntar sig prestation på pottan och ser kiss/bajs i byxan som misslyckanden. Detta signalerar de till barnen och det är inte bra. Torrhet handlar även om fysisk mognad och det kan vara traumatiskt för barn att uppleva att föräldrarna förväntar sig något man inte klarar av, och att göra dem besvikna.

Men om man lyckas göra det på ett sätt där man erbjuder pottan/toan och är, även inför sig själv, befriad från prestationskrav, så är det förstås inget skadligt.

Jag undrar dock om man verkligen är fri från prestationstänk om man startar såna här trådar...

(Vår son har bajsat på toa sen han var 3 veckor. Nu är han 1 1/2 och bajsar ännu i blöjan också. Jag tror det är typ 50/50. Lugna gatan alltså. Jag tror att han är lite mer medveten om bajsandet än genomsnittet, det är den effekt jag kan se. Förutom att han tycker det är kul och att vi slipper en och annan bajsblöja, då.) 
    jag har inga som hälst krav på att min dotter ska bajsa på pottan hon får om hon vill göra det i blöjan och de få gånger det har hänt sen hon börja med pottan ser jag vi inte det som nåt misslyckade för hennes del då är det jag som förälder som misslyckas i så fall för att jag inte läser av henne och missar att hon behöver på pottan villket har hänt 2 gånger hittils. Jag anser att det är lika naturlig för att barn att gå på potta som att ha blöja men det är lättare att bajsa på potta då inge tar imot lättare att bajsa hellt enkelt.
  • chrissandra
    vittra skrev 2011-11-03 19:02:34 följande:
    Eftersom detta är något som redan mycket små bebisar kan så förstår jag iofs inte hur det plötsligt kan bli att man "pressar" barnen när man gör något som varit helt naturligt i århundraden (och förmodligen årtusenden). Det handlar ju inte om träning, de behöver inte tränas. Förmågan finns där redan från början. Problemet är att dagens marknad, dagens blöjor, har tagit bort den förmågan. Invänta intresse betyder i själva verket - invänta tills barnet är så stort att de skäms inför sina kompisar. Personligen anser jag att man då är några år för sent ute faktiskt.
    Tror du på fullt allvar att en tvååring skäms för sina kompisar föra att han/hon har blöja?

Om så vore fallet så är det något som blivit alldeles galet och det måste finnas en vuxen som medverkar till att skuldbelägga tvååringen som behöver blöja.

Sen finns det barn som är sängvätare upp till betydligt högre åldrar, tycker du att de ska skuldbeläggas också?
    Eller att det är deras föräldrars fel? 
  • Kina79
    chrissandra skrev 2011-11-03 23:26:42 följande:
    Tror du på fullt allvar att en tvååring skäms för sina kompisar föra att han/hon har blöja?

Om så vore fallet så är det något som blivit alldeles galet och det måste finnas en vuxen som medverkar till att skuldbelägga tvååringen som behöver blöja.

Sen finns det barn som är sängvätare upp till betydligt högre åldrar, tycker du att de ska skuldbeläggas också?
    Bara för att tydliggöra:
    Dagtorrhet handlar inte om nåt hormon, utan om lärande!
    nattorrhet handlar om ett hormon - det är alltså inte viljestyrt för fem öre!

I denna tråd är nog tanken mer att det är dagtid som diskuteras, eftersom det där handlar om att ge barnet ett val och att erbjuda potta/toa.

Älskade prinsessor!! Tyra 2004-02-20 Ellen 2006-04-12 Agnes 2010-05-03
  • chrissandra
    Kina79 skrev 2011-11-04 00:32:22 följande:
    Bara för att tydliggöra:
    Dagtorrhet handlar inte om nåt hormon, utan om lärande!
    nattorrhet handlar om ett hormon - det är alltså inte viljestyrt för fem öre!

I denna tråd är nog tanken mer att det är dagtid som diskuteras, eftersom det där handlar om att ge barnet ett val och att erbjuda potta/toa.

Tydliggör du, men när man vill lägga skam på ett barn som använder blöja, dag eller natt då är man inte rätt ute på en fläck!

Mina barn var torra vid 2,5 år och inte en enda av dem har kommenterat att en kompis har blöja ej heller har mina barn blivit pikade för att de haft blöja upp till 2,5 års ålder. 

• vittra
    chrissandra skrev 2011-11-04 01:28:06 följande:
    Tydliggör du, men när man vill lägga skam på ett barn som använder blöja, dag eller natt då är man inte rätt ute på en fläck!

Mina barn var torra vid 2,5 år och inte en enda av dem har kommenterat att en kompis har blöja ej heller har mina barn blivit pikade för att de haft blöja upp till 2,5 års ålder. 

Ursäkta, men bara för att dina barn blev torra så tidigt (ja i dagens Sverige är det tidigt) så kan du ju inte dra till med det i en generell diskussion! Jag har inte pratat om 2 år. Jag har pratat om 3-4 år och över! Och ja, då börjar i allra högsta grad barnen skämmas inför varandra när de märker att fler och fler inte längre har blöja. Grupptryck utvecklas i den här åldern och det blir oerhört viktigt att "passa in". Jag vet nämligen vad jag pratar om. Och ja, jag påstår på fullaste allvar att de skäms, massor av barn kommer till sina föräldrar helt plötsligt efter dagis och säger "nu vill jag inte ha blöja längre, det är för små barn" för att det blivit viktigt att passa in.

Jag fattar dessutom inte hur du öht kan få detta till att handla om skuldbeläggande, ännu mindre att det skulle komma från föräldrarna! Vet du ens vad begreppen betyder?
  • S vali s
    vittra skrev 2011-11-04 09:43:22 följande:

Ursäkta, men bara för att dina barn blev torra så tidigt (ja i dagens Sverige är det tidigt) så kan du ju inte dra till med det i en generell diskussion! Jag har inte pratat om 2 år. Jag har pratat om 3-4 år och över! Och ja, då börjar i allra högsta grad barnen skämmas inför varandra när de märker att fler och fler inte längre har blöja. Grupptryck utvecklas i den här åldern och det blir oerhört viktigt att "passa in". Jag vet nämligen vad jag pratar om. Och ja, jag påstår på fullaste allvar att de skäms, massor av barn kommer till sina föräldrar helt plötsligt efter dagis och säger "nu vill jag inte ha blöja längre, det är för små barn" för att det blivit viktigt att passa in.

Jag fattar dessutom inte hur du öht kan få detta till att handla om skuldbeläggande, ännu mindre att det skulle komma från föräldrarna! Vet du ens vad begreppen betyder?

Intressant att dessa massor av barn som skäms finns i just din omgivning, själv har jag inte stött på barn i 3-4års åldern som skämts över att använda blöjan i den åldern...
    ... och, ja jag vet ochså vad jag pratar om  
  • vittra
    S vali s skrev 2011-11-04 11:35:41 följande:
    Intressant att dessa massor av barn som skäms finns i just din omgivning, själv har jag inte stött på barn i 3-4års åldern som skämts över att använda blöjan i den åldern...
    ... och, ja jag vet ochså vad jag pratar om  
    Det är inte i min omgivning, det är generellt. Vilket jag skrev, det är en generell diskussion.
  • S vali s
    vittra skrev 2011-11-04 13:01:47 följande:
    Det är inte i min omgivning, det är generellt. Vilket jag skrev, det är en generell diskussion.

Intressant, skulle vara trevligt att veta vad du baserar din uppfattning om att 3-4 "generellt" skäms över att blöja Obestämd
  • miljarden

Jag vet inte varför det skulle vara att pressa sina barn att låta dem bajsa på toa/potta? Någon som tycker att man berövar dem något genom att inte låta dem bajsa i en blöja så de får gå runt med bajset insmetat i rumpan tills någon vuxen också märker att det luktar illa och kan hjälpa dem genom att klä av dem på underkroppen och gnida dem rena i underlivet med kemikalieindränkta våtservetter? 
    Min unge väljer ju själv att bajsa på toa, och jag kan inte säga att jag inte förstår honom.

• taxsandra
    miljarden skrev 2011-11-04 20:41:17 följande:
    Jag vet inte varför det skulle vara att pressa sina barn att låta dem bajsa på toa/potta? Någon som tycker att man berövar dem något genom att inte låta dem bajsa i en blöja så de får gå runt med bajset insmetat i rumpan tills någon vuxen också märker att det luktar illa och kan hjälpa dem genom att klä av dem på underkroppen och gnida dem rena i underlivet med kemikalieindränkta våtservetter? 
    Min unge väljer ju själv att bajsa på toa, och jag kan inte säga att jag inte förstår honom.

håller med.

kan inte förstå att de skulle vara så konsigt att små barn vill gå på potta de kan visst säga vad det vill inte med ord med kroppsspråk och ljud.

• Gbgsmamma

Verkar som om det är ett lite känsligt tema av svaren. Jag förstår inte det. Man kan väl undra över varför andra tänker och gör annorlunda än en själv utan att tycka de har fel. Istället undrar man ju om det är något man själv inte tänkt på. Jag har precis som trådstartaren funderat över varför många väntar så länge med att introducera pottan. Givetvis gör man som man vill men för mig var det naturligt att börja vänja min dotter vid att sitta där så tidigt hon kunde hålla balansen. Vi tittar i böcker, pratar och leker och när hon bajsar på pottan slipper vi det värsta torkandet som annars ofta gör henne ledsen. Dessutom blir ju faktiskt barn i länder där blöjtillgången är sämre torra redan en bra bit före ettårsdagen så de fysiska förutsättningarna finns ju tidigt. Mina kollegor tycker dock jag är lite konstig och verkar anse det mer "normalt" att vänta med pottan till barnet är närmare två och vår BVC sköterska framförde också att det var tidigt på ett förvånat sätt.

• fågelungarna

Ja jag förstår då inte varför folk kastar bort tiotusentals kronor till blöjindustrin genom att vänta så länge. Pengar man kunde göra roliga saker ihop med barnet för. Och miljöbelastningen sen. Någon sade, och jag vet inte om det är sant men det låter inte helt orimligt, att ett västerländskt barn redan vid tre års ålder orsakat mer koldioxidutsläpp än vad en ugandier gör under sin livstid, och det bara på grund av blöjorna.

Jag stör mig på begreppet "inte mogen". Sanningen är att barnet förletts att inte lyssna på kroppens signaler pga föräldrarnas bekvämlighet. Betänk, engångsblöjan uppfanns enligt liberos hemsida 1955. Hur tusan gjorde man innan dess???

Att börja tidigt tjänar alla på! Barnet behöver inte förminskas till bebis i flera år, ekonomin blir bättre, och miljön likaså.

• jeela

Håller med om att det är bra att börja tidigt men tyvärr hjälper det inte alltid.
    Min stora son fick vi inte att börja bajsa på toan/pottan förrän han var närmare fyra, (började pottträna innan ett, kisset inget problem). Vid det laget tyckte han att det var lite pinsamt att använda blöjan men han kunde verkligen inte sitta ner och bajsa, fick nån slags panik.Ingen kompis på förskolan reagerade dock eller retades. 
    Och tro mig som vi kämpade och försökte med mutor, pepp,tjat, lekar allt men nej det gick inte. Blev inte bättre av att vi föräldrar fick höra av andra att han borde sluta bajsa i blöjan, vi blev stressade och tyvärr smittade det ju av sig på honom. Men till slut gick det och då var det en kille som var så otroligt glad. 
    Vad jag menar är att det är bra att börja tidigt. det är ju självklart det optimala att slippa ha blöjor men samtidigt ska man inte klanka ner på alla som måste använda blöjor längre, det är inte alltid det funkar.

• gbgumman

Klart man kan potträna tidigt om man nu vill det. Vi har börjat tidigt med båda men bara den ens svara tidigt på träningen. Det spelade ingen roll alls. De blev torra båda två. Den ena lite senare bara. Det som var lite kil med grabben som var den senare sv de två var att även om han blev torr ganska sent (ca 3 år och 4 mån) så blev Helt torr exakt samtidigt. Mån la vi bort blöjan dagtid och på fredagen samma vecka var han torr på natten. Dotter var också lustig. Hon sluta med blöja på natten först och var några veckor senare torr dagtid. Då var hon 2,5.

Det jag vill säga att ALLA barn gör på olika sätt olika fort.

• miljarden

Självklart gör man som man vill och självklart är barn olika. Men jag tycker ändå att det är rätt provocerande att folk struntar i hur mycket sopor deras blöjor genererar. Och så tycker jag att det är märkligt att det är just i de länder där blöjindustrin är så avancerad som barn tycks vara som mest individuella på pottfronten, speciellt med tanke på att det såg väldigt annorlunda ut bland småbarnen för bara ungefär två generationer sedan.

Att folk inte ifrågasätter nödvändigheten i den konsumtion kring barn som de blir påprackade? Barn (eller naturen) behöver inte blöjor i flera år, lika lite som de behöver pulvergröt eller speciell bebismat, eller hoppgungor och gåstolar eller vagnar för 12000. Är folk så omedvetna om människornas resursförbrukning?

Svar på tråden Vaför är det så få som börjar tidigt med pottan?