• Anonym (TS)

    Adoptera om barn sen tidigare?

    Jag har aldrig varit främmande för adoption, och inte min man heller. Vi har även pratat om det under de sista åren. Vi har barn sedan tidigare (biologiska) men tanken på att adoptera har alltid funnits kvar, och där. Även innan vi ens försökte få barn.
    När vi mer aktivt började titta runt och läst olika länders krav så blev vi helt paffa. "Intyg om infertilitet krävs", "Landet accepterar inga barn sen innan" (eller max 1-2 barn)

    Jag visste inte att dörren för adoption var stängd om man har biologiska barn sen innan? Är det någon som adopterat barn med biologiska barn hemma? Det känns som att jag klampar in på ett minfält nu, och att någon skulle börja skrika "ni som har barn sedan innan, var nöjd med dem och låt oss som läääängtar adoptera".
    Vi längtar ju också.......

  • Svar på tråden Adoptera om barn sen tidigare?
  • Tellus1977

    Det borde finnas flera länder kvar. Glad Det är långt från alla länder som kräver infertilitetsintyg och har krav på antal barn sedan tidigare. Kolla upp alla organisationerna, du hittar dem hos MIA på www.mia.eu
    Lycka till! 

  • dubbelmamma0310

    Det ska nog inte vara några problem. Jag har för mig att jag sett en gräns på tre barn sedan tidigare från något land. Vi har en biologisk son sedan tidigare, visserligen har jag intyg för att en ev graviditet skulle kunna vara mer eller mindre farlig.
    Det är nog bara att leta vidare, det kan vara så i vissa länder att de kanske tycker att ni ska ta ett något äldre barn om ni har "många" barn sedan förut. Då tror jag att de i vissa fall säger att barnet inte får vara under tre år, eller att det ska vara ett barn med särskilda behov.
    Det tror jag iallafall.
    Lycka till och sök vidare i djungelnSolig

  • Anonym

    Kontakta de olika organisationerna och fråga hur många barn som accepteras. Finns länder som inte har begränsningar i detta.

  • Skalman

    Det beror på hur många barn ni har, men det finns flera länder som inte har den begränsningen. Sydkorea och Kenya t ex där får man ha flera barn sedan tidigare. Du kan läsa mera om dem på adoptionscentrum.se

  • Anonym

    Hej

    Man kan visst adoptera fast man har biologiska barn fast det är färre länder som accepterar det.
    Vi har biologiska och adopterade barnGlad. Kan man tänka sig ett lite äldre barn , kanske med ngt
    " special need" så ökar chanserna. Gå in och kika på AC- hemsida. ( de har flest länder )
    Lycka till ! 

  • Anonym (TS)

    Tack för svar! Vi har spanat vidare på både SN och på äldre barn, känner inte alls att vi behöver starta om spädbarnstiden.
    Jag har letat runt bland massor av adoptionsbyråer, tittat på flera länder, men saknar en sökfunktion typ: "dessa länder kan du adoptera ifrån om du är ensamstående, är ogifta, äldre än..... eller har barn sen innan". Det finns liksom ingen samlingsinformation, utan man måste klicka, klicka, klicka, klicka.

    Någon som vet om man kan bli medlem och börja samla kötid utan utredning hos kommunen? Eller börjar kötiden först efter utredning? Det här ligger ju några år framåt i tiden för oss, och då kan det ju vara skönt om man kan förkorta kötid då (även om det är massor av köande, utredande osv ändå)

  • Betty Boop
    Anonym (TS) skrev 2011-11-13 10:12:40 följande:
    Tack för svar! Vi har spanat vidare på både SN och på äldre barn, känner inte alls att vi behöver starta om spädbarnstiden.
    Jag har letat runt bland massor av adoptionsbyråer, tittat på flera länder, men saknar en sökfunktion typ: "dessa länder kan du adoptera ifrån om du är ensamstående, är ogifta, äldre än..... eller har barn sen innan". Det finns liksom ingen samlingsinformation, utan man måste klicka, klicka, klicka, klicka.

    Någon som vet om man kan bli medlem och börja samla kötid utan utredning hos kommunen? Eller börjar kötiden först efter utredning? Det här ligger ju några år framåt i tiden för oss, och då kan det ju vara skönt om man kan förkorta kötid då (även om det är massor av köande, utredande osv ändå)
    Du kan stå i kö hos flera organisationer redan innan utredningen är påbörjad. Det gör vi. Det är först när man har blivit godkänd och ska skicka iväg sina papper som man bara kan stå kvar hos en organisation. 

    Exempel på olika organisationer:
    Adoptionscentrum
    Barnens vänner
    Barnen framför allt
     
  • Anonym

    Det stämmer att det inte finns nån samlad info för de olika länderna, så det är bara att börja pläja igenom all info mer systematiskt. Allt för att kunna ställa er i kö i minst en organisation så fort som möjligt. Ring gärna till de organisationerna och prata med någon för att få helt färsk info, samt en känsla om hur de arbetar. Det är guld värt för er om ni ställer er i kö i väldigt god tid innan ni är redo för fler barn. För det tar ju tid.

    Sedan gäller det att hålla sig uppdaterad eftersom länderna ändrar regler ibland och det tillkommer nya länder och en del gamla länder slutar adoptera bort sina barn.

    En annan sak jag funderar på, ni tänker väl på åldern? Så att ni inte hinner bli för gamla för adoption. Denna fundering eftersom ni hunnit med att få flera barn.

    Minfält finns det gott om hos oss som har svårt att få barn, så att du tänker på det gör att iallafall jag blir mer vänligt inställd.

    Lycka till!

  • Anonym (TS)
    Anonym skrev 2011-11-19 18:16:39 följande:
    Det stämmer att det inte finns nån samlad info för de olika länderna, så det är bara att börja pläja igenom all info mer systematiskt. Allt för att kunna ställa er i kö i minst en organisation så fort som möjligt. Ring gärna till de organisationerna och prata med någon för att få helt färsk info, samt en känsla om hur de arbetar. Det är guld värt för er om ni ställer er i kö i väldigt god tid innan ni är redo för fler barn. För det tar ju tid.

    Sedan gäller det att hålla sig uppdaterad eftersom länderna ändrar regler ibland och det tillkommer nya länder och en del gamla länder slutar adoptera bort sina barn.

    En annan sak jag funderar på, ni tänker väl på åldern? Så att ni inte hinner bli för gamla för adoption. Denna fundering eftersom ni hunnit med att få flera barn.

    Minfält finns det gott om hos oss som har svårt att få barn, så att du tänker på det gör att iallafall jag blir mer vänligt inställd.

    Lycka till!
    Haha, tack för att du blev "mer vänlig" Jag känner mig ju som en elefant som ska in i en poslinsbutik lite.....

    Vi har räknat på att vi borde ha en 5-7 år på oss, för en 2-3 åring om kraven är "35 år", vissa länder har ju varit mer generösa, med uppåt 40-45 års åldersskillnad mellan barn och förälder, vilket ger oss 13 år

    Får helt enkelt ta och ringa runt och bestämma vilken organisation vi väljer. Om det skulle rinna ut i sanden så ger vi ju faktiskt i så fall ett bidrag till en organisation för att hjälpa dem i deras arbete. Så det är ju bara win-win.
  • Anonym (K)

    Ni verkar ha åldern på rätt sida! Ni måste vara 42 år eller yngre för att få medgivande att adoptera - sen har länderna egna åldersgränser.

Svar på tråden Adoptera om barn sen tidigare?