• Gräddis

15 månaders åka bil utan barnstol?

Skulle vilja höra om det bara är jag som är nojig eller om fler delar samma åsikt. Ska hälsa på min syster om några veckor och tar tåget dit med min mamma och dotter. Min syster bor 10 min bilväg från tågstationen och både min mamma och syster tycker det är okej att vi åker bil dit även om min dotter inte har någon bilbarnstol med sig (den är väldigt stor och klumpig så vi kan inte ta med oss den). De tycker jag är jobbig och omständig som inte tycker detta är okej. Det är bara 10 minuter och lugna vägar. Men jag vill inte riskera detta Det är lång väg att gå och går inte direkta bussar. Vad hade ni gjort? Propsat på att inte åka och ta fighten eller bara ge med er och åka den biten utan bilbarnstol???

• Svar på tråden 15 månaders åka bil utan barnstol?
  • Lowika
    Gräddeline skrev 2011-11-10 11:34:44 följande:
    ...alltså, propsat på att inte åka bil, vi åker ändå upp o hälsar på och jag tar i såfall bussen från tågstationen med dottern, hur omständigt det än är...
    jo.. för åka obältad i en buss är sååååå mycket säkrare?
  • Genuin

Jag hade köpt en lite lättare barnstol och tagit med mig den, jag hade inte åkt utan bilstol.

• jordgubbe0812

Upp till 4 år är väl rekomendationen gällande bakåtvänt. Dock sägs det att en majoritet vänder barnen innan dess. Båkåtvänt är väl egentligen säkrast för alla, barn som vuxna. Men fram till 4 års ålder, så är det än värre för huvudet.

Men åker ditt barn redan fråmåtvänt så kanske de kan fixa en bilkudde till besöket. De brukar ju vara ganska smidiga och billiga. Och det lär väl inte vara gigantisk skillnad i säkerhet mellan en bilkudde och en framåtvänd bilbarnstol. 

• veh
    Gräddeline skrev 2011-11-10 11:55:40 följande:
    Kan ju passa på att fråga, åker era barn bakåtvända eller framåtvända i bilen? Vår dotter åker framåtvänd då detta rekommenderades där vi bodde förut, men har förstått att här i Sverige rekommenderas det att de åker bakåtvända?
    Bakåtvänt är MYCKET säkrare i den åldern!!! Nacken klarar inte en sån smäll som blir om man krockar, förrän de är ca 4 år. Och tidigast då ska man vända framåt. Det är eg. säkrare för ALLA att åka bakåt, dock...

För övrigt så kan jag säga att det inte bara är olämpligt att åka med en 15-månaders så som du föreslog, det är dessutom olagligt. Enligt lag ska alla barn under 3 år åka med särskild anpassad skyddsutrustning (bilstol av något slag).
  • cosinus

Jag håller på att låna ett gammalt babtyskydd av någon om inte din dotter är jättestor. Har själv knölat ner en 18 månaders i ett babyskydd efter en tågresa just för att det var för besvärligt att få med den riktiga stolen.

Hon kvalade utan problem in på viktgränsen och rymdes också helt ok men det blev lite trångt för benen. Men absolut bättre än att åka utan.

• Dohgon

skulle inte åka utan. då skulle jag ringt taxi och sagt ifrån om bilstol eller gått

• Loppanssonsmamma

finns det inte ett barnens hus i närheten?, för där kan man hyra bilstol för en billig peng. Om jag minns rätt så betalade vi 100kr för en vecka...

• Rocket Mania

Men känner inte din syster någon som har barn som hon kan låna en stol av? Vi lånar ibland ut en stol åt en man i vårt hus, ingen vi känner egentligen men han vet att vi har barn och plingade på en dag och frågade. Självklart lånar man ut, det rör ju ett barns säkerhet!

• Gräddis

Har förbokat taxi med bilbarnstol nu Puh, det problemet ur världen! Måste bara övertyga min man om att vända bilbarnstolen i vår bil nu.

• Carolina01

Kanske systern kan låna en stol av nån bekant? Ibland kan man låna/hyra stol hos räddningstjänsten, eller så kan ni ju gå:)...

Jag åker inte bil med min son utan barnstolen!

• evaoregon
    Gräddeline skrev 2011-11-10 15:08:51 följande:
    Har förbokat taxi med bilbarnstol nu Puh, det problemet ur världen! Måste bara övertyga min man om att vända bilbarnstolen i vår bil nu.
    Skönt att det ordnade sig!
  • Cecci78
    jordgubbe0812 skrev 2011-11-10 13:02:32 följande:
    Upp till 4 år är väl rekomendationen gällande bakåtvänt. Dock sägs det att en majoritet vänder barnen innan dess. Båkåtvänt är väl egentligen säkrast för alla, barn som vuxna. Men fram till 4 års ålder, så är det än värre för huvudet.

Men åker ditt barn redan fråmåtvänt så kanske de kan fixa en bilkudde till besöket. De brukar ju vara ganska smidiga och billiga. Och det lär väl inte vara gigantisk skillnad i säkerhet mellan en bilkudde och en framåtvänd bilbarnstol. 
    En så liten kan inte åka godkänt på en kudde!!!

Jag hade definitivt inte åkt utan bilstol i detta läget, hade tagit med eller köpt en beg. att ha vid detta tillfället o lämnat där sen. 10  min bilväg, hur långt är det att gå? Hade gått istället om ni inte ska åka mer bil när ni är där, hur länge ska ni stanna?
  • Cecci78
    AppelochParon skrev 2011-11-10 11:40:10 följande:
    Jo. Bilstol är en rätt ny uppfinning, men visst är det rätt gjort att följa säherhetsdirektiven.
    Men bussen har inte heller någon bilstol, och även bussar kör ibland i diket. Så hur det än blir så blir det en åktur utan stol.
    ny? har ju funnits sen 60-talet.
  • Cecci78
    Gräddeline skrev 2011-11-10 11:55:40 följande:
    Kan ju passa på att fråga, åker era barn bakåtvända eller framåtvända i bilen? Vår dotter åker framåtvänd då detta rekommenderades där vi bodde förut, men har förstått att här i Sverige rekommenderas det att de åker bakåtvända?
    är det en framåtvänd stol du har beställt till taxin? Då lär det ju knappast spela någon roll om ni har den eller inte.... det kan ju vara en kudde eller en bältesstol (med hög rygg) som man har bilens bälte till o det är inte godkänt antar jag? Hur mycket väger hon? Vad har ni för stol hemma?

Hade hellre avstått från att åka bil än att ha en så liten framåt, vansinne att köra så om hon nu betyder så mycket för dig!!!
Svar på tråden 15 månaders åka bil utan barnstol?