• Angeliic

Tips på billig & BRA hundmat??

Vi har en schäfergrabb på 3 år som vi har lite besvär med gällande mat. Hans mage blir ganska dålig på olika sorters foder. Vi har testat tre olika torrfoder med tre olika resultat. 

Först hade vi Royal Canin schäfer. Detta har hans mage varit absolut bäst med och håller sig jämn och fin i hullet. Men då en sådan stor påse kostar 650:- (iallafall i djurbutikerna i min kommun) så är det väldigt mycket för vår redan ansträngda ekonomi.

Därefter testade vi Friskies. Detta älskade han, men inte hans mage. Man märkte att han inte tog upp mycket näring av fodret och bajsade mycket mer och mer löst.

Då testade vi Pedigree - som vi har nu. Det äter han, men inte med någon riktig aptit och magen är väl fortfarande sisådär.

Skulle mer än gärna vilja ge han Royal Canin - det är verkligen superbra foder, men som sagt - pengarna tryter. Han behöver ju en säck i månaden.

Har inte testat hundmat på burk, hört att det inte är bra för hundar  - inte så jätteinsatt om sådant foder faktiskt.
    Så nu tar jag gärna emot tips på bra foder - men ändå till en bra peng  

• Svar på tråden Tips på billig & BRA hundmat??
  • MammaTillMaja

Färskfoder rekommenderar jag, det är billigt och bra för hunden.

Men om man bor trångt som jag så är det inte lätt att ha färskfoder(behöver stor frys) så jag kör på Eukanuba. Vet att folk har sagt negativt om dem, men eftersom det fungerar på mina hundar och min schäfertiks klåda blir bättre så kör jag på det. 

• MammaTillMaja
    Angeliic skrev 2011-11-20 21:43:55 följande:
    Härligt med så många tips! Tack! Vart finns Tello? Djurbutiker eller kan de hittas i vanliga matbutiker också?
    Tello samt High Energy tillverkas av Svenska hundfoder och brukar hittas på Coop, kostar kring 300:- för 15kg.
  • deecember

Kanske inte de  billigaste maten, men för min tik, den bästa : Robur Active & sensitive.
    Dessutom älskar tiken det, då det är älgsmak på.
    Även bekantas hundar som är kinkiga i maten, äter detta med glädje.
    Hon har jättefin päls, andedräkt, lite "utgifter" och sällan dålig i magen. (Brukar oftast bero på PMS eller kyla)
    En 15 kg för 550 kr, räcker ca 5-6 v, beroende på hur mycket "husmanskost" vi kompletterar med. (30 kg hund)

• Varmblod90

Royal canin är inget super foder. Vet MÅNGA hundar som bl.a fått klåda av den hundmaten så jag rekomendera att du inte ge det till din hund. 

Icas hundfoder är ju rena skämtet. Ska inte ens klassas som hundmat enligt mitt tycke. Samma gäller axess, pedigree och friskies. 

2 av mina hundar Doggy Proffessional Extra Aktiv, den 3:dje mer aktiva unghund, hane får High-Energy Competition. Den sistnämnda kan jag verkligen rekomendera! Finns att köpa på foderbilen, 15 kg för 440 och den räcker i nästan 2 månader.
    Man behöver inte ge lika mycket. Han fick också Doggy extra aktiv i början, men trots att han fick 8 dl om dagen gick han inte upp i vikt, något han behövde. Med High-Energy fick han först samma mängd, tog knappt 2 veckor innan han var i normalhull. Nu räcker det att han får 6 dl om dagen och han håller hullet.
    High-Energy är svenskt så det är ju också positivt! Dock ger jag endast svenskproducerat hundmat till mina hundar. Skulle aldrig falla mig in att köpa från något annat land.     

• Hullerbullerbong

hej! någon kanske har rekomenderat detta redan men ja skriver iaf :) har oxå en schäfer hane på 8 månader. har testat allt från Proplan (vilket han funkade bäst på Carrier, eukanuba, tello och nu halla.

Halla (15kg 409kr) funkar bra, och är vetefritt! Rekomendear de starkt! :) checka in foderbilen.se dom kör hem fraktfritt om man beställer för 500kr

Hullerbullerbong
  • Bemidii

Som en känd uppfödare brukar säga, har man inte råd att ge hundarna bra mat så har man för många hundar

• Deiia

Har inte läst hela tråden men här är mina erfarenheter.

Min förra hund hade problem med magen nästan hela livet. Hon åt kortison, Flagyl och andra mediciner mot slutet. När det gällde kosten så fick hon hemlagat d.v.s. oxfärs, överkokt ris, olika grönsaker och vitaminer. Torrfoder fungerade inte alls och då var inte färskfoder lika tilgängligt som idag. Om du ska köpa torrfoder så kolla att det inte innehåller vete eller fisk.  Fast bäst är väl att köpa färskfoder (också utan vete och fisk). Blir det så mycket dyrare? Hunden blir mättare på "riktig" mat så det kanske inte går åt lika mycket. Jag är personligen väldigt skeptisk till det torkade fettet och proteinet i torrfoder. Luktar härsket ganska fort.

Min nuvarande hund åt Doggy när vi hämtade henne  hos uppfödaren. Kändes inte bra så vi bytte till Hill's och trodde att det var av bättre kvalitet. Till saken hör att hon kliat sig något förfärligt hela tiden och inte haft någon aptit. Hon har nu gått på en "avlusningskur" i två månader men det hjälpte inte.
    DÅ vi beslöt att börja med samma mat som till vår gamla hund. På tre veckor så  har hon blivit bra, kliar sig inte alls, bajsar inte enorma mängder utan normalt och äter som en liten häst . Kan tänka mig att prova färskfoder till henne så småningom, men just nu får hon äta hemlagat.

• Melan

Min blandras har också extremt svårt med magen. Jag har testat nästan allt tror jag. Hills, royal canin, doggy, ICAS, coops, pedegri och ett par till. Det som verkligen fungerar bra på honom är Axess, den som är orange, tillsammans med vatten. Ger även kött till honom ett par gånger i veckan och han får lite rester och sånt. Fungerar super bra! Sen om det är den bästa maten när det gäller innehåll vet jag inte men hans mage mår bra iallafall!

15 kg ca 130 kr om jag inte minns fel! 

• Adidas16

Vi har en Siberian Husky på 11 veckor och vi använder oss utav Carrier. Vid köp fick vi med valppaket Royal Canin men valde Carrier framför. Intressant att jag läste denna tråd för när vi körde på Royal Canin så kliade hon sig väldigt mycket (valpoder) och jag tänkte att hon inte var van vid värmen inne eller att det är tvättmedlet i sängen för det märktes ju mestadels när vi skulle sova för man hör hur hon kliar och biter sig. Tvättade henne och vi har de svalare i huset. Hon slutade. Men allt kanske handlade om fodret? För i samma veva blev det enbart Carrier i matskålen. Intressant Intressant!

Har nån erfarenhet av vad som är skillnad och bäst jämfört mellan Tello och Carrier? Ingen har skrivit här angående Carrier men gick in på foderbilen eller vad det var och många har skrivit bra om båda. För en annan uppfödare ja har kontakt med kör på Tello på sina Siberian Husky. De finns så många sorter.

Nu kommer jag köra på Carrier till ett års ålder. Då är frågan sen va som är bäst Tello eller Carrier. High - Energy.

• dogcatbird

Royal är så himla dåligt, jag vet så många som inte tål det. Funkar bra på katter, dock!

• Adidas16

Hade Royal Canin Chihuahua innan när jag ägde två Chihuahuaor. De va perfekta för dem deras hull va perfekt och pälsen verkligen blänkte på dem. Direkt ja använde mig av något annat så blev pälsen matt. Dock är dem kanske mer katter än hundar ^^

• dogcatbird
    Adidas16 skrev 2012-04-15 16:27:24 följande:
    Hade Royal Canin Chihuahua innan när jag ägde två Chihuahuaor. De va perfekta för dem deras hull va perfekt och pälsen verkligen blänkte på dem. Direkt ja använde mig av något annat så blev pälsen matt. Dock är dem kanske mer katter än hundar ^^

Svar på tråden Tips på billig & BRA hundmat??