• Anonym (PANIK!!)

HJÄLP! Springmasken gör mig galen...!! Erfarenheter mottages tacksamt!

Har läst massor av trådar om detta, men jag känner att jag ändå måste får skriva av mig och starta en egen...

Upptäckte i lördagskväll att sonen fått springmask för första gången. Han har inte klagat över klåda, men det går på dagis så jag bestämde mig för att kolla när han sov.. mycket riktigt, äckligt vidriga små vita maskar kom urkrypandes ur hans ändtarmsöppning!

Morgonen därpå åkte vi raka vägen till apoteket och köpte Vanquin, behandlade hela familjen (jag, pappan och lillebror också). Sen blev det storstädning hemma för HELA slanten resten av dagen.
    - bytte alla sängkläder
    - sanerade badrummen grundligt.
    - dammsög alla rum, samt lister.
    - våttorkade överallt med klorin+vatten (enl dosering).
    - våttorkade (klorin igen) alla möbler, dörrhantag, lampknappar och trappräcken.
    - körde gosedjur i tvättmaskinen
    - slängde ut säckvis med leksaker/gosedjur/mattor/kläder som legat framme på golvet i förrådet.
    - dammsög soffan grundligt och även sängmadrasserna.
    - tog bort alla mattor (utom vardagsrumsmattan - kanske den också måste väck?)
    - tvättar händerna OFTA på alla fyra i familjen, samt använder handsprit.
    - tvättar kläderna vi haft på oss efterhand.
    - byter sängkläder varannan dag.
    - duschar alla i familjen direkt varje morgon efter uppstigning.

Puh! ...nu undrar jag, räcker detta? Har jag missat nåt viktigt? Vi fortsätter dammsuga och våttorka varje dag och är extra noggranna i sovrum och badrum. Är jag "övernojjig"? Vill inte gärna släppa iväg sonen till dagis igen, är skiträdd att han ska få "mer mask"!

Sen, den kanske viktigaste frågan, om vi tog Vanquinet igår vid ca 11.00 på fm - NÄR DÖR MASKÄCKLENA??
    Tittade i sonens analöppning nu ikväll igen, och det kryper massor!
    Hittade även en mask på ettåringen vid blöjbyte, samt en i min egen avföring... BLÄÄÄ!

Jag är så sjukt äcklad, sitter och har konstant hjärtklappning och skakar av äcklande och rädsla att detta inte ska försvinna! SNÄLLA, släng in alla era erfarenheter, råd, tips och annat!!!

• Svar på tråden HJÄLP! Springmasken gör mig galen...!! Erfarenheter mottages tacksamt!
  • Anonym (3131)
    Anonym (minimasken) skrev 2011-11-26 08:47:00 följande:
    Nån som haft diarre i samband med mask?

Här går mask på dagis men vi har ine fått (ännu...) Men både 3-åring opch 10-månaders (som inte går på dagis) har diarre....
    Jag bara väntar.......   Uääärk. Det verkar så äckligt med mask.....

jag har har haft men upplever att jag inte får lika mkt... men har inge belägg för att så är fallet att de hänger ihop.
  • Anonym (PANIK!!)

Ännu en fråga.. (och återigen stort TACK till er som svarar!)

Om man käkade vanquin hela familjen för exakt en vecka sedan idag, har följt alla städ/handtvättsrutiner till mer än punkt och pricka, och är noga med att ungarna inte stoppar fingrarna i munnen... borde inte alla levande maskar/larver vara döda nu då?

Vi har sett levande kryp i stora sonens bak på kvällarna nu senaste 2 dagarna... Nån enstaka stor som ser ut att lägga ägg samt kanske 2-3 mindre varianter. Minstingen (med blöja) har vi sett ca 3-4 små maskar som rör sig lite i bajset samt en på skinkan.

Betyder detta att behandligen inte fungerat, eller är det såhär det ser ut tills man tar dos nr 2 nästa vecka?
    När är det läge att ringa vårdcentralen och be om Vermox istället?

börjar bli måttligt trött på detta äckel... :(

• Anonym (PANIK!!)

...någon som vill svara...? Oskyldig

• Trivelina73
    Anonym (PANIK!!) skrev 2011-11-27 20:56:35 följande:
    Ännu en fråga.. (och återigen stort TACK till er som svarar!)

Om man käkade vanquin hela familjen för exakt en vecka sedan idag, har följt alla städ/handtvättsrutiner till mer än punkt och pricka, och är noga med att ungarna inte stoppar fingrarna i munnen... borde inte alla levande maskar/larver vara döda nu då?

Vi har sett levande kryp i stora sonens bak på kvällarna nu senaste 2 dagarna... Nån enstaka stor som ser ut att lägga ägg samt kanske 2-3 mindre varianter. Minstingen (med blöja) har vi sett ca 3-4 små maskar som rör sig lite i bajset samt en på skinkan.

Betyder detta att behandligen inte fungerat, eller är det såhär det ser ut tills man tar dos nr 2 nästa vecka?
    När är det läge att ringa vårdcentralen och be om Vermox istället?

börjar bli måttligt trött på detta äckel... :(
    säkert att de är springmask då????
  • Anonym

Jag upptäckte mask hos ena dottern i söndags, alltså en vecka sen nu.
    Vet att jag läste din tråd då för jag kände mej också äcklad... vi avmaskade oss alla på måndagkvällen, jag bytte i sängarna ,alla handdukar den kvällen, den som hade mask fick ha egen handuk, fick tvätta händer innan mat och direkt efter uppvaknandet på morgonen i 2-3 dagar.....jag städade också av badrum och sovrum ordentligt första dagen, sen höll jag bara toaletterna extra rena....jag tror iallafall att det har hjälpt, hon kliar inte mer ,jag har kollat en gång sen dess men har inget sett, däremot sett nåt som kan ha varit mask i bajset de 2 andra barnet, men var det mask så rörde det sej aldrig iallafall...ska kolla iegn ikväll...

• Anonym (PANIK!!)
    Trivelina73 skrev 2011-11-27 21:44:14 följande:
    säkert att de är springmask då????
    Ja, definitivt springmask. Det går på dagis och jag har googlat ihjäl mig denna veckan tror jag...
    Ska ringa vc imorn och be om Vermox! Trots att barnen inte verkar ha några besvär av masken någon av don (inget kliande alls), så är det ju högst otrevligt och äckligt, samt denna sanering gör mig smått sinnessjuk... :S
  • Anonym (S)

Jag hade till och från under min uppväxt mask i magen. Kan säga att första och andra gången medicinerades (vaniqin =skit) jag och hela familjen men det kom tillbaka. Nästan lika fort som det försvann.

Jag skämdes som en hund över att säga det till någon så jag gick med det i flera år...led i det tysta. Stundtals va det mindre besvär andra stunder olidligt. Jag gick så här fram till vuxen ålder.
    Det va först då jag vågade ta mod till mej och be min bm som jag hade under graviditeten om ett sådant recept. Skulle få ett annat recept samtidigt för annat så passa på att be dem skiva ut till mej då.

Bad då att fä Vermox och kan säga att sen dess har jag inte haft några besvär. Och det är 3 år sen. Så jävla skönt. Vermoxen tog det ganska fort har jag för mej och nu är problemen över. Peppar peppar ta i trä!!

Be VC skriva ut ett till er. Kan även säga att jag städa inget direkt här hemma. Bara den vanliga städningen. Men va noga med hygienen. 

Lycka till och hoppas "pesten" försvinner snart hos er =) 

• Anonym (PANIK!!)

Idag har vi Vermox-behandlat hela familjen! Nu hoppas vi att vi ska få väck på detta...

Även ettåringen fick en dos, efter att ha rådfrågat två olika läkare (enl informationen får man inte ge till barn under 2 år). Men det var tydligen ingen fara sa dom.

Nästa dos om två veckor, nu jäklar ska maskarna väck!

• Anonym (Så ja)

Det räcker nog med all städning du gjort men tänk på att upprepa behandlingen. Vi råkade ut för samma sak på denna årstid för två år sedan. Städade ihjäl mig (nästan) + att jag upprepade behandlingen 2 gånger (vanquin),
    men dom försvann och har inte dyckt upp igen Flört 

• Anonym

Du låter jättenoga med städning och medicin så det är inte därför masken har kommit tillbaka. Men det finns andra föräldrar på förskola/skola som inte är lika noga, och då blir dina barn omsmittade så att säga. Tragiskt men sant så är detta en evig kamp. Min dotter hade mkt springmask när hon gick på förskola. Men i sommras när hon slutade där (började fsk klass under hösten) så medicinerade vi och efter det har vi inte sett röken av en mask. Jag drar slutsatsen att något barn på fsk bar på smittan och smittade om henne hela tiden :( tyvärr.......

• Anonym

Jo en sak till för att masken inte ska få fäste: Ät och drick sura saker. Undvik sött!

• opeetrakke

+1 Vermox - euhealth247.com/se/drug/vermox Kidsen hade springmask och skulle återbehandlas efter tio dagar om jag inte missminner mig. Vi gav lite mer än dosen föreskrev och redanefter sex dagar var de tillbaka så vi gjorde ombehandlingen redan då plus en gång till efter ytterligare sex dagar. Då var de borta! Vi sanerade sängar, sovrum, toalett, soffor och nästan alla kläder. På dagis rensade vi, och personal, ur och tvättade.Äggen sprids i luften och man kan andas in dem och vips är det igång igen. Alla vet inte om att de har mask då de får lindriga symtom eller inga symtom alls medan andra antagligen inte berättar om det. Det är ju lite pinsamt.

• KimLinnefeldt
    Anonym (PANIK!!) skrev 2011-11-27 21:20:01 följande:

...någon som vill svara...? Oskyldig

Eventuellt är din panik och ditt äckel det största problemet. Min erfarenhet är att springmasken är ganska lätt att medicinera bort, inte alls som huvudlöss till exempel.
Svar på tråden HJÄLP! Springmasken gör mig galen...!! Erfarenheter mottages tacksamt!