• bomboo

    så här gör vi för att spara

    Jag har lagt märke till att det är många som vill ha spartips och har det svårt med att få allt att gå ihop med pengar och så där, så jag tänkte att vi kunde dela med oss av hur vi gör i vardagen för att spara lite pengar.

    T.ex. jag och min sambo handlar på City Gross (inte den billigaste butiken, vi vet, men vi älskar deras kött och kan inte köpa så bra kött på willys eller någon lite billigare butik, så det skulle inte gynna oss att handla på willys för att sen åka till citygross och köpa köttet) men vi handlar inte tvättmedel osv där, utan det handlar vi på DollarStore.

    På dollarstore finns en massa saker som finns i de vanliga butikerna också, men till någon krona billigare.
    Tvättmedel, 4,5 kilo köper vi för 50 kronor. Finnish disktabletter 90 stycken för 70 kr (de vanliga mindre paketen med 30 tabletter kan kosta 50 kr i vanliga butiker), disktrasor, pumptvål, salvor osv osv osv, massa grejer för ta 2 för 30 eller liknande.
    Tamponger handlar jag också på dollarstore, och sen har jag gratis tamponger (i väldigt små storlekar men förhoppningsvis finns de större storlekarna att få snart också) som kommer en gång i månaden.

    Det finns även en massa fina köksgrejer, ljus, förpackningar, vaser, skålar och sånt där som man kanske inte vill lägga så mycket på men som behövs. ibland får dem in riktigt fina tavlor eller skålar och sånt från kosta boda och säljer till bra pris.

    Nu blev det visserligen mest Dollarstore-tips här, men man kan även hitta bra och billiga saker på rusta, ÖoB och andra lågprisbutiker.

    Någon som har några andra spartips? vad man kan göra själv, var man kan handla osv. Glad

  • Svar på tråden så här gör vi för att spara
  • Ssimple

    Vilken bra butik :) Aldrig hört talas om den faktiskt, men det är kanske för att den inte finns här jag bor.

  • kmp

    Vi har ingen bil, men trots det tycker jag det är värt besväret att leta extrapriser.
    Skummar igenom veckans reklamblad, och kan åka till två-tre affärer för att fylla frysen med kyckling, köttfärs, lövbiff mm
    På så sätt sparar vi stora summor. Lite roligare att plocka fram ett paket köttfärs ur frysen som kostade 29.90/kg, än att behöva köpa för 79.90/kg när man vill göra spagetti.....

  • Hermioney
    bomboo skrev 2011-11-22 15:45:06 följande:

    Jag har lagt märke till att det är många som vill ha spartips och har det svårt med att få allt att gå ihop med pengar och så där, så jag tänkte att vi kunde dela med oss av hur vi gör i vardagen för att spara lite pengar.

    T.ex. jag och min sambo handlar på City Gross (inte den billigaste butiken, vi vet, men vi älskar deras kött och kan inte köpa så bra kött på willys eller någon lite billigare butik, så det skulle inte gynna oss att handla på willys för att sen åka till citygross och köpa köttet) men vi handlar inte tvättmedel osv där, utan det handlar vi på DollarStore.

    På dollarstore finns en massa saker som finns i de vanliga butikerna också, men till någon krona billigare.
    Tvättmedel, 4,5 kilo köper vi för 50 kronor. Finnish disktabletter 90 stycken för 70 kr (de vanliga mindre paketen med 30 tabletter kan kosta 50 kr i vanliga butiker), disktrasor, pumptvål, salvor osv osv osv, massa grejer för ta 2 för 30 eller liknande.
    Tamponger handlar jag också på dollarstore, och sen har jag gratis tamponger (i väldigt små storlekar men förhoppningsvis finns de större storlekarna att få snart också) som kommer en gång i månaden.

    Det finns även en massa fina köksgrejer, ljus, förpackningar, vaser, skålar och sånt där som man kanske inte vill lägga så mycket på men som behövs. ibland får dem in riktigt fina tavlor eller skålar och sånt från kosta boda och säljer till bra pris.

    Nu blev det visserligen mest Dollarstore-tips här, men man kan även hitta bra och billiga saker på rusta, ÖoB och andra lågprisbutiker.

    Någon som har några andra spartips? vad man kan göra själv, var man kan handla osv. Glad


    det var ju synd att butiken bara finns i norrland
  • bomboo
    Hermioney skrev 2011-11-22 22:19:53 följande:
    det var ju synd att butiken bara finns i norrland
    Jaså? det hade jag faktiskt ingen aning om :o
    trodde den fanns liksom lite överallt.... det var ju tråkigt, men då kanske nån annan har någon annan butik att tipsa om?

    Rusta och Öob? eller dem kanske inte heller finns lite överallt?
  • johandra

    Jag tycker egentligen inte att det spelar nån större roll vart man handlar. Visst, nån krona hit o dit kan man alltid spara men i det stora hela så handlar sparande om planerande. Vi svängde om vår ekonomi för ett par år sedan och började se mat som en räkning= vi satte in pengar på ica-kortet och dom pengarna går enbart till mat o annat smått o gott på just ica. Enklast i vårt fall då vi ändå nästan alltid handlar på en ica-butik.

    Sen sätter vi över samma summa varje månad till bo-kontot(alla fasta räkningar så som bolån, bilar, bensin, försäkringar, barnomsorg mm) samt ett övrigt räkningskonto för lite såna där räkningar som man inte kan räkna som fasta. Efter det sätter vi över pengar på sparkontot, delar upp resten av pengarna som vi ska leva för kommande månad och sen e det klart. Vi har en jättebra ekonomi idag fast vi inte har ökat våra inkomster direkt. Vi är 5 personer i familjen och har en matkonto på knappa 4000kr och då äter vi alltid precis just det vi vill ha, bara svenskt kött osv..vi snålar inte ens alltså men med matlista o lite planering så blir det betydligt billigare än att bara gå o småhandla.

    Man måste planera sina inköp helt enkelt, går man inte o handlar varje dag så försvinner mindre pengar.

    Schampo, balsam o skurmedel o sånt köper jag dock på öb, men i övrigt springer vi inte runt. Har varken tid eller lust till det. 


    Mamma till världens finaste Ella 060309, Alice 071219 och Milla 100410
  • Fidelis ad urnam

    Jag tycker inte om Dollarstore.
    Skulle aldrig orka åka runt till olika affärer för att spara några kronor hit eller dit, om inte annat så skulle det nöta på miljön och kosta bensinpengar.
    Jag köper det jag är ute efter i den butik jag handlar. 


  • bomboo
    Fidelis ad urnam skrev 2011-11-23 08:10:16 följande:
    Jag tycker inte om Dollarstore.
    Skulle aldrig orka åka runt till olika affärer för att spara några kronor hit eller dit, om inte annat så skulle det nöta på miljön och kosta bensinpengar.
    Jag köper det jag är ute efter i den butik jag handlar. 
    nej jag förstår att man inte orkar åka runt hur som helst, men nu bor jag och min sambo väldigt bra, vi har gångavstånd till dollarstore, öob ligger på vägen hem från citygross osv. Men jag förstår att alla inte har det så, men om man kan åka till olika butiker för olika ändamål utan att det kommer dra iväg pga bensin osv så är det ju en bra grej.
  • bomboo
    johandra skrev 2011-11-23 07:54:07 följande:
    Jag tycker egentligen inte att det spelar nån större roll vart man handlar. Visst, nån krona hit o dit kan man alltid spara men i det stora hela så handlar sparande om planerande. Vi svängde om vår ekonomi för ett par år sedan och började se mat som en räkning= vi satte in pengar på ica-kortet och dom pengarna går enbart till mat o annat smått o gott på just ica. Enklast i vårt fall då vi ändå nästan alltid handlar på en ica-butik.

    Sen sätter vi över samma summa varje månad till bo-kontot(alla fasta räkningar så som bolån, bilar, bensin, försäkringar, barnomsorg mm) samt ett övrigt räkningskonto för lite såna där räkningar som man inte kan räkna som fasta. Efter det sätter vi över pengar på sparkontot, delar upp resten av pengarna som vi ska leva för kommande månad och sen e det klart. Vi har en jättebra ekonomi idag fast vi inte har ökat våra inkomster direkt. Vi är 5 personer i familjen och har en matkonto på knappa 4000kr och då äter vi alltid precis just det vi vill ha, bara svenskt kött osv..vi snålar inte ens alltså men med matlista o lite planering så blir det betydligt billigare än att bara gå o småhandla.

    Man måste planera sina inköp helt enkelt, går man inte o handlar varje dag så försvinner mindre pengar.

    Schampo, balsam o skurmedel o sånt köper jag dock på öb, men i övrigt springer vi inte runt. Har varken tid eller lust till det. 
    Ja, det är ju smart det också, att man delar upp ekonomin och pengarna på olika saker varje månad. Sen får man hoppas att man har tillräckligt med karaktär för att hålla det också :)

    Vi spar alla kvitton och sånt också när det gäller mat, på så vis så ser man ju vad det drar iväg på osv.
  • frågande66

    Visst kan det bli en del åka om man ska jaga kronor eller 10 or. Men man åker ju inte för att handla en flaska hårschampo o nästa dag komma på att tvättmedlet är slut. Man samlar ju på sej o handlar flera av varje sort så det ska räcka hela månaden eller längre.Sen beror det ju lite på hur långt man har till dom olika affärerna. Bor man på landsbyggden o har flera mil in till stan när schampot tar slut (dålig planering) så är den naturligtvis billigare att handla i den vanliga butiken.

    Annars så jagar jag med extrapriser. Har som en liten sport att aldrig köpa någon kapitalvara till fullpris. tex om tvn går sönder eller om jag behöver en ny vattenkokare osv. I vardan så bunkrar jag när det är billigt o då slipper jag dyrt kött o hygienvaror när det tar slut. för här tar det nämligen aldrig slut utan det fylls på innan.  

  • Griseknoen89
    Hermioney skrev 2011-11-22 22:19:53 följande:
    det var ju synd att butiken bara finns i norrland

    Nej den finns i Småland också;)
  • A7411
    johandra skrev 2011-11-23 07:54:07 följande:
    Jag tycker egentligen inte att det spelar nån större roll vart man handlar. Visst, nån krona hit o dit kan man alltid spara men i det stora hela så handlar sparande om planerande. Vi svängde om vår ekonomi för ett par år sedan och började se mat som en räkning= vi satte in pengar på ica-kortet och dom pengarna går enbart till mat o annat smått o gott på just ica. Enklast i vårt fall då vi ändå nästan alltid handlar på en ica-butik.

    Sen sätter vi över samma summa varje månad till bo-kontot(alla fasta räkningar så som bolån, bilar, bensin, försäkringar, barnomsorg mm) samt ett övrigt räkningskonto för lite såna där räkningar som man inte kan räkna som fasta. Efter det sätter vi över pengar på sparkontot, delar upp resten av pengarna som vi ska leva för kommande månad och sen e det klart. Vi har en jättebra ekonomi idag fast vi inte har ökat våra inkomster direkt. Vi är 5 personer i familjen och har en matkonto på knappa 4000kr och då äter vi alltid precis just det vi vill ha, bara svenskt kött osv..vi snålar inte ens alltså men med matlista o lite planering så blir det betydligt billigare än att bara gå o småhandla.

    Man måste planera sina inköp helt enkelt, går man inte o handlar varje dag så försvinner mindre pengar.

    Schampo, balsam o skurmedel o sånt köper jag dock på öb, men i övrigt springer vi inte runt. Har varken tid eller lust till det. 
    Så gjorde vi också och det har varit jättebra! Förut gick jag och oroade mig för att det skulle komma någon hög räkning (t ex elräkning) och sabba hela ekonomin den månaden. Men nu har vi räknat ut hur mycket som behöver sättas över till räkningskontot varje månad baserat på förra årets genomsnittliga belopp per månad. Då finns det pengar där om det kommer någon hög räkning. Sedan sätts det över ett belopp till sparkontot varje månad, och ett belopp till Visakortet som vi använder till mat och kläder. Skulle beloppet på Visa-kortet ta slut försöker jag att inte låna från räkningskontot, det är bara om det är något alldeles speciellt som jag gör det. Detta system är toppen!
  • Vildblomman

    Fina tips.. :) har länge funderar på ett räkningakonto. Jobbigt att alla autogiron dras från mitt transaktions konto där jag har mitt visa kort. Vad är det för konto ni använder då?

  • A7411
    Vildblomman skrev 2011-12-21 14:03:12 följande:
    Fina tips.. :) har länge funderar på ett räkningakonto. Jobbigt att alla autogiron dras från mitt transaktions konto där jag har mitt visa kort. Vad är det för konto ni använder då?

    Jag började med detta när min bank frågade om jag ville ha ett Allkort (jag har Handelsbanken). Allkortet är inte knutet till lönekontot utan jag för över pengar från lönekontot varje månad till Allkortet. Mitt lönekonto är numera endast ett transaktionskonto där pengar dras till räkningar, även autogiro dras därifrån.

    Kanske finns samma upplägg hos andra banker eller så kan man ha två lönekonton, man kanske då kan öppna ett nytt lönekonto och ha Visa-kortet där istället?
  • Vildblomman

    A7411: jag har Sparbanken och kollade nu lite snabbt där. De har ett servicekonto som man kan ha till fasta utgifter och autogiron. Tänkte oxå göra överföring på genomsnittligt från förra året. Så det finns när det finns det kommer högre elräkning. Vilket gör att det kommer finns över vissa månader.
    Därför var min tanke att ha ett sparkonto till det eftersom servicekontot inte har någon ränta. Men man kanske inte kan göra så?

  • A7411
    Vildblomman skrev 2011-12-21 16:40:57 följande:
    A7411: jag har Sparbanken och kollade nu lite snabbt där. De har ett servicekonto som man kan ha till fasta utgifter och autogiron. Tänkte oxå göra överföring på genomsnittligt från förra året. Så det finns när det finns det kommer högre elräkning. Vilket gör att det kommer finns över vissa månader.
    Därför var min tanke att ha ett sparkonto till det eftersom servicekontot inte har någon ränta. Men man kanske inte kan göra så?
    Ja, det är ju bäst egentligen att ha ränta på det kontot. Det har inte vi för det skulle bli för krångligt tycker jag att ändra alla autogiron. Sedan vet jag inte hur mycket ränta det skulle bli, det är ett par procent på sparkonto och det skulle kanske göra ett par hundra kronor på ett år.
  • Vildblomman

    A7411:
    Nä inte så mkt ränta egentligen. Så det är nog på ett ut egentligen. Jag har inte så många autogiron ännu men tänkte fixa det när det gäller löpande räkningar där det går att göra det. Hatar massa pappersräkningar. Inte ens alla bolag har e-faktura.

Svar på tråden så här gör vi för att spara