Hur tränar jag rätt?
Hej!
Jag är en 24 årig tjej som är gravid i vecka 16 (vecka 17 på söndag) Jag har tränat handboll under större delen av mitt liv men slutade när jag var 20. Jag började i december 2010 att jobba på friskis och svettis och har sedan dess gått på pass där.
När jag blev gravid blev jag att må väldigt dåligt och jag har därför varit sjukskriven i massa veckor och mer eller mindre knappt rört mig sedan i september. Jag börjar må bättre nu och skulle vilja börja träna pass igen på friskis, men har hört att det inte är bra att börja träna om man inte gjort det tidigare under sin graviditet? Antar att det går många falska myter om vad man får och inte får, så jag hoppas du kan ge mig svar!
Vilka pass kan jag gå på? Jag brukar gå på styrka/bas och jympa/bas mestadels, ibland även medeljympa. Vad kan jag göra, vilka övningar är okej i styrkeväg och vilka är inte okej? Jag har än så länge inte haft några problem med foglossningar osv, utan sjukskrivningen har berott på illamående, kräkningar och flertal svimmningar pga brist på näring.