Quintus Zebra skrev 2012-02-07 14:11:15 följande:
Hur vet du det? Varför måste det finnas någon form av stat för att ett samhälle skall kunna fungera?
Du och Faber verkar ha en gemensam syn på människan? Och den verkar lite intressant? Är verkligen individen i sig själv helt utan ambition och pliktkänsla? Ni menar att om det inte fanns en hierarki (t.ex. en stat) där någon tvingar en arbeta eller en marknad där man belönas för att arbeta, så skulle ingen arbetsvilja eller kreativitet finnas?
Är ni sådana själva?
Detta verkar ju vara mest en liberal myt, för jag har inte sett några verkliga belägg för den.
Det finns massor av sammanhang där människor har gjort underverk utan varesig stat eller marknadsekonomi.
Nej, vi behöver inte kalla det stat. Vi kan kalla det folksammanslutning eller vad som helst.. Resultatet blir iaf ungefär detsamma.
Individen har själv ambition och vi kan kalla det pliktkänsla gentemot närstående. Men om individen fungerar i ett system som i sig har inbyggt att inte uppmuntra ambition så riktas energin åt annat håll. Man är nog överoptimistisk angående människans altruistiska sida om man tror att det på makronivå inte märks någons skillnad mellan system som belönar ambition och system som inte göra det i någon större omfattning. Den personliga ambitionen att uppnå ett bättre liv anpassas i sådan system till att utnyttja systemet efter som systemet i sig inte belönar ambition.
Man bör komma ihåg att kommunism som den förverkligats snarare tvingat in människor att agera för det 'stora samhällets goda' istället för att agera för det lokal där säkert initiativkraft och kreativitet fanns. Eftersom detta per definition inte går att organisera effektivt i en kommandoekonomi så uppstår just ambitionsbristen i systemet.
Jag är själv egenföretagare så nej, jag är inte 'sån'. Men hade jag levt under en kommunistiskt regim hade nog inte min kreativitet och ambition direkt belönats..
De flesta ekonomiska system innehåller någon form av 'marknadsekonomi' eller motsvarande motivatorer inbyggt i systemet. Det behöver inte vara varor och pengar som utbyts på en öppen marknad, utan kan vara bytesekonomier som baserar sig på familje- eller klanstruktur. På den nivån är nog den största där 'kommunism' kan fungera, då familjen/klanens väl och ve ligger nära individens egna. Ju mer anonym gruppen blir, vilket kommer med storlek, desto mer försvinner motivatorerna att främst arbeta för gruppens (tex 'folkets') bästa.