• klogu

    Är du blodgivare?

    Det rapporteras hela tiden om att det är blodbrist och att det behövs fler blodgivare. Är du blodgivare? Om inte, varför?

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är du blodgivare?
  • Rocket Mania

    Jag får inte :(

    Vill gärna men får inte pga sjukdom. Jag har tjatat på dom för sjukdomen är verkligen inget som påverkar men jag får nej varje ggn 

  • Penguine

    Gav blod innan jag blev gravid, sedan gjorde jag en paus under graviditet och amning som man ska. När jag sedan skulle börja ge blod igen tog jag mig aldrig tid att gå dit och nu var det längesedan jag fick en kallelse.
    Jag skulle gärna få in det på rutin men det kanske blir om några månader då jag ev. byter jobb och hamnar närmare blodcentralen.

    Hade ofta problem med lågt blodvärde så det är väl lite därför också som jag inte tagit tag i det.

  • Penguine
    Rigmor Mortis skrev 2011-12-01 12:52:17 följande:
    Får man inte vara allergisk mot NSAID-preparat?
    Skulle gissa att det är för att de ev. ger NSAID-preparat till svårt sjuka som även får blod. Då kommer de också att få en allergisk reaktion som de kan ha svårt att överleva.
  • Rigmor Mortis
    Penguine skrev 2011-12-01 20:03:43 följande:
    Skulle gissa att det är för att de ev. ger NSAID-preparat till svårt sjuka som även får blod. Då kommer de också att få en allergisk reaktion som de kan ha svårt att överleva.
    Det låter logiskt. Då får jag inte ge längre tror jag, har aldrig testat mig för allergier mot NSAID men får fullt av nässelutslag av Ipren.
  • Banana82
    Rigmor Mortis skrev 2011-12-02 13:32:18 följande:
    Det låter logiskt. Då får jag inte ge längre tror jag, har aldrig testat mig för allergier mot NSAID men får fullt av nässelutslag av Ipren.
    Önskar jag hade det så enkelt, jag får allergi chock av NSAID, därför vågar de inte låta mig lämna blod
  • DeathByPickles

    Nope! Jag kan inte p.g.a svår nål, blod och läkarfobi.
    Min mor har dock varit blodgivare så länge jag kan minnas och jag är djupt imponerad av alla som ställer upp. Skulle gärna ge.


    Jag hänger (egentligen) bara här för att jag blivit blockad på flashback.
  • sagofröken
    Penguine skrev 2011-12-01 20:01:45 följande:
    Gav blod innan jag blev gravid, sedan gjorde jag en paus under graviditet och amning som man ska.
    Hmm. Nu har jag hört flera säga att man ska vänta till avslutad eller nästan avslutad amning. Men visst är det 9 månaders karens som gäller, även om amningen fortsätter efter det?
  • Penguine
    sagofröken skrev 2011-12-02 19:39:35 följande:
    Hmm. Nu har jag hört flera säga att man ska vänta till avslutad eller nästan avslutad amning. Men visst är det 9 månaders karens som gäller, även om amningen fortsätter efter det?
    Ja när jag ringde dem och "pausade" för graviditeten så räknade hon automatiskt med 9 månader efter beräknad förlossning, men jag minns inte om det var exakt 9 månader. Sedan vet jag inte heller hur de ställer sig om man fortfarande nästan helammar vi 9 månader, de kanske tänker att de flesta bebisar mest äter mat vid 9 månader.
Svar på tråden Är du blodgivare?