• Anonym (träningsnörd)

Hur träna med problem efter förlossning?

Hej!

Jag har tränat regelbundet hela livet, och älskar att röra på mig, jag är generellt ganska vältränad. Före min graviditet körde jag fem timmar i veckan på gymmet,  och som gravid tre timmar fram till vecka 31. Jag hade en ganska problemfri graviditet.

Dock fick jag en extrem foglossning direkt efter förlossningen vilket jag förstått är ovanligt. Jag kunde inte röra mig på en vecka.

Nu nästan fyra månader efter förlossningen fungerar jag normalt i vardagen, men träningen funkar inte. Jag har fortfarande ont i "fogregionen" där fram när jag gör typiska pilatesövningar, magträning på golv med benen upp osv.

Hur ska jag förhålla mig till detta när jag tränar? Vågar jag träna? Vågar jag utmana smärtan eller är det farligt att ens röra sig på det sättet? Går det över? Hur ska jag göra? Jag vill ju så hemskt gärna börja träna igen! Gärna mycket!

Mitt gym vågar inte råda mig, jag hoppas att du kan!

• Svar på tråden Hur träna med problem efter förlossning?
  • Träningsexpert Elmina

Hej

Jag kan tänka mig att det är frustrerande. Precis som du skriver är det ovanligt att ha foglossningsbesvär efter förlossningen, vilket kan ha att göra med hormonella påverkningar. Därför skulle jag råda dig att uppsöka sjukvården så kan du säkerligen få träffa en sjukgymnast som ger dig ett anpassat träningsprogram tills att besvären avtagit.  

Önskar dig all lycka till! 

• Anonym (träningsnörd)

Det jag allra mest behöver veta är om smärtan är "farlig".

Som när man har ryggskott är det ju bra att röra på sig om man gör det rätt.

Bör jag undvika övningar som känns, eller är det ok att köra på ändå? Jag menar, det gör ju inte så ont att jag skriker längre, men jag är ju inte smärtfri.

• Träningsexpert Elmina

Det jag har lärt mig om smärta i fogarna är att det kan förvärras om du utsätter dig för mer smärta.
    Ca 6 månader efter förlossningen är du fortfarande påverkad av hormonet relaxin vilket nog är anledningen till att du fortfarande har ont.

Du skriver att smärtan är mindre och förhoppningsvis kommer den vara borta om två månader, kanske kan du cykla på motionscykel samt göra övningar i gymmet som inte gör ont?

Prova dig fram och se vad du kan göra som inte smärtar, har du fortfarande ont om två månader rekommenderar jag dig att uppsöka en läkare/sjukgymnast för att vara på den säkra sidan.   

Svar på tråden Hur träna med problem efter förlossning?