• Anonym (hgut-00)

    Hur blir f-penningen för nästa barn?

    Hej!

    Har förlorat ett barn i magen i vecka 38. Innan detta hände jobbade jag 100 %.

    Var sjukskriven några månader och har sedan jobbat igen, fast ej 100 %.

    Nu väntar vi barn igen och jag blev gravid inom 1år och 9 mån så i vanliga fall skulle ju jag få behålla min gamla f-penning på 100 %.
    Nu när det inte finns något barn i livet..hur gör man då? Ser f-kassan detta automatiskt?
    Får inget riktigt svar av f-kassan utan bara att det ska nog vara så.

    Någon som varit med om samma som kan säga hur det blev för er? 

    Vore tacksam för svar... är jobbigt varje gång man måste ringa dom och berätta hela historien igen =( 

  • Svar på tråden Hur blir f-penningen för nästa barn?
  • Anonym

    Jag mailade dem igår och fick svaret att regeln även gällde mig. Min son dog i magen i vecka 42 och jag tog ut de 29 föräldradagarna som man har rätt till...

  • Anonym (hgut-00)

    Tack för svar!

    tror du man behöver kontakta dom eller är detta något som som ser automatiskt?

     

  • Anonym

    Jag tycker de borde se det automatiskt, alla barn som föds efter gravvecka 22 registreras ju så våra barn borde ju synas i deras system lika mycket som ett som fötts levande. Jag antar att även du tog ut de 29 dagarna man har rätt till? I sådant fall så borde de ju absolut se det.

  • WildestChild

    Min son dog i v39 strax efter förlossningen. Jag tog aldrig ut någon föräldrapenning då jag skulle få samma summa som sjukskriven och då ringde jag FK och dom sa att man inte gjorde någon skillnad på t.ex mig eller någon som hade ett levande barn och hade tagit ut sin föräldrapenning.

Svar på tråden Hur blir f-penningen för nästa barn?