• HjärtatAlicia

Vända på 2,5 åring i bilen?

Jag har alltid sagt att jag inte tänker vända på mitt barn i bilen förrän tidigast 3,5-4 års ålder, det är meningen att hon ska sitta sådär med benen i kors..
    MEN, hon blir 3 i februari.. och är redan 102 lång och väger nästan 19 kilo (hon är mitt emellan mullig och smal, lite sådär lagom med hull) . Nu sitter hon bakåtvänd i baksätet i vår stora Kombi, och klagar så fort vi kört 1km. Hon har ont i benen, det gör ont där och där och där och hon vill inte alls åka bil. Vi står ut att lyssna på henne än, men har bara åkt på max 40 minuters "resor" med henne i bilen sen hon började klaga för ca 2-3 månader sedan..
    Vi har en Brio nånting stol, köpte den ny för tre tusen på babyland när hon inte kunde sitta i babyskyddet, så stolen, eller bilen.. är det inga fel på.
    Hur hade ni gjort?
    Och ja, jag vet att det är säkrare att åka bakåtvänd, men är det rättvist att hon ska må som hon gör så fort hon sitter i bilen?? 

Alicia född 090225
  • Svar på tråden Vända på 2,5 åring i bilen?
  • Joico
    straw2008 skrev 2011-12-02 15:33:30 följande:
    Varför utgår ni alla ifrån att man ska bli påkörd bakifrån då ni pratar om dessa extremt vanliga krockar där barn dör som flugor ?
    Hur menar du nu? Har nån sagt nåt om kollisioner bakifrån?
    Frontalkrocken är vanligast och också våldsammast.  
  • Rowanda

Vänd inte, byt hellre stol. Googla på trafiksäkerhets loggen så får du upp Folksams sida om rrafiksäkerhetsforskning. Du kan också ställa frågor till dem. Vi valde att inte vända vår 4-åring efter att ha sökt fakta på den sidan.

• PetraMunchen

Vi har just köpt en ny till vår kille som är 3,5, en Hi-way. Enda som funkar hyfsat, han är 112 cm och 22 kilo. Men när han blir 25 kilo måste vi ju vända (till sommaren troligtvis). Enda problemet är att när han somnar åker ju huvudet ner eftersom den är så upprätt. Men vi resonerade också hellre byta stol än vända. Dock har vi en framåtvänd stol också som vi börjat använda ibland i andra bilen. Men den åker vi i princip aldrig med ändå. Multitechen har vi fått slänga ut, den funka inte för att axlarna slog i. Ett tips är att också skala av kläderna på dom på vintern. Ursvårt att bälta bra annars.

• cicci85
    PetraMunchen skrev 2011-12-05 19:03:12 följande:
    Vi har just köpt en ny till vår kille som är 3,5, en Hi-way. Enda som funkar hyfsat, han är 112 cm och 22 kilo. Men när han blir 25 kilo måste vi ju vända (till sommaren troligtvis). Enda problemet är att när han somnar åker ju huvudet ner eftersom den är så upprätt. Men vi resonerade också hellre byta stol än vända. Dock har vi en framåtvänd stol också som vi börjat använda ibland i andra bilen. Men den åker vi i princip aldrig med ändå. Multitechen har vi fått slänga ut, den funka inte för att axlarna slog i. Ett tips är att också skala av kläderna på dom på vintern. Ursvårt att bälta bra annars.

Är det en hi-way ni köpt? Eller menar du twoway? Tänkte mest på att huvudet ramlar ofta ner i TW men inte i HW... I sonens TW så tog jag bort huvudkudden som sitter i stolen och satta dit en sån där tillbehörskudde som ger stöd på sidorna, den höll huvudet på plats så det inte ramlade ner Det finns en kloss till oxå för att få bättre lutning.
  • PetraMunchen

Jag tror det är en Hi-Way, den går inte att vända i vilket fall. Och klossen får man inte använda om jag förstod det rätt när barnen väger mer än 15 eler 20 kilo, nått sånt va det i alla fall.

• PetraMunchen

Nä du har nog rätt, det är banne mig en two way, va är det för kudde du köpt? var köper man en sån? Förlåt TS, OT här...

• cicci85
    PetraMunchen skrev 2011-12-05 22:19:38 följande:
    Nä du har nog rätt, det är banne mig en two way, va är det för kudde du köpt? var köper man en sån? Förlåt TS, OT här...

PetraMunchen skrev 2011-12-05 22:17:14 följande:
    Jag tror det är en Hi-Way, den går inte att vända i vilket fall. Och klossen får man inte använda om jag förstod det rätt när barnen väger mer än 15 eler 20 kilo, nått sånt va det i alla fall.

Fast twoway är ju godkänd framåt... Har aldrig hört att klossen inte får användas efter en viss vikt...

En huvudkudde kan du köpa här   http://www.jollyroom.se/produkter/aka-resa/bilstolstillbehor/nackkuddar/britax-nackstod.html
  • LillaFlingan
    HjärtatAlicia skrev 2011-12-02 13:39:17 följande:
    Jag har alltid sagt att jag inte tänker vända på mitt barn i bilen förrän tidigast 3,5-4 års ålder, det är meningen att hon ska sitta sådär med benen i kors..
    MEN, hon blir 3 i februari.. och är redan 102 lång och väger nästan 19 kilo (hon är mitt emellan mullig och smal, lite sådär lagom med hull) . Nu sitter hon bakåtvänd i baksätet i vår stora Kombi, och klagar så fort vi kört 1km. Hon har ont i benen, det gör ont där och där och där och hon vill inte alls åka bil. Vi står ut att lyssna på henne än, men har bara åkt på max 40 minuters "resor" med henne i bilen sen hon började klaga för ca 2-3 månader sedan..
    Vi har en Brio nånting stol, köpte den ny för tre tusen på babyland när hon inte kunde sitta i babyskyddet, så stolen, eller bilen.. är det inga fel på.
    Hur hade ni gjort?
    Och ja, jag vet att det är säkrare att åka bakåtvänd, men är det rättvist att hon ska må som hon gör så fort hon sitter i bilen?? 
    hjälp va mycket hon väger mot min son må jag då säga.. han är 99cm och väger bara 14,1kg. Han skulle iof kunna väga 1kg till minst.......
    Han är 2år7mån.

Men  går det inte att vinkla stolen så att hon får bättre plats med benen då?

• katta87

Kan jag vända barnet? Böjda ben? 
    De flesta framåtvända stolar i Sverige är godkända från 15kg.
    Betyder det att ett barn som är 2år och väger 15kg kan sättas framåtvänt? Absolut inte! Åldern är det viktigaste och det som avgör, varken längden eller vikten (så länge man håller sig inom vad bilstolen är godkänd för) Ett barn som väger 13kg och är 4år bör alltså sitta bakåtvänd längre. 

Så gott som alla barn sitter med böjda ben - mer eller mindre, förr eller senare. Detta påverkar inte säkerheten och är inte alls farligt, hellre brutna ben än bruten nacke eller död! Om krocken är kraftfull nog att bryta barnets ben, tänk då på vad som istället skulle hänt med barnets nacke om de sitter framåtvänt...

När ska/kan man byta?
    Babyskyddet bör man byta ut så fort barnet kan sitta själv, då till en bakåtvänd bilbarnstol. Den mer upprätta vinkeln är skonsammare för nacke och rygg vid en krock. I babyskyddet får huvudet inte sticka ovanför kanten alls och självklart får inte viktgränsen överskridas.

Den bakåtvända bilbarnstolen är urvuxen när viktgränsen är uppnådd (ofta 18 eller 25kg) eller när en tredjedel av huvudet är ovanför ryggstödet, ungefär i höjd med öronen. Om detta sker före 4-5års ålder bör man försöka hitta en större stol, t.ex. Britax Two-way.

• TvåTrollungar
    whitetrach86 skrev 2011-12-02 14:49:59 följande:
    nja.. en "trasig" bil har jag ju ingen kontroll över.. sen mena jag rygg stödet på baksätet! så hennes ben kunde inte vara utanför själva stolen och då hade hon ju suttit med benen på bröstet och fått ont. Försökte vända henne efter jag skaffat den stora bilen (då var hon 2) men det var omöjligt, hon vägra sitta i bilen, spydde som en gris i ren protest och lärde sig hur hon skulle ta sig ur stolen under bilfärden!
    Men snälla. en 9 månaders har inte ens sina ben utanför stolen. Min 1åring har fötterna precis utanför stolskanten. dessutom så är det väldigt många som måste ha stolen direkt mot sätet så det inte finns benplats, antar att din unge inte har 2 helgipsade ben så att hon faktiskt kan böja dem. Det handlar inte om att men inte får plats utan snarare lathet/ okunskap/ nonchalant. Men ni hade ju en ny bil nu så vänd henne nu då hon är ju ändå trotts allt inte mogen att sitta fram nu heller (lästa att hon fyllde 3 i sep)
  • myskatt
    whitetrach86 skrev 2011-12-02 14:49:59 följande:
    nja.. en "trasig" bil har jag ju ingen kontroll över.. sen mena jag rygg stödet på baksätet! så hennes ben kunde inte vara utanför själva stolen och då hade hon ju suttit med benen på bröstet och fått ont. Försökte vända henne efter jag skaffat den stora bilen (då var hon 2) men det var omöjligt, hon vägra sitta i bilen, spydde som en gris i ren protest och lärde sig hur hon skulle ta sig ur stolen under bilfärden!

Fyra år och 2 månader. Stolen satt direkt mot baksätet. Där satt den tills hon blev 5 år och 7 månader utan problem.
Svar på tråden Vända på 2,5 åring i bilen?