• Fantasia78

    Går ner lite i vikt - några som vill följas åt så kan vi peppa och tipsa varandra?

    Hej!

    Är det någon mer än jag som har övervikt och vill gå ner i vikt, bli lite lättare och orka mer?

    Jag kör just nu med Modifast pulverdiet som ersättning för 2-4 mål om dagen, och ibland med Modifasts bars som mellanmål. Men jag brukar äta naturell yoghurt med färsk frukt till frukost, oavsett Modifast-kurer för övrigt. Te och vatten dricker jag också, så mycket jag vill. Och osaltade nötter när jag känner för det.
    Cirka 2 gånger i veckan äter jag vanlig lunch mitt på dagen, och när det är fika på jobbet och någon bjuder så tar jag oftast en liten bit. Men jag går ner ändå, så totalt sett är nog mitt energiintag ändå lägre än vad jag har haft tidigare, innan jag började med Modifast.

    Vore roligt om fler i liknande situation vill haka på, så kan vi tipsa och peppa varandra. Det här är första gången jag på allvar lyckats att börja gå ner i vikt. Har tidigare inte riktigt kommit igång, men med denna kur så verkar det fungera.

    Jag har gått ner 6 kg sedan i augusti och väger nu cirka 73,5-74 kg. Jag skriver 74 i listan nedanför, för jag är inte helt säker på att vågen visar mindre än 74 imorgon. :)

    Så här ser det ut nu:

    Startvikt: 80 kg (BMI: 26,6)
    Målvikt: 65 kg
    Viktnedgång hittills: 6 kg
    Nuvarande vikt: 74 kg (BMI: 24.6)

    Delmål 1: 77 kg: uppnått tidigare
    Delmål 2: 75 kg: uppnått
    Delmål 3: 73 kg
    Delmål 4: 71 kg
    Delmål 5: 69 kg
    Delmål 6: 67 kg
    Delmål 7: 65 kg

    Vore roligt om fler hakar på!

  • Svar på tråden Går ner lite i vikt - några som vill följas åt så kan vi peppa och tipsa varandra?
  • Fantasia78
    wamba skrev 2012-01-01 20:26:20 följande:
    Hej hej har varit lite frånvarande såhär i helgtider. Har inte skött mig heller utan svullat godsaker i mängder (fast inte med så dåligt samvete ändå :P). Nu tar jag i alla fall nya tag. Gott nytt år på er :)

    Gott Nytt År! :)


    Jag har gått upp 2 kg under julhelgen, men skam den som ger sig. Nu ska jag försöka ta mig i kragen och komma in i goda vanor igen. :)


    Fr o m fredag blir det Modifast igen. (Då bör jul- och nyårsmaten vara slut.)


     


     

  • polyester01

    Jag gick också upp 2 kilo under julhelgen då jag åt allt jag ville (lchf annars) Men dom kilona gick jag ner efter några dagar igen... Tränar 3 dagar i veckan med. Har 5-7 kilo kvar att gå ner innan jag är nöjd.

  • vildovacker1

    Kör pulver från gymgrossisten och bars. Äter ibland vanlig mat men mindre portion (räknar kcal) och kolhydrater. Vill gå ner 4 kg som första delmål.

  • Fantasia78
    polyester01 skrev 2012-01-03 12:34:40 följande:
    Jag gick också upp 2 kilo under julhelgen då jag åt allt jag ville (lchf annars) Men dom kilona gick jag ner efter några dagar igen... Tränar 3 dagar i veckan med. Har 5-7 kilo kvar att gå ner innan jag är nöjd.
    Vad duktig du är som redan gått ner.
    Jag har gått upp mina 2 kilon och väger nu 74,5 kg. Var nere på 72,5 kg som bäst före jul. Men skam den som ger sig.
    Nu ska jag försöka börja med pulver igen, åtminstone 2-3 av dagens 4 mål. Kanske bars ibland någon gång, istället för pulver. Men frukost kör jag som vanligt: naturell yoghurt och frukt + en kopp kaffe. Känns som en ganska nyttigt frukost ändå.
    Drömmer
  • Fantasia78
    vildovacker1 skrev 2012-01-03 22:41:58 följande:
    Kör pulver från gymgrossisten och bars. Äter ibland vanlig mat men mindre portion (räknar kcal) och kolhydrater. Vill gå ner 4 kg som första delmål.
    Ungefär som jag med andra ord, även om jag inte orkar räkna kcal just nu. (Har gjort det tidigare ibland, men inte just nu.)
    Jag behöver gå ner 8-9 kg till innan jag är nöjd.
  • skånegås

    Hej! Också upp 2 kg(drygt)... I morse stod vågen på 79,9 och jag som lovat att ALDRIG komma över 80 igen så nu är fara på färde..... Kanske inte beror så mycket på julmaten utan mer på stressen över make som mått fruktansvärt dåligt och son som börjat på BUP... Ätit på tok för mycket och rört mig alldeles för lite och blivit tvungen att orka mycket mer än jag eg gör... Men nu är det väl dags att ta tag i det igen. Trött...

    Målet är ju under 75 kg till min födelsedag i april... och att ALDRIG komma över 80.....

  • Fantasia78
    skånegås skrev 2012-01-09 10:40:03 följande:
    Hej! Också upp 2 kg(drygt)... I morse stod vågen på 79,9 och jag som lovat att ALDRIG komma över 80 igen så nu är fara på färde..... Kanske inte beror så mycket på julmaten utan mer på stressen över make som mått fruktansvärt dåligt och son som börjat på BUP... Ätit på tok för mycket och rört mig alldeles för lite och blivit tvungen att orka mycket mer än jag eg gör... Men nu är det väl dags att ta tag i det igen. Trött...

    Målet är ju under 75 kg till min födelsedag i april... och att ALDRIG komma över 80.....
    Åh, skickar en massa styrkekramar till dig. Du klarar det här...
    Har varit halvduktig idag, d v s ersatt mellanmål och kvällsmat med Modifast. För övrigt ätit lunch på jobbet (var nog inte världens bästa mat, men jag tänkte att det kan få vara ok för den här gången - i bästa fall hinner jag förbränna lite under dagen) och lättare frukost i morse. Fast har fuskat lite också och ätit en liten bit choklad. Kanske är det bra att träna sig på att bara ta EN liten bit...? Någon gång.

    En annan sak jag märkt är att om jag är igång och t ex städar eller t ex grejar med något hemma, så är tankarna inte lika fokuserade på mat. Åtminstone inte om jag är någon annanstans än i köket. Ska testa att tokstäda i någon annan del av huset (ej nödvändigtvis köket just när jag testar detta), för att se om jag bättre klarar att hålla mig till Modifast 3 av 4 mål...
  • Fantasia78

    Äsch, jag är ju hopplös. Först är jag ordentlig ett bra tag och kör på med Modifast-pulver istället för feta luncher. Sedan gör jag något så dumt igår att jag köper två paket luxury caramel shortcakes på Lidl (för att jag tänkt bjuda på dem nästa vecka när jag har kalas), och så sätter jag i mig alltihop SJÄLV nu i helgen.

    Tänker nu bryta sockerstinnet genom att övergå till modifast som kvällsmat varje kväll, och dessutom ta modifast till lunch när jag är ledig. Mer än så fungerar kanske inte när jag jobbar.

    Frukosten består av naturell yoghurt, en frukt och en kopp te.

    Jag borde lyckas äta ordentlig mat och skippa sötsaker. Vi får se. Solig
    (Fast om någon bjuder på god kaka på jobbet eller så, så tar jag nog en liiiiiten bit.)

  • Fantasia78

    Nu har jag kommit igång igen efter några veckors uppehåll.
    Kan konstatera att det kanske är lika bra att jag kör med vanlig lunch på jobbet åtminstone 4 av 5 dagar i veckan, eftersom vi ofta har lunchmöten eller besök av kunder. Men om jag lyckas att åtminstone 1 dag i veckan köra Modifast på jobbet, och så kanske lördag lunch och söndag lunch, så får det vara gott nog!

    Annars tänkte jag köra modifast till kvällsmat och till mellanmål på eftermiddagen, i princip alla dagar.

    För övrigt är det vanlig frukost, och 4 av 7 luncher blir det vanlig mat.

    Känns som om detta borde resultera i att jag går ner i vikt, om jag dessutom äter frukt och grönsaker istället för kakor och godis (som förstås är bandlyst, förutom 1 gång per vecka när jag kan tänka mig att smaka lite choklad faktiskt).

    Hur går det för er andra??

    Mitt mål är att nå 66 kilo inom 6 månader, så jag skulle tro att jag har 7 kilo kvar (har inte vägt mig på länge, som ni säkert redan gissat)...

    Vore kul om fler vill haka på, så kan vi peppa varandra.

    Drömmer

  • Fantasia78

    Senast jag vägde mig vägde jag 84 kg. Känns inte som mitt största problem just nu, men jag tränar regelbundet och är noga med att äta hälsosamt och varierat. Kör ingen speciell diet. Hur går det för er andra?

    Kram

  • Citronskal

    Hej!

    Jag hittade denna tråd nu men har läst igenom den. Fantasia78 har du slutat med modifast helt nu och satsar på sund mat? :) 

    Jag började ta tag i min vikt för 2 veckor sedan efter att ha sökt motivation i 3 år 😅 Jag blandar naturdiet (färdiga shakes), nutrilett (bars) och modifast (soppa, gröt och pasta-rätt). Har köpt på mig så det räcker en vecka till ungefär sen ska jag fasa in frukost första veckan, lunch andra veckan och middag den tredje kanske. Har inte riktigt bestämt mig. Är bra trött på dessa måltidsersättningar nu men jag hatar också att laga mat därav jag funderar på att i introducera ett mål i veckan för att komma in i det att börja äta frukost och göra matlådor vilket jag inte gjort förr. Förr har jag inte ätit någonting sen massor efter jobbet.

    Jag har som mål att gå ner ca 35kg. Jag har vägdag på fredagar. I fredags stod vågen efter 2 veckor på -5,7 kg och då har jag även fuskat så det är väl bra!

  • Fantasia78

    Ja, så är det. Jag satsar på sund och varierad kost, med så mycket grönsaker som möjligt. Och på att träna (motion, styrketräning och konditionsträning). Har faktiskt till och med hittat till gymmet. Inte trodde jag det när jag skrev den här tråden. :)

    Jag har några påsar Modifast kvar, som jag tänk använda ibland framöv när det passar. (Men jag märkte att jag lättare fick migrän när jag körde med Modifast.)


    Har inte vägt mig på länge. Får se till att få in en rutin för det.  Hade inte gjort något om jag tappade 15 kg. Ska prova att se hur många kilo jag kan tappa genom att försöka tacka nej till kaffebröd på jobbet och genom att inte äta godis alls. Kanske kan gå ner åtminstone 5 kilo den vägen iaf??

    Tror att jag kan få en mer varaktig viktnedgång genom att börja så. Och genom att träna mer och äta hälsosamt. 


     

  • Citronskal
    Fantasia78 skrev 2023-05-21 11:10:14 följande:

    Ja, så är det. Jag satsar på sund och varierad kost, med så mycket grönsaker som möjligt. Och på att träna (motion, styrketräning och konditionsträning). Har faktiskt till och med hittat till gymmet. Inte trodde jag det när jag skrev den här tråden. :)

    Jag har några påsar Modifast kvar, som jag tänk använda ibland framöv när det passar. (Men jag märkte att jag lättare fick migrän när jag körde med Modifast.)


    Har inte vägt mig på länge. Får se till att få in en rutin för det.  Hade inte gjort något om jag tappade 15 kg. Ska prova att se hur många kilo jag kan tappa genom att försöka tacka nej till kaffebröd på jobbet och genom att inte äta godis alls. Kanske kan gå ner åtminstone 5 kilo den vägen iaf??

    Tror att jag kan få en mer varaktig viktnedgång genom att börja så. Och genom att träna mer och äta hälsosamt. 


     


    Grattis till att ha tagit dig in på gymmet! Hoppas jag också kommer dit en vacker dag. Det låter som ett sunt tänk. Om det är fika och godis som är dina laster så kan det säkert göra en hel del att bara skippa det. Börja så och se vad som händer? Lycka till 😊
  • Fantasia78
    Citronskal skrev 2023-05-22 18:26:43 följande:
    Grattis till att ha tagit dig in på gymmet! Hoppas jag också kommer dit en vacker dag. Det låter som ett sunt tänk. Om det är fika och godis som är dina laster så kan det säkert göra en hel del att bara skippa det. Börja så och se vad som händer? Lycka till 😊
    Fast jag äter inte godis jätteofta, och fika nästan bara när vi firar någon på jobbet eller hemma/i vänkretsen. Så egentligen skulle jag behöva sluta med fila även vid sådana tillfällen och bara satsa på att ta en kopp te och umgås. Känner att det mest är en social grej med fika. 
  • Lollipop0

    Hej! 
    Vilken härlig inspirerande tråd!

    Vi letar nämligen personer med kurviga kroppar och har utstrålning som vill vara med i en reklamfilm för en digital tjänst med expertishjälp för en hälsosam livsstil!
    Någon som är intresserad av det så får ni jättegärna skriva till mig!
    Inspelning i Sthlm den 7 juni. 

    Allt gott!

Svar på tråden Går ner lite i vikt - några som vill följas åt så kan vi peppa och tipsa varandra?