• Julibebisen12

    hur hårt träna som gravid

    hej

    jag har haft turen att snubbla över en motioncykel som jag nu köpt och är överlycklig över!

    dock strax efter jag bokat den fick jag veta att jag var... eller blivit gravid

    jag har inte ännu börjat cykla eftersom jag inte vet hur hårt jag kan satsa. köpte den ju för att kunna gå ner i vikt mer om det ex regnade/snöade ute

    jag funderar på att börja med 5 km/2 ggr dag. dvs 1 mil om dagen
    främsta målet just nu är att öka min kondition

    så, vad anser du om hur jag bör träna, låter min plan bra eller ska jag cykla mindre?

  • Svar på tråden hur hårt träna som gravid
  • Träningsexpert Elmina

    En träningscykel är perfekt att ha hemma under graviditeten. Det är skonsam träning och skulle du få smärta i bäcken senare under graviditeten kan cykling vara en bra träningsform eftersom den sällan smärtar kring bäckenet .

    Jag vet inte hur du tränat sedan tidigare men mitt bästa råd till dig är att använda cykeln, men sikta inte på mjölksyreträning för att vara på den säkra sidan. En mil kan du gott cykla, håll dig till ett medel tempo (gärna så du kan prata obehindrat samtidigt) så ser jag inga hinder. Som du säkert vet är det inte läge att förbättra konditionen men bibehålla den går utmärkt.

    Lyssna på kroppen så gott det går  

    Här kan du läsa mer om alla fördelar med att träna under graviditeten samt eventuella varningstecken http://foraldrafitness.com/2011/09/28/gravidtraning-fordelar-vid-forlossning-och-varningstecken/  

      

  • Julibebisen12
    Träningsexpert Elmina skrev 2011-12-05 21:12:33 följande:
    En träningscykel är perfekt att ha hemma under graviditeten. Det är skonsam träning och skulle du få smärta i bäcken senare under graviditeten kan cykling vara en bra träningsform eftersom den sällan smärtar kring bäckenet .

    Jag vet inte hur du tränat sedan tidigare men mitt bästa råd till dig är att använda cykeln, men sikta inte på mjölksyreträning för att vara på den säkra sidan. En mil kan du gott cykla, håll dig till ett medel tempo (gärna så du kan prata obehindrat samtidigt) så ser jag inga hinder. Som du säkert vet är det inte läge att förbättra konditionen men bibehålla den går utmärkt.

    Lyssna på kroppen så gott det går  

    Här kan du läsa mer om alla fördelar med att träna under graviditeten samt eventuella varningstecken foraldrafitness.com/2011/09/28/gravidtraning-.../  

      
    tack så jättemycket för ditt svar! då är det bara att köra!

    jag cyklar just nu varannan dag in till stan (2-2.5 km) i lagom takt. 

    ok ingen hårdträning med andra ord :) tanken är att jag ska cykla medan jag kollar på tv för att
    förrena nytta och nöje

    tusen tack för ditt svar!

    ska in och kolla på länken :) 
Svar på tråden hur hårt träna som gravid