• Bambi07

Du har sönder något i en affär..

Tänk dig att du är i en affär. Du har kanske vinterjackan på dig eller handväskan över axeln. Du vänder dig om och råkar knuffa till en vas som faller i golvet och går sönder. Vasen stod på ett helt vanligt varubord där varor brukar stå.

Betalar du för varan?

PS: Anta att den inte kostar flera tusenlappar, men kanske någon hundralapp så det inte är kul att slänga iväg pengar i onödan, men ändå inte så att din ekonomi går under för det.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Du har sönder något i en affär..
  • Kimona

Nej jag betalar inte för något som råkar åka i golvet. Åker det i golvet är det ett tecken på att det är för trångt

• beccagranen

Nu som tar förgivet att affären har en försäkring, så visst har dom det men självrisken ligger på en hög summa så det är inte lönsamt. Arbetade själv i en Ica butik under en sommar, och fick då veta att deras självrisk låg på 8000kr. Så det är inte värt för butiken att vända sig dit. Dock så kräver man inte kunden på pengarna, då inköpspriset brukar vara bra mycket lägre, och risken att kunden blir missnöjd samt baktalar affären är ett för högt pris att betala. Så om kunden blir nöjd och handlar annat så har dom säkerligen tjänat in den kasserade prylen och lite mer där till.

• cherrycupecake83

jag skulle inte betalat för den,det är värsta mardrömmen att gå in i en affär med dyra saker och ha sönder någon dyr grej...

en gång när jag jobbade på en inredningsaffär hade min butikschef och vd:n dukat upp ett jättefint bord med Intermezzo glas

skulle föreställa någon form av bjudning, och jag vet att det var en lördag, och jättemycket folk i affären! Jag stod i kassan och slog in tallrikar, och vips ser jag i ögonvrån en unge klättrar upp på bordet och skriker "mamma,här är jag" och pang störtar ungen ner i golvet och bord och allt som låg på bordet åkte åt ett håll och ungen åt ett annat.

Ett par glas kosar 599kr, inget kul för en förälder... min butikschef rusade fram till ungen och frågade hur det gick... mamman blev stört förbannad på sin unge,och ungen som både var rädd och ledsen från fallet fick sig en utskällning. Mamman bad som helst mycket om ursäkt och bad att få betala skadan, men min chef satt hela tiden och frågade den lille om den mådde bra.. det gjode han så han skuttade vidare. Mamman behövde inte betala,vd;n och butikschefen var mer rädda för att de skulle råka illa ut att de inte har ordning på grejorna,och får betala en större skadesumma.. så 599:- x3 än en större summa. Mamman tog ungen i armen och gick raka vägen ut ur affären.

Så jag säger som så, affären kan inte begära att du skall betala.      

• beccagranen
    cherrycupecake83 skrev 2011-12-08 17:11:30 följande:
    jag skulle inte betalat för den,det är värsta mardrömmen att gå in i en affär med dyra saker och ha sönder någon dyr grej...

en gång när jag jobbade på en inredningsaffär hade min butikschef och vd:n dukat upp ett jättefint bord med Intermezzo glas

skulle föreställa någon form av bjudning, och jag vet att det var en lördag, och jättemycket folk i affären! Jag stod i kassan och slog in tallrikar, och vips ser jag i ögonvrån en unge klättrar upp på bordet och skriker "mamma,här är jag" och pang störtar ungen ner i golvet och bord och allt som låg på bordet åkte åt ett håll och ungen åt ett annat.

Ett par glas kosar 599kr, inget kul för en förälder... min butikschef rusade fram till ungen och frågade hur det gick... mamman blev stört förbannad på sin unge,och ungen som både var rädd och ledsen från fallet fick sig en utskällning. Mamman bad som helst mycket om ursäkt och bad att få betala skadan, men min chef satt hela tiden och frågade den lille om den mådde bra.. det gjode han så han skuttade vidare. Mamman behövde inte betala,vd;n och butikschefen var mer rädda för att de skulle råka illa ut att de inte har ordning på grejorna,och får betala en större skadesumma.. så 599:- x3 än en större summa. Mamman tog ungen i armen och gick raka vägen ut ur affären.

Så jag säger som så, affären kan inte begära att du skall betala.      
    Det där är ren skitsnack. Jag driver själv en butik, och visst finns det regler om hur breda gångar vi ska ha så framkomligheten är rimlig- MINIMUM 92cm. Sen finns det regler om att inventarier ska vara placerade på fastmonterade grunder. Inventarier ska ha stödskydd om det finns en risk för fall (vad det gäller ex. drickor).  Det ska inte finnas en risk för att inventarier faller ner på kunder, eller att kunder snubblar över en matta, halt golv etc. dvs under normala omständigheter. Däremot finns det ingen regel vad det gäller vårat ansvar om kunder klättrar på ställningarna/hyllor/bord dyl. för det är inte inom normala förhållanden (i en butik iaf).
    Så i det fallet du beskriver så skulle kunden aldrig få rätt om det togs upp i rätten. barn under straffmyndig ålder går under föräldrars ansvar (alt. vuxen i sällskap/ansvarig). Däremot är det upp till butiksansvarige att välja om kunden ska ersätta skadorna eller inte, om det som i det här fallet är skador som framkommit av bristande tillsyn.
  • LaFontaine

Sjävfallet erbjuder jag mig att betala för en skada jag orsakat. Hur i hela friden kan man tycka annat?

• krompa

Annat: Det beror helt på hur de möblerat i affären.

Står allt tätt får de skylla sig själv om något går sönder, har de breda gångar erbjuder jag mig att betala eftersom det då betyder att jag varit oaktsam..

• Vissla

Har faktiskt hänt att jag råkat haft sönder en sak, informerat personalen om detta som sagt att jag inte behövt betala

• lindaha

Affären har väl alltid fara för varan tills dess att man har köpt den? 

• Flätad

Jag har lyckats välta en vas som gick i många bitar Oskyldig Den kostade nog ca 400 kr. Usch var inte pigg på att betala den alls, tyckte inte ens om den, den var skitful och ännu värre i massor av bitar Men jag sa till och de städade upp och jag slapp betala för att just var ärlig och berättade

Men en annan gång var jag superstressad och var inne på Maxi, dottern var extremt tjurig och jag också Sträckte mig efter ett sköljmedel och tappade den i golvet så halva flaskan ran ut. Sur och stressad som jag var så smet jag och låtsades som ingenting... Inte bra alls och jag skämdes efteråt med all rätt... Någon kan ju ha trampat i det och halkat och slagit sig sönder och samman Det var fult gjort av mig det erkänner jag och skulle inte göra om det även om det var stressigt och tjurigt.... Skäms

• lennartsdotter

Men självklart betalar jag för varan. Nu vet jag av erfarenhet att butiken brukar ta smällen, men det skulle aldrig falla mig in att inte erbjuda mig att betala.

• vampyria2

Jag skulle nog erbjuda mig att betala men skulle bli f.örvånad om affären tog emot mina pengar.

• Habbi

Jag skulle gå till kassörskan och berätta vad som hänt och fråga om jag ska sopa golvet och betala för varan.. slipper jag skulle ju de vara bra. :-P Men skulle aldrig bara gå därifrån och anta att affären får stå för kostnaden.

• Arga Klara

Självklart erbjuder jag mig att betala, det är ju jag som har varit klumpig.

För övrigt har folk så jävla dålig koll på sina väskor att det är pinsamt. 

• Gurkburk

Om jag har sönder något erbjuder jag mig självklart att ersätta det. Tillhör rent folkvett.

• Mynta
    vampyria2 skrev 2011-12-09 12:52:06 följande:
    Jag skulle nog erbjuda mig att betala men skulle bli f.örvånad om affären tog emot mina pengar.

Samma här.

Har själv jobbat i butik, där saker gick sönder så gott som varje dag. Vi skulle aldrig komma på tanken att låta kunden betala, inte en chans. Sådant där tar man på krossen, så får affären ersättning ändå.
Svar på tråden Du har sönder något i en affär..