cherrycupecake83 skrev 2011-12-08 17:11:30 följande:
jag skulle inte betalat för den,det är värsta mardrömmen att gå in i en affär med dyra saker och ha sönder någon dyr grej...
en gång när jag jobbade på en inredningsaffär hade min butikschef och vd:n dukat upp ett jättefint bord med Intermezzo glas
skulle föreställa någon form av bjudning, och jag vet att det var en lördag, och jättemycket folk i affären! Jag stod i kassan och slog in tallrikar, och vips ser jag i ögonvrån en unge klättrar upp på bordet och skriker "mamma,här är jag" och pang störtar ungen ner i golvet och bord och allt som låg på bordet åkte åt ett håll och ungen åt ett annat.
Ett par glas kosar 599kr, inget kul för en förälder... min butikschef rusade fram till ungen och frågade hur det gick... mamman blev stört förbannad på sin unge,och ungen som både var rädd och ledsen från fallet fick sig en utskällning. Mamman bad som helst mycket om ursäkt och bad att få betala skadan, men min chef satt hela tiden och frågade den lille om den mådde bra.. det gjode han så han skuttade vidare. Mamman behövde inte betala,vd;n och butikschefen var mer rädda för att de skulle råka illa ut att de inte har ordning på grejorna,och får betala en större skadesumma.. så 599:- x3 än en större summa. Mamman tog ungen i armen och gick raka vägen ut ur affären.
Så jag säger som så, affären kan inte begära att du skall betala.
Det där är ren skitsnack. Jag driver själv en butik, och visst finns det regler om hur breda gångar vi ska ha så framkomligheten är rimlig- MINIMUM 92cm. Sen finns det regler om att inventarier ska vara placerade på fastmonterade grunder. Inventarier ska ha stödskydd om det finns en risk för fall (vad det gäller ex. drickor). Det ska inte finnas en risk för att inventarier faller ner på kunder, eller att kunder snubblar över en matta, halt golv etc. dvs under normala omständigheter. Däremot finns det ingen regel vad det gäller vårat ansvar om kunder klättrar på ställningarna/hyllor/bord dyl. för det är inte inom normala förhållanden (i en butik iaf).
Så i det fallet du beskriver så skulle kunden aldrig få rätt om det togs upp i rätten. barn under straffmyndig ålder går under föräldrars ansvar (alt. vuxen i sällskap/ansvarig). Däremot är det upp till butiksansvarige att välja om kunden ska ersätta skadorna eller inte, om det som i det här fallet är skador som framkommit av bristande tillsyn.