• Anonym (ledsen mamma)

min son vill inte kommunicera med oss

Hej!

Jag har två söner, en som snart är 2,5 år och en som är 8 mån. Min äldsta son ger ofta dålig ögonkontakt och kommunicerar dåligt. Han pratar lite men mest för sig själv. Jag har oroat mig  för autism i snart ett år och nu ska en remiss skickas för utredning efter att en barnpsykolog på bvc gjort en utvecklingsbedömning. Jag känner mig så fruktansvärt ledsen över detta men är ändå glad över att vi förhoppníngsvis ska få hjälp. Jag upplever inte att det är svårt att få kontakt med honom men han är väldigt aktiv och springer ofta iväg. Alla runt omkring mig (pappan, min mamma, vårt förra bvc) har alltid sagt att de tycker han är helt normal men sedan han var 1,5 år så har jag kännt att han är annorlunda än andra barn. Men det har varit så svårt att sätta fingret på vad som är fel (förutom att han inte pratade förrän han blev 2 och det har ju egentligen ännu inte kommit igång på riktigt). Han älskar att leka tittut och att busa (och då ger han superbra ögonkontakt). Han kan leka lite med leksaker som bilar och flygplan (men tröttnar snabbt) och kan bjuda på kaffe med sin servis, mata dockan etc om vi själva uppmanar honom till det. Han kan peka på saker som han vill ha (en leksak på en hög hylla) och på saker som han ser (ett flygplan på himlen) men tittar oftast inte på oss när han gör det. Han är inte så mycket för att sortera, stapla och rada uppsaker som man annars tänker att autistiska barn gillar utan rör sig mycket omkring och pillar lite här och lite där. Dock gillade han att snurra runt mycket men det har han nästan helt slutat med nu. Han kommer nästan aldrig för att visa något men kan komma med leksaker som han vill ha hjälp med. På dagis tittar han på andra barn men leker inte med dom. Hemma kan han leka lite tittut med lillebror, men knuffar han ganska ofta vilket ju inte är kul. När lillebror var mindre ville han ofta ge honom nappen, torka lite kräk och nu kan han komma och vilja hjälpa till att mata honom. Han älskar knappar och kan utan problem sätta på dvd:n, mikron, spishällen och använda min iphone. Han är väldigt snabb på att lista ut hur sådana saker funkar. Han var finmotoriskt tidig och älskar att pilla med småsaker. Grovmotoriskt är han helt normal också och kan t ex utan problem gå upprätt uppför och nedför trappor.  Han är hyffsat kramig och kan sitta ganska länge i knät och gillar att somna med huvudet på min eller pappas mage. Vill bli tröstad när han slår sig och blir jätteglad när jag hämtar honom på dagis och ledsen när han lämnas. Det stora problemet är just kommunikationen. Han förstår enkla instruktioner jättebra och förståelsen blir bättre och bättre (han är också tvåspråkig svenska-engelska). Han är också bra på att peka ut saker om man frågar var något är. Men det är som att han inte har fattat att han kan använda språket eller andra gester för att kommunicera. På senare tiden har han blivit lite trotsigt men bara hemma och inte på dagis. Innan trotsen kom så var han inne i en fas då han älskade att hjälpa till hemma med att städa, laga mat osv. Det gör han till viss del fortfarande.

Känner du igen det här beteendet från andra barn och hur brukar det gå för dom? 

Just nu känns det som att vi hänger i limbo innan utredningen kommer igång (tar nog några månader). Så jag undrar om du kan ge mig lite tips på hur jag kan få igång hans lust att kommunicera. Vi har försökt med tecken (efter att ha varit hos logoped) men han bryr sig inte om när jag tecknar och oftast förstår han ändå vad jag säger. Jag försöker att vara mycket med honom och leka men jag vill inte att han ska känna det som något tvång. Känner mig bara så ledsen och som världens sämsta mamma...

• Svar på tråden min son vill inte kommunicera med oss
  • Anonym (ledsen mamma)

Glömde skriva att han äter och sover bra och gillar att vara ute och se nya saker. Är inte fast i några rutiner, men kan ibland få utbrott om han inte får som han vill. På sista tiden har han då börjat dunka huvudet i golvet men inte hårt. Mer för att få uppmärksam tolkar vi det som.

• barnpsykologen margit

Hej!
    På din noggranna och utförliga beskrivning av din 2 1/2 åring kan jag se två saker. Dels att det allra mesta tyder på en helt normal utveckling och åldersadekvat beteende och på att han har en mamma som är både omtänksam och orolig.
    Dels  att han är lite sen i talet och att det kan ha en del följder för kommunikation och social utveckling. Men han har en mamma som är mycket angelägen att ge honom de bästa förutsättningar även när det gäller detta område och som tagit hjälp när bedömningen blir för svår.
    Min tanke är att du ska lita på allt du ser som är bra och välutvecklat hos honom. Måla inte upp fasor som inte finns. Att man ska genomgå en utvecklingsbedömning innebär inte att man ska få en dom. Det handlar bara om att man får hjälp av en expert som kan bedöma om det finns områden där han är senare än merparten andra barn och därigenom också få tips och verktyg om hur man kan hjälpa honom vidare inom det området.
    Att ett barn har sen talutveckling behöver inte vara autism. Dessutom är autism en mycket bred diagnos från de allra lättaste antydningar till grav utvecklingsstörning. 
    Och eftersom du redan konstaterat att han i stort sett är som andra barn så är det inte så mycket att oroa sig för.
    Barn med talsvårigheter lär sig alltid att tala bra som vuxna om inte talproblemen kompliceras av någon form av utvecklingsstörning.
    Barn är olika och utvecklas i olika takt. Och det hjälper inte att dra i gräset för att det ska växa fortare, man måste ibland ge sig till tåls.
    Jag tycker att ni lugnt ska avvakta den professionella bedömningen och se hur den kan hjälpa er.
    När det gäller huvuddunkningarna ska ni ge honom annan stimulans när de uppstår. Låt honom ej fortsätta på egen hand med det.
    Med vänlig hälsning.
    Margit Ekenbark 

Svar på tråden min son vill inte kommunicera med oss