• Anonym (Jessi)

Vad gör jag för fel???

Hej hej.

Jag har en fråga som jag hoppas att du kan svara på.
    Jag har svårt att gå ner i vikt och jag undrar vad jag gör för fel. Tidigare åt jag godis varje dag och tränade i perioder. Nu äter jag godis max en gång i veckan och jag tränar varje dag och jag väger i alla fall samma som jag gjorde när jag åt godis och onyttigt varje dag. Varför?
    Jag tänker noga på vad jag äter, och dagar som jag är ledig så tränar jag både morgon och kväll. Jag kan gå ner 1,5 kg en vecka och veckan efter väger jag 1,5 kg mer igen. Jag är 173 cm lång och väger 67 kg så det är ju inte jätte mycket men jag har jätte smal midja och fettet sitter på rumpan och låren.
    Jag är i bra form och springer en mil på 50 min så nu börjar jag bli irriterad för att inget händer, om jag i alla fall väger samma vad jag än gör så är det ju skönare att sitta i soffan och äta godis =)
    Hjälp vad gör jag för fel??? 

• Svar på tråden Vad gör jag för fel???
  • Träningsexpert Elmina

Du känner säkert till att muskler väger mer än fett. Har du gjort ett kroppssammansättningstest? Dvs du mäter hur stor andel kroppsfett du har. Jag är övertygad om att du tack vare din hälsosamma livsstil har ett bättre resultat än om du skulle sitta i soffan och äta godis (-:

Det går ju tyvärr inte att göra så mycket åt hur fettet sitter på kroppen, alla lagrar fett ollika och för hälsan är det mycket bättre att det sitter runt tumpan och lår än midja. 

Mitt bästa råd är att börja styrketräna överkroppen, blir du lite bredare över rygg och axlar kommer rumpa och lår se mindre ut i förhållande.

Jag förstår att du springer en hel del, men hur ser det ut med resterande träning? Vad tränar du förutom löpning?  För att gå ner i vikt behöver du, som du vet, äta mindre och samtidigt styrketräna (gärna ganska tungt) för att bibehålla dina muskler. Träna gärna högintensivt, då gör du oftast av med mer energi per träningspass och går ner i vikt, under förutsättning att du inte äter mer än vanligt efter träningen.

• Anonym (Jessi)

Hej igen.

Förutom löpning så styrketränar jag och kör zumba några gånger i veckan. Jo visst vet jag att muskler väger mer än fett men jag tycker inte direkt att jag har så mycket muskler. Jag har ca 69-70 i midjemått och ca 96 runt höfterna så jag skulle gärna vilja tappa ca 10 cm runt höfterna men som jag skrev tidigare så verkar jag inte kunna göra det eftersom jag tränat såhär rätt länge nu utan någon direkt förändring.

• Träningsexpert Elmina

Det är svårt för mig att ge dig ett bra svar, allmänt skulle jag råda dig till att byta ut något av zumbapassen mot styrketräning för över kroppen.

Annars är det kosten som har störst betydelse för viktnedgång. 

Svar på tråden Vad gör jag för fel???