• Flowers and Bees

Råd, motion och mat - osäker

Hejsan!

Jag är en tjej på 20 år, jag har jojobantat sen jag gick i 7an tror jag... Jag har inga sjukdomar så som diabetes osv och alla mina värden ser bra ut annars men eftersom jag har en vikt på hela 123 kg, längd 182,5 cm - bmi ca 37

Jag äter just nu ungefär såhär:

tiderna är noga...
    Frukost (kcal ca 350-450) 8.00-9.00
    Exempel: 1,5-2 grova skivor bröd, lite smör och något pålägg... Är ingen frukost älskare så det blir enkelt just nu... Ska hoppa in på lite osockrad nyttig musli längre fram...
    Lunch (kcal ca 300-450) 12.00-13.00
    Tex: 100 g ris, en kycklingfilé, lite sås ev. sallad (äter på små tallrikar så jag aldrig tar för mycket..) dålig med sallad men försöker öka...
    Middag (kcal ca 200) Runt 17-18
    Tex. Måltidsersättning naturdiet färdig shake, 190 kcal... Ev liten portion mat, beror på övriga målen och mellanmål, träning osv... (såhär såg det ut för en vecka sen, nu ska jag försöka äta något annat, men vad... hmmm denna veckan har de varierat, lite "vanligmat" ibland lite större mellis osv...
    Mellanmål ca 50-200 per mål
    Mellan frukost lunch kan det förekomma en frukt (ca 80kcal) eller en morot (ca 40kcal)
    Mellan lunch och middag samma som ovan, ev måltidsersättning, beror på övriga dagen och när middagen skall ätas.
    Innan eller efter träning ev måltidsersättning

Totalt på en dag:
    Ex
    Frukost : 350
    Lunch: 400
    Middag: 200
    Mellis 1 : 50
    Mellis 2: 200
    Totalt: 1200

Enligt shapeupclub.se där jag skriver in allt jag äter o allt jag gör av med så ska jag äta 2800 kcal för att hålla min vikt.. Och jag ska äta 1340kcal för att gå ner 1,5 / vecka... Jag måste nog öka mitt intag eftersom jag förbrukar ca 200-300 varje dag på promenaderna.

------------------------------------------------------------------------------------------------
    Jag ska byta ut alla måltidsersättningar mot frukt, grönsaker och liknande.. ev keso.. ska testa det.. köpte hem något mellanmål med torkadfrukt osv så får vi se...

Jag har börjat försöka träna på min kondis nu, i går och idag så har jag joggat lite, gått lite runt en runda som är nästan exakt 1km... vill verkligen få bättre kondis så jag orkar konditionsträna ordentligt... Jag har även ett gymkort, tränade 3 gånger i veckan för 2 månader sen men var hemifrån i 1 månad så kom ifrån det... tänkte köra gymmet 1 dag / vecka till o börja med...

Jag unnar mig pytte lite godis på lördagen för att det funkar för mig... i lördags blev det 4 rutor choklad, 5 små bitar tuttifrutti, några morotstavar o dipp.. blev inte jätte mycket i kcal mängd...

Vad har du som tips till mig? Jag är väldigt kunnig när det gäller kost, men motion är jag i botten... Ang kost.. vet att de är viktigt med protein och grönsaker, men är dålig på o få i mig det och minska på kolhydraterna, men har börjat... 

.~* Denna väntan efter + *~. .~* Min viktblogg storabeslut.blogspot.com *~.
  • Svar på tråden Råd, motion och mat - osäker
  • Träningsexpert Elmina

Hej

Du verkar ha bra koll på kosten, tycker det ser bra ut. Som du säkert vet är torkad frukt energirikt , men jag antar att du inte skulle äta mängder. 

Rent spontant skulle jag säga att det är väldigt lågt energiintag, ska du kunna prestera bra på träningen underlättar det såklart om du får i dig lite mer. Verkar vettigt att byta ut måltidsersättningar mot riktig mat. För att få i dig mindre kolhydrater ska du välja kolhydrater med mycket fullkorn/fibrer. Då får du inte i dig lika mycket kcal.

Bra att du gymmar, styrketräning är kanske den viktigaste träningsformen då man vill gå ner i vikt. När du går ner i vikt förlorarar du en hel del muskler vilket du kan bespara genom att styrketräna. Kan du styrketräna två gånger i veckan är det bra. Du kan avsluta dina styrketräningsprogram med konditionsträning om du inte har möjlighet att träna så ofta. 

Lycka till        

Svar på tråden Råd, motion och mat - osäker