• Nikis

Varför döper ni/döper ni inte era barn?

Hej.
    Har en son sen tidigare med samma snubbe och sonen är inte döpt. Nu är jag gravid igen. Ångrar att sonen  inte är döpt för det var vad jag ville. Jag själv är döpt och tycker att det är fint att döpa sina barn. Min sambo är helt emot och är inte döpt därför har vi inte döpt vår son och kommer inte att döpa bebisen i magen heller. 

Varför har ni valt att döpa era barn eller ni som inte valt att döpa era barn varför avstod ni? Jag vill ha lite argument. De argument vi båda kör med här hemma är att jag säger "jag är döpt och troende jag vill att mina barn ska döpas".. Sambons argument "Jag är inte döpt och vill inte att barnen ska döpas" :P sådär låter vi :P Haha Är bara nyfiken på vad man går miste om om man inte döper sina barn? Ja ni fattar kanske :)
    Sorry för jobbigt inlägg. 

• Svar på tråden Varför döper ni/döper ni inte era barn?
  • Lapinia

Vi kommer inte döpa vår son. Jag vill inte välja tro åt min son, det får han välja helt själv när han blir stor! Dock så blir det namngivelsefest! :)

• Felinne
    skogsvitter skrev 2013-06-02 20:58:17 följande:
    Varför skulle dop underlätta om de vill gifta sig..?
    Förlåt, jag skulle var lite tydligare. Det underlättar om man vill gifta sig kyrkligt menade jag så klart. För att få gifta sig kyrkligt så har jag förstått att minst en av parterna måste vara konfirmerad. För att vara konfirmerad måste man vara döpt.

• skogsvitter
    Felinne skrev 2013-06-02 22:15:45 följande:
    Förlåt, jag skulle var lite tydligare. Det underlättar om man vill gifta sig kyrkligt menade jag så klart. För att få gifta sig kyrkligt så har jag förstått att minst en av parterna måste vara konfirmerad. För att vara konfirmerad måste man vara döpt.

Nej, man måste inte vara konfirmerad, varifrån har du fått det? Man behöver inte vara döpt heller. Men någon av parterna behöver oftast vara medlem i svenska kyrkan om man vill gifta sig kyrkligt. Det finns dock (vad jag läst här på FL) präster som viger kyrkligt även om ingen är medlem. Lite märkligt kan jag tycka, men men.
  • traveler

Ja varför gör vi inte det? Vi tycker inte det är viktigt helt enkelt. Om ett barn är döpt eller inte påverkar ju inte deras liv ett dugg egentligen. Det finns ju ingen forskning som säger att barn som inte är döpta löper större risk till att drabbas av det ena och det andra...

• Apopan

För det skulle kännas oärligt mot både mig själv, prästen/kyrkan och mot min son. Han får döpa sig när han blir gammal nog att förstå innebörden av det hela istället. Hans pappa är ortodox kristen, så det är inte omöjligt att det blir ett sådant dop i framtiden.

• elyse

Jag kommer inte att döpa mina barn. Varken jag eller maken är döpta, vi är inte medlemmar i SK och anser att om våra barn ska ha en religion så ska de välja den själva. Andlighet har vi ingen brist på och är öppna för att prata om olika religioner. 

• jos85

Alla människor har rätt till religionsfrihet, så även barn som inte kan framföra sin egen vilja. Därmed kommer jag inte att låta döpa våra eventuella barn, utan det är något de får välja själva när de är så pass stora att de kan ta det beslutet. Ska jag hårdra det lite, så kan jag tycka att det är ett övergrepp att tvinga in någon i en religion man inte själv har valt. Föräldrar behöver ta en mängd beslut åt sina barn, för deras eget bästa, men det innefattar knappast att låta dem bli döpta.

Om man inte är troende men ändå döper sitt barn, är inte det på gränsen till respektlöst mot de som faktiskt är troende, som det betyder något för?

• Indianica

Att bekänna sig till kristendomen tyckte vi är ett aktivt val och det kan man inte göra som bebis. Vi sa därför att barnen får döpa sig när de själva ber om det och de är idag 10 och 11 år och har då inte bett om det än....Vi har frågat dem emellanåt om de vill bli döpta, men de har nekat och i dagens läge är dottern buddhist och sonen ateist, så det vete sjuttton hur det kommer blir när de ska konfirmeras. Möjligt att grupptryck eller presentlängtan kanske får dem att ändra sig, men det får vi se....

• EllisBell

Vi har döpt våra barn eftersom det tillhör vår tro, kultur och tradition att vara med i SvK. Svenska kyrkan (som vi tillhör) kräver till skillnad ifrån diverse nykyrkliga samfund ingen bokstavstro och är (liksom tex många judiska församlingar) lika hög grad kulturbärare som religiös institution. Dopet SvK är inte heller någon bekräftelse på personlig tro/frälsning utan ett upptagande i en kristen gemenskap där barnet ges möjlighet att växa i tron. Väljer våra barn att inte konfirmera sig ( bekräfta tron) och gå ur SvK som vuxna är det helt ok. Det är upp till dem.

• Felinne
    skogsvitter skrev 2013-06-02 22:24:40 följande:
    Nej, man måste inte vara konfirmerad, varifrån har du fått det? Man behöver inte vara döpt heller. Men någon av parterna behöver oftast vara medlem i svenska kyrkan om man vill gifta sig kyrkligt. Det finns dock (vad jag läst här på FL) präster som viger kyrkligt även om ingen är medlem. Lite märkligt kan jag tycka, men men.
    Jaha, där ser man. Det var i alla fall vad jag fick höra när jag konfirmerade mig men det kanske har ändrats sedan dess eller inte ens var sant då. Hur som helst så var det ändå inte den viktigaste anledningen. Den viktigaste är fortfarande den första jag skrev. 
  • titti81
    Mixan skrev 2013-06-02 20:05:11 följande:

Yes jag skrev fel, menade klart en namngivningsceremoni inte dop.
    Nej det får vi inte!
    inte för jag frågat men så här var det.
    Våran son föddes dec 2012. Januari 2013 fick vi en inbjudan till babyrytmik vilket vi anmälde oss till. Fick sedan ett brev av svenska kyrkan att våran son INTE var välkommen på deras aktiviteter eftersom vi föräldrar inte var medlemmar i svenskakyrkan. Han skulle plockas bort från deras lista över inbjudningarna.
    vecka efter fick jag ett mail av kvinnan som jag anmält honom till babyrytmik att det inte fanns plats nu då de var fullt men att hon gärna satte upp oss på reservlista. Vilket jag svarade att det var inte nödvändigt eftersom vi tydligen inte var välkomna på deras aktiviteter. Hon ringde då min make och ffrågade vad jag menade ( hon har mitt nummer:-S) han förklarade brevet och hon sa okej då förstår jag.
    Varpå hon sedan mailade mig att följande: våran son var inte välkommen eftersom vi föräldrar inte var medlemmar i svenska kyrkan och då automatiskt även inte han. Om vi ville att han skulle bli medlem så måste vi ju då döpa honom. Men vi fick inte döpa honom eftersom Vi inte är medlemmar utan det isf krävde att en av oss gick med igen, döpte honom och sedan kunde vi gå ur om vi så ville. Men deras aktiviteter är bara för deras medlemmar uppenbarligen. Dock fick vi iaf komma på gudstjänster:-S

Värsta skit jag hört!!

Förlåt för OT!! Men ville förklara för dig hur jag fick veta detta
    Det låter ju helt sjukt. Jag jobbar med barnaktivteter i Sv kyrkan. JAg skulle aldrig komma på tanken att ens kolla om barnen och föräldrarna som kommer på våra aktiviteter är tillhöriga eller inte. Har man det tänket är man på fel plats och har inte förstått vad kyrkan står för!
    Vilken församling handlar det om? Förstår om du inte vill svara på det. 
  • 1 2 3

Eftersom vi inte är troende skulle det kännas lite fånigt att döpa barnen. Jag är själv inte döpt, men medlem i SK eftersom jag gärna stödjer deras verksamhet.

• Mixan
    titti81 skrev 2013-06-03 22:16:32 följande:
    Det låter ju helt sjukt. Jag jobbar med barnaktivteter i Sv kyrkan. JAg skulle aldrig komma på tanken att ens kolla om barnen och föräldrarna som kommer på våra aktiviteter är tillhöriga eller inte. Har man det tänket är man på fel plats och har inte förstått vad kyrkan står för!

Vilken församling handlar det om? Förstår om du inte vill svara på det. 

Jag bor i Oskarshamn kommun.

Tycker jag oxå! Först bjuda in sen objuda oss. Så att säga. Tyckte jag verkade märkligt. Jag fick oxå veta av andra i min föräldrargrupp att det inte alls var fullt som hon skrev. Utan hon var helt enkelt bara oärlig. De klingar inte alls bra i mitt huvud men efter det vill jag ju absolut INTE ha med kyrkan att göra. Jag trodde ändå att de var öppen verksamhet och om nu min son längre fram i livet kanske vill gå på olika av deras aktiviteter skulle han vara välkommen. Men tji fick jag:-S
  • titti81
    Mixan skrev 2013-06-03 23:15:51 följande:

Jag bor i Oskarshamn kommun.
    Tycker jag oxå! Först bjuda in sen objuda oss. Så att säga. Tyckte jag verkade märkligt. Jag fick oxå veta av andra i min föräldrargrupp att det inte alls var fullt som hon skrev. Utan hon var helt enkelt bara oärlig. De klingar inte alls bra i mitt huvud men efter det vill jag ju absolut INTE ha med kyrkan att göra. Jag trodde ändå att de var öppen verksamhet och om nu min son längre fram i livet kanske vill gå på olika av deras aktiviteter skulle han vara välkommen. Men tji fick jag:-S
    Som sagt hel knäppt. 
    Kyrkans uppgift är att sprida budskapet om Gud och Jesus. Man har missat  hela poängen med jesu läror om man stänger ute barn!
  • gbgumman

Inte döpta
    Vi är inte troende och inte med i sv kyrkan eller annan klubb för troende. De får välja det själv.

• Mixan
    titti81 skrev 2013-06-06 21:16:32 följande:
    Som sagt hel knäppt. 

Kyrkans uppgift är att sprida budskapet om Gud och Jesus. Man har missat  hela poängen med jesu läror om man stänger ute barn!

Håller med dig. Nu vet han ju inte bättre. Men om ett par år och om han vill och många andra får men inte han. Kan bli en knepig fråga
  • PrettyWoman
    Lapinia skrev 2013-06-02 21:02:21 följande:
    Vi kommer inte döpa vår son. Jag vill inte välja tro åt min son, det får han välja helt själv när han blir stor! 
Svar på tråden Varför döper ni/döper ni inte era barn?