• Anonym (Undrande)

    Är vi lämpliga föräldrar?

    Min karl sa att vi i detta år borde börja fixa med det här med adoption. 

    Utan att avslöja för mycket om oss (vill vara anonym då ingen vet att vi inte kan få biologiska barn) tänkte jag berätta lite löst för att se vad ni med erfarenhet tänker, är vi lämpliga föräldrar för ett adoptivbarn?
    Jag förstår att det inte går att svara på sådär efter ett litet inlägg på familjeliv. Men baserat på er erfarenhet, verkar allt ok eller är det kört?

    Båda har jobb. Han jobbar heltid och jag jobbar deltid (självvalt, är mer intresserad av hus och hem än jobb och kan tänka mig att vara "hemmamamma" och ekonomin tillåter)

    Vi är i 25-30 års åldern nu.
    Vi är inte gifta (än)
    Vi är inte kristna, medlemmar i Svenska Kyrkan eller något annat typ av religiöst samfund.
    Vi har båda en bra och stabil familjebakgrund.
    Vi har inga prickar i polisregistret.
    Vi uppfattas som stabila och socialt kompetenta.
    Vi bor i ett ordentligt hus. (huslån ca 1miljon kr)
    Vi har ca 50 000kr sparade 
    Vi har hund och katt i hemmet

    En av oss har i tonåren ätit antidepressiva under en kortare period. 
    En av oss har inte avslutat gymnasiet. 

  • Svar på tråden Är vi lämpliga föräldrar?
  • Anonym (A-mamman)

    Det finns aldrig någon garanti ens efter barnbesked. Vissa länder har system som tillåter nationella föräldrar att adoptera även om BB utgått till internationella par. Vissa länder har "ångerrätt" för de biologiska föräldrarna en tid efter adoptionen. I länder med lång väntan mellan BB och RB kan mycket hinna hända barnen (tom dödsfall). Vissa länder har ett tydligt kösystem och där bör man väl få BB så småningom. Andra länder låter vårdnadshavare välja och då kan man ju teoretisk sett blli helt utan. Man kan hinna bli för gammal. Man kan få ändrad situation på hemmaplan och därmed inget nytt medgivande. Ja listan kan göras hur lång som helst med orsaker till att det inte blir barn men för de allra flesta blir det barn förr eller senare.

  • Anonym (a mamma)

    Man har ingen garanti att det blir barn men om man måste dra tillbaka sina papper från landet får man en del av pengarna tillbaka. Kanske hälften säkert olika med olika organisationer.
    (Om man inte får förlängt av kommunen eller nåt sånt eller om adoptionslandet slutar att fungera och man vill byta land)

  • Anonym (Undrande)
    Anonym (A-mamman) skrev 2012-01-01 22:32:17 följande:
    Det finns aldrig någon garanti ens efter barnbesked. Vissa länder har system som tillåter nationella föräldrar att adoptera även om BB utgått till internationella par. Vissa länder har "ångerrätt" för de biologiska föräldrarna en tid efter adoptionen. I länder med lång väntan mellan BB och RB kan mycket hinna hända barnen (tom dödsfall). Vissa länder har ett tydligt kösystem och där bör man väl få BB så småningom. Andra länder låter vårdnadshavare välja och då kan man ju teoretisk sett blli helt utan. Man kan hinna bli för gammal. Man kan få ändrad situation på hemmaplan och därmed inget nytt medgivande. Ja listan kan göras hur lång som helst med orsaker till att det inte blir barn men för de allra flesta blir det barn förr eller senare.
    Usch, det där lät ju inte positivt alls.... Jag som börjat känna mig lite hoppfull igen.

    Idag har jag tänk på namn till barn för första gången på flera år. Låter kanske obetydligt för vissa men barn har varit så avlägset för mig att jag liksom inte tänkt på sånt. 
  • Anonym (adotivbarn)

    nu blir jag jobbig...
    men behåll namnen
    om det är väldigt extremt opassande 
    ...tex jesus...

    min mina päron behöll inte 
     mitt  andran namn utan bara tillsnamnet...i detta fall så var det inte passande
    utan det hade funka....
    jag blev ledsen och sårad när jag fick veta detta
    nu blir dessutom tvungen att köpa tillbaka detta
    namn ...villket jag ska göra...

    förtydligare lite blev alltså sårad för jag kände att jag hade blivit bestulen en del av
    min identet  

  • Anonym (Undrande)
    Anonym (adotivbarn) skrev 2012-01-01 22:58:50 följande:
    nu blir jag jobbig...
    men behåll namnen
    om det är väldigt extremt opassande 
    ...tex jesus...

    min mina päron behöll inte 
     mitt  andran namn utan bara tillsnamnet...i detta fall så var det inte passande
    utan det hade funka....
    jag blev ledsen och sårad när jag fick veta detta
    nu blir dessutom tvungen att köpa tillbaka detta
    namn ...villket jag ska göra...

    förtydligare lite blev alltså sårad för jag kände att jag hade blivit bestulen en del av
    min identet  
    OK. Ja, bra att du delar med dig av dina erfarenheter. 
    Jag kan dock tänka mig att det finns lika många känslor inför det där med namn som det finns adopterade barn.
    Min spontana tanke är att vi skulle behålla namnet om barnet är så stort att det vet vad det heter, handlar det om en bebis skulle vi säkert byta tilltalsnamn, men det är ju svårt att säga nu. Har inte tänkt så långt.  
  • Anonym (adotivbarn)

    exakt helt  rätt
    ts....
    nu kommer antal råd öka
    så helt enkelt följ ditt hjärta

  • fabbemam
    Anonym (Undrande) skrev 2012-01-01 22:38:38 följande:
    Usch, det där lät ju inte positivt alls.... Jag som börjat känna mig lite hoppfull igen.

    Idag har jag tänk på namn till barn för första gången på flera år. Låter kanske obetydligt för vissa men barn har varit så avlägset för mig att jag liksom inte tänkt på sånt. 
    Det finns ju inga garantier för att man får ett barn i sin famn om man är gravid heller. Jag tycker att du ska glädja dig över ert beslut att adoptera ett barn och börja planera för att bli familj. Väntan kan bli lång men förkortas avsevärt efter som ni verkar tycka att även barn med i förväg kända särskilda behov är barn som är välkomna i er familj.

    Att ni välkomnar barn med i förväg kända särskilda behov i er familj är jätte bra om det står i medgivande utredningen så att både länder och organisationer behöver tveka över hur ni tänker kring det.

    Som sagt GLÄDS nu över ert beslut att bilda familj!
  • Bittersweet symphony

    För att få gifta er i Svenska kyrkan måste minst en av er vara medlemmar. Men eftersom ingen av er är kristen så kommer ju de länder som har det som krav ändå att falla bort så då kan ni ju lika gärna gifta er borgerligt.

    Vad gäller avslutad gymnasieutbildning så kan ni läsa på de olika adoptionsorganisationernas hemsidor vilka krav olika länder ställer. T ex skulle inte Kina vara aktuellt för er då minimikrav är avslutad gymnasieutbildning.  

  • fabbemam
    Bittersweet symphony skrev 2012-01-24 11:51:12 följande:
    För att få gifta er i Svenska kyrkan måste minst en av er vara medlemmar. Men eftersom ingen av er är kristen så kommer ju de länder som har det som krav ändå att falla bort så då kan ni ju lika gärna gifta er borgerligt.

    Vad gäller avslutad gymnasieutbildning så kan ni läsa på de olika adoptionsorganisationernas hemsidor vilka krav olika länder ställer. T ex skulle inte Kina vara aktuellt för er då minimikrav är avslutad gymnasieutbildning.  
    Fast jag TROR att en del länder vill att man ska vara kristen o medlem i Svenska Kyrkan utan att man behöver förklara sin tro, men jag är inte säker, kanske ska du TS ringa o kolla detta med de olika organisationerna för säkerhetsskull!
  • Anonym (Undrande)
    fabbemam skrev 2012-01-24 16:43:07 följande:
    Fast jag TROR att en del länder vill att man ska vara kristen o medlem i Svenska Kyrkan utan att man behöver förklara sin tro, men jag är inte säker, kanske ska du TS ringa o kolla detta med de olika organisationerna för säkerhetsskull!
    Ja, jag tror också att dom vill att man är med i någon kyrka. Vår väl helt enkelt krypa till korset (haha) och gå med bara för sakens skull..
  • Anonym (a mamma)

    Krypa till korset kan jag rekommendera! Stor trygghet i livet.. Men inte för syns skull snälla ni.. Ni kan hamna i en situation där ni har utgivit er för att vara troende och vid ett möte med ursprungsfamiljen förväntas be tillsammans för barnet. Jag skulle inte släppt mitt barn i det läget om adoptiv föräldrarna visat sig ljuga om viktiga saker, vad mer har de då ljugit om? Kriminalitet?  Missbruk?....

    Med er ålder finns det många andra alternativ. Det är ett enormt förtroende att få bli förälder till ngn annans barn. Någon annan som med största sannolikhet älskar sitt barn högt men har inga möjligheter att erbjuda det den framtid det förtjänar pga fattigdom eller sociala situationer. Det måste vara så att de kan lita på att det blir bättre för barnet. Att förflyttningen tvärs över världen , att växa upp där man inte ser ut som alla andra, ändå är bättre.

    Så att ljuga för ursprungsland och för ursprungsfamilj om något som är så viktigt som ens tro..... I vissa länder där ursprungsfamiljen väljer föräldrar till sitt barn kanske man valts just pga att man vill att ens barn ska få växa upp i en kristen familj.

    Att ensöverväga att ljuga om detta får mej att tro att man inte begriper vad adoption är. Det är inte en annan IVF och så kommer det ett barn. Barnet har ett ursprung och en historia och vi får förmånen att bli en del av barnets liv. Det är ett stort förtroende.

  • fabbemam
    Anonym (a mamma) skrev 2012-01-25 21:14:54 följande:
    Krypa till korset kan jag rekommendera! Stor trygghet i livet.. Men inte för syns skull snälla ni.. Ni kan hamna i en situation där ni har utgivit er för att vara troende och vid ett möte med ursprungsfamiljen förväntas be tillsammans för barnet. Jag skulle inte släppt mitt barn i det läget om adoptiv föräldrarna visat sig ljuga om viktiga saker, vad mer har de då ljugit om? Kriminalitet?  Missbruk?....

    Med er ålder finns det många andra alternativ. Det är ett enormt förtroende att få bli förälder till ngn annans barn. Någon annan som med största sannolikhet älskar sitt barn högt men har inga möjligheter att erbjuda det den framtid det förtjänar pga fattigdom eller sociala situationer. Det måste vara så att de kan lita på att det blir bättre för barnet. Att förflyttningen tvärs över världen , att växa upp där man inte ser ut som alla andra, ändå är bättre.

    Så att ljuga för ursprungsland och för ursprungsfamilj om något som är så viktigt som ens tro..... I vissa länder där ursprungsfamiljen väljer föräldrar till sitt barn kanske man valts just pga att man vill att ens barn ska få växa upp i en kristen familj.

    Att ensöverväga att ljuga om detta får mej att tro att man inte begriper vad adoption är. Det är inte en annan IVF och så kommer det ett barn. Barnet har ett ursprung och en historia och vi får förmånen att bli en del av barnets liv. Det är ett stort förtroende.
    Jag menade INTE att TS skulle LJUGA!!!! O det hoppas o tror jag att inte TS heller tänkte. Men jag har för mig när vi läste om ländernas krav för några år sedan att vi tänkte, vilken tur att vi gifte oss i KYRKAN annars hade ännu fler landmöjligheter försvunnit. De som krävde att man skulle vara TROENDE "på riktigt" inte bara gift i kyrkan hade vi redan sorterat bort, det är jag säker på efter som vi inte passade in på deras krav att man skulle vara TROENDE.
Svar på tråden Är vi lämpliga föräldrar?