• Anonym (mamma)

Söka ensam vårdnad då pappan dricker?

Hur stor är skansen till att få ensam vårdnad om ett barn på 3 år?
    Jag separerade från pappan pga att han drack mycket och inte tog hänsyn till att jag mådde dåligt av det hela samt att han drack då han var ensam med vårt barn hemma. Han tyckte jag var dum i huvudet som inte acepterade att han drack flera glas vin eller flera öl då han var med henne själv då jag jobbade. Han tyckter att en B&B på två kvällar inte är mycket.
    Nu ikväll när jag pratade med honom i telefonen så hörde jag att han var påverkad av alkohl och påpekade det för honom och han snäste åt mig och la på luren. Han har vårat barn hos sig nu under natten. Det sliter i min kropp om att jag vill bara åka och hämta hem henne men om jag gör det och det blir bråk så blir det ju inte alls bra för vårat barn.
    Hur mycket ska till innan jag får ensam vårdnad då pappan dricker alkohol på ett för barnet negativt sett???

• Svar på tråden Söka ensam vårdnad då pappan dricker?
  • Anonym (..)
    Anonym skrev 2012-01-03 00:48:46 följande:
    Han kanske var olycklig och dränkte sorgerna när han bodde med ts? Många kan dricka ett glas vin eller två varje kväll utan att anses som skadliga för barnen, varför skulle denna pappa vara annorlunda?
    Men nu hörde ju ts på pappan att han var påverkat, då måste han ha druckit ganska mycket. Som sagt jag vet inte mer än du, att mamman är orolig säger väl det mesta. Tror dom flesta vill att barnet ska få träffa sin mamma & pappa, men om pappan dricker sig full ofta tycker jag inte det är vad som är bäst för barnet.
  • Anonym
    Anonym (..) skrev 2012-01-03 00:52:17 följande:
    Men nu hörde ju ts på pappan att han var påverkat, då måste han ha druckit ganska mycket. Som sagt jag vet inte mer än du, att mamman är orolig säger väl det mesta. Tror dom flesta vill att barnet ska få träffa sin mamma & pappa, men om pappan dricker sig full ofta tycker jag inte det är vad som är bäst för barnet.
    Vissa sluddrar efter en öl eller ett glas vin, så vad är poängen? Mammor är ofta oroliga efter separationer men inte säger det något m hur barnen har det men mer om hur mammorna anser sej va dom enda som kan tillgodose barnens behov och vara förälder på "rätt" sätt. Var har ts skrevet att pappan dricker sej full ofta men barnet?
  • h8him

Ts, vad menar du med ensam vårdnad? Menar du att du då inte behöver låta barnet ha umgänge med sin pappa? Tror du att du är skyldig att skicka barnet till en aktiv missbrukare om ni har gemensam vårdnad? Kan du förklara?

• Anonym (mamma)

h8him
    Jag tänker som så här: Visst kan föräldrar dricka vin/öl då de har barn ingest konstigt i det men det är mängden som intas då det dricks vin/öl och man blir personlighetsförändrad som jag tycker det blir problem och det var det som hände med pappan i detta läge. Kände stort obehag när han blev påverkad. Han drack minst en B&B på helgen och ansåg att det är lite eller så tog han 1 flaska vin samt 2-4 starköl på en vanlig fredag kväll och tyckter att det är lite att dricka. Har faktiskt inte någon koll på hur mycket han tar då han har våran dotter, hur ska jag kunna det?? 

Jag vill inte missunna våran dotter att umgås med sin pappa tvärtom men jag vill att han inte tar någon alkohol då för han kan inte hantera den, kan inte sätta stopp vid 2 glas vin och tycka att det är ok. 
    Jag tror att jag är skyldig att låta dottern umgås med honom fastän han har alkohol problem bara då det inte är någon fara för hennes liv men jag vill INTE att hon ska vara där när han dricker sig så påverkad som jag vet att han kan göra . Jag hörde att han var ordentligt påverkad när jag pratade med hnom ikväll då kl var 22.

Hoppas ni förstår att jag inte tycker det är fel att föräldrar tar lite vin/öl men att inta så att man blir riktigt påverkad är fel tycker jag då man har barnet själv hos sig. Visst kan jag ta ETT glas vin då hon är hos mig och det tycker jag är ok men mer tar jag inte. Jag tar vin för jag tycker det är gott . Vill inte åt ruset som jag vet att dotterns pappa är ute efter.  

Ensam vårdnad önskar jag få pga av hans problem med alkolen.

Jag hade funderat på i många år att lämna honom men det är faktiskt svårt att göra när man liksom blir fast i det hela. Endel kan förstå mig men jag vet att det är m¨ånga som inte förstår att det kan vara svårt att ta sig från ett förhållande där någon dricker på ett negativt sätt.
    Han sa till mig många gånger att han skulle ta en bit vecka, vitt år börja på NA möten men efter några dagar så kom han och sa att det var förhastade beslut som han tog.

• h8him
    Anonym (mamma) skrev 2012-01-03 01:24:12 följande:
    h8him
    Jag tänker som så här: Visst kan föräldrar dricka vin/öl då de har barn ingest konstigt i det men det är mängden som intas då det dricks vin/öl och man blir personlighetsförändrad som jag tycker det blir problem och det var det som hände med pappan i detta läge. Kände stort obehag när han blev påverkad. Han drack minst en B&B på helgen och ansåg att det är lite eller så tog han 1 flaska vin samt 2-4 starköl på en vanlig fredag kväll och tyckter att det är lite att dricka. Har faktiskt inte någon koll på hur mycket han tar då han har våran dotter, hur ska jag kunna det?? 

Jag vill inte missunna våran dotter att umgås med sin pappa tvärtom men jag vill att han inte tar någon alkohol då för han kan inte hantera den, kan inte sätta stopp vid 2 glas vin och tycka att det är ok. 
    Jag tror att jag är skyldig att låta dottern umgås med honom fastän han har alkohol problem bara då det inte är någon fara för hennes liv men jag vill INTE att hon ska vara där när han dricker sig så påverkad som jag vet att han kan göra . Jag hörde att han var ordentligt påverkad när jag pratade med hnom ikväll då kl var 22.

Hoppas ni förstår att jag inte tycker det är fel att föräldrar tar lite vin/öl men att inta så att man blir riktigt påverkad är fel tycker jag då man har barnet själv hos sig. Visst kan jag ta ETT glas vin då hon är hos mig och det tycker jag är ok men mer tar jag inte. Jag tar vin för jag tycker det är gott . Vill inte åt ruset som jag vet att dotterns pappa är ute efter.  

Ensam vårdnad önskar jag få pga av hans problem med alkolen.

Jag hade funderat på i många år att lämna honom men det är faktiskt svårt att göra när man liksom blir fast i det hela. Endel kan förstå mig men jag vet att det är m¨ånga som inte förstår att det kan vara svårt att ta sig från ett förhållande där någon dricker på ett negativt sätt.
    Han sa till mig många gånger att han skulle ta en bit vecka, vitt år börja på NA möten men efter några dagar så kom han och sa att det var förhastade beslut som han tog.
    Du är inte alls skyldig att låta barnet sova hos honom om han dricker sig full på kvällarna. Tvärtom, som vårdnadshavare ska du skydda barnet mot det. Om du känner en genuin oro att han dricker sig full med barnet där så måste du göra något åt det. Enskild vårdnad hjälper inte riktigt. Du har samma ansvar idag, skillnaden är bara att han delar ansvaret med dig. Det du måste försöka göra är att försöka förändra umgänget så barnet inte är hos pappa när han dricker. Det är inte det lättaste men samtidigt är det ditt ansvar som vårdnadshavare. Jag hoppas det löser sig för er alla.
  • Anonym (mamma)

Ska ringa till socialen i mogon och jag hopps att jag kan få hjälp i det hela.
    Jag har pratat med hans föräldrar men de förstår inte eller de inte vill förstår hur deras son brukar alkoholen.

• h8him
    Anonym (mamma) skrev 2012-01-03 02:04:16 följande:
    Ska ringa till socialen i mogon och jag hopps att jag kan få hjälp i det hela.
    Jag har pratat med hans föräldrar men de förstår inte eller de inte vill förstår hur deras son brukar alkoholen.
    Jag hoppas det reder ut sig. Sen kan människor ha olika åsikter om vad som är normalt eller inte så det är väldigt svårt att få gehör för att någons drickande, hemmavid i ensamhet, är skadligt för barnen eftersom ingen ser, och ingen vet hur mycket som dricks. Önskar dig all lycka till!
  • Anonym (..)
    Anonym skrev 2012-01-03 00:56:58 följande:
    Vissa sluddrar efter en öl eller ett glas vin, så vad är poängen? Mammor är ofta oroliga efter separationer men inte säger det något m hur barnen har det men mer om hur mammorna anser sej va dom enda som kan tillgodose barnens behov och vara förälder på "rätt" sätt. Var har ts skrevet att pappan dricker sej full ofta men barnet?
    Då är man påverkat, och ska inte ha ansvar för ett barn. Men skulle nog säga att det är ovanligt att man sluddrar efter en öl/ett glas vin. Vet jag ingen som gör.. Ts skriver ju att hon lämna honom för att han drack för mycket. Säger väl det mesta.
  • Anonym
    Anonym (..) skrev 2012-01-03 12:24:55 följande:
    Då är man påverkat, och ska inte ha ansvar för ett barn. Men skulle nog säga att det är ovanligt att man sluddrar efter en öl/ett glas vin. Vet jag ingen som gör.. Ts skriver ju att hon lämna honom för att han drack för mycket. Säger väl det mesta.
    Jag lämnade exet för han misshandlade mej, inte slår han barna för det...
  • Anonym (..)
    Anonym skrev 2012-01-03 15:09:28 följande:
    Jag lämnade exet för han misshandlade mej, inte slår han barna för det...
    Vad har det med saken att göra? TS bodde ju med sonen så förmodligen så drack han när barnet var med också, även när hon ringde.. Ett alkoholberoende beror ju inte på vem man bor med.
  • Anonym (mamma)

Har idag ringt till familjerätten och där sa de att jag kan/ska förhindra dottern att åka till sin pappa när jag nu ser att han dricker. Jag har ett ansvar som förälder att se till att hon mår bra liksom hennes pappa har ett ansvar för att hon mår bra då hon är hos honomoch. Han ser då tyvärr inte till sin dotters bästa då han dricker som han gör.
    Ska också ringa om samarbetssamtal och då hoppas jag att de förstår att han dricker som han gör och att de kan nå fram til honom om vilka krav det ställs på honom när det gäller hans drickande.

Jag frågade dottern nu ikväll om pappa drack vin eller öl igår svaret jag fick var ja det gjorde han. Jag frågade om det vara bara vin eller öl och dottern sa att det var båda. Jag vet att jag har rätt att fråga henne om pappa har druckit alkohol även om det känns som ett föhör med henne. Jag vet det för jag har varit i kontakt med kvinnojouren om detta då jag behövde någon att prata med i höstas.

• Anonym (..)

Vet 3 åringen skillnad på öl & vin? Det var illa! Hoppas det löser sig för er...

• Anonym (mamma)

Vad menar du med illa?

• Anonym (..)

Ja, jag tycker inte en 3 åring ska veta skillnad på öl & vin..

• Anonym

Är i precis samma sits som du, flyttade från mitt x för ca 1 år sedan pga hans alkoholproblem. han drack trots att han hade barnen och jag jobbade. Fick samma svar som du från soc om att jag inte måste lämna barnen om han var påverkad, är däremot min skyldighet att INTE lämna om han är synbart påverkad.

Vi hade vv i 5 månader ända tills mitt ena barn vägrade åka dit, barnet sa på dagis att pappa bara dricker öl och blir snurrig i huvud, mm försökte med soc (sammarbetsamtal) men han hade inga alkohol problem. Nu hör han aldrig av sig till barnen, ber inte om at få träffa dom lr dyligt.Inget av mina barn vill åka till honom. Jag vill ju att barnen ska ha sin pappa att umgås med men som det är nu går det inte. Tycker det är tragiskt att stå å titta på hur en bra människa går ner sig men vad ska man göra.

I somras var det ett himla bråk om att han skulle ha barnen hos sig för då hade han träffat en ny tjej. Väntar bara på att han ska börja på nytt för nu har en ny tjej

*styrkekram till dig*

Ang ensam vårdnad så påverkar det inte alls rätten till umgänge.

• Anonym

Satt precis och läste allt om detta ni skrivit och undrar hur de gått.

• skruttis

Hej,

Jag skulle så gärna vilja veta hur det har gått för dig. Allt det du skriver skulle lika gärna kunnat vara jag som skrivit. Jag ska kontakta familjerätten imorgon. Hur gick det för dig? Har du några tips?
    Tacksam för svar.

Svar på tråden Söka ensam vårdnad då pappan dricker?