Anonym (mamma) skrev 2012-01-03 01:24:12 följande:
h8him
Jag tänker som så här: Visst kan föräldrar dricka vin/öl då de har barn ingest konstigt i det men det är mängden som intas då det dricks vin/öl och man blir personlighetsförändrad som jag tycker det blir problem och det var det som hände med pappan i detta läge. Kände stort obehag när han blev påverkad. Han drack minst en B&B på helgen och ansåg att det är lite eller så tog han 1 flaska vin samt 2-4 starköl på en vanlig fredag kväll och tyckter att det är lite att dricka. Har faktiskt inte någon koll på hur mycket han tar då han har våran dotter, hur ska jag kunna det??
Jag vill inte missunna våran dotter att umgås med sin pappa tvärtom men jag vill att han inte tar någon alkohol då för han kan inte hantera den, kan inte sätta stopp vid 2 glas vin och tycka att det är ok.
Jag tror att jag är skyldig att låta dottern umgås med honom fastän han har alkohol problem bara då det inte är någon fara för hennes liv men jag vill INTE att hon ska vara där när han dricker sig så påverkad som jag vet att han kan göra . Jag hörde att han var ordentligt påverkad när jag pratade med hnom ikväll då kl var 22.
Hoppas ni förstår att jag inte tycker det är fel att föräldrar tar lite vin/öl men att inta så att man blir riktigt påverkad är fel tycker jag då man har barnet själv hos sig. Visst kan jag ta ETT glas vin då hon är hos mig och det tycker jag är ok men mer tar jag inte. Jag tar vin för jag tycker det är gott . Vill inte åt ruset som jag vet att dotterns pappa är ute efter.
Ensam vårdnad önskar jag få pga av hans problem med alkolen.
Jag hade funderat på i många år att lämna honom men det är faktiskt svårt att göra när man liksom blir fast i det hela. Endel kan förstå mig men jag vet att det är m¨ånga som inte förstår att det kan vara svårt att ta sig från ett förhållande där någon dricker på ett negativt sätt.
Han sa till mig många gånger att han skulle ta en bit vecka, vitt år börja på NA möten men efter några dagar så kom han och sa att det var förhastade beslut som han tog.
Du är inte alls skyldig att låta barnet sova hos honom om han dricker sig full på kvällarna. Tvärtom, som vårdnadshavare ska du skydda barnet mot det. Om du känner en genuin oro att han dricker sig full med barnet där så måste du göra något åt det. Enskild vårdnad hjälper inte riktigt. Du har samma ansvar idag, skillnaden är bara att han delar ansvaret med dig. Det du måste försöka göra är att försöka förändra umgänget så barnet inte är hos pappa när han dricker. Det är inte det lättaste men samtidigt är det ditt ansvar som vårdnadshavare. Jag hoppas det löser sig för er alla.