• Anonym (mamma)

Söka ensam vårdnad då pappan dricker?

Hur stor är skansen till att få ensam vårdnad om ett barn på 3 år?
    Jag separerade från pappan pga att han drack mycket och inte tog hänsyn till att jag mådde dåligt av det hela samt att han drack då han var ensam med vårt barn hemma. Han tyckte jag var dum i huvudet som inte acepterade att han drack flera glas vin eller flera öl då han var med henne själv då jag jobbade. Han tyckter att en B&B på två kvällar inte är mycket.
    Nu ikväll när jag pratade med honom i telefonen så hörde jag att han var påverkad av alkohl och påpekade det för honom och han snäste åt mig och la på luren. Han har vårat barn hos sig nu under natten. Det sliter i min kropp om att jag vill bara åka och hämta hem henne men om jag gör det och det blir bråk så blir det ju inte alls bra för vårat barn.
    Hur mycket ska till innan jag får ensam vårdnad då pappan dricker alkohol på ett för barnet negativt sett???

• Svar på tråden Söka ensam vårdnad då pappan dricker?
  • Mariaaa

På hennes sätt att beskriva hans drickande verkar han ordentligt påverkad.
    Och nej jag tycker inte man ska dricka mer än någon öl eller ett glas vin, absolut inte vara påverkad av alkohol när man har barn i närheten.
    Men självklart kan man dricka något glas vin eller så till middagen när man har barn med sig.
    Men att bli påverkad så folk hör det via telefonen tycker jag inte är ok, och det är nog många som håller med mig om det.

Jodå, soc och polisen åker dit om det finns en misstanke att det är barn i fara.
    Om en vuxen människa dricker och blir allmänt påverkat så är det absolut ingen miljö ett barn ska vara i.
    Vet fall där polisen ingripit och gjort alkoholtest och soc kommit och tagit barnen.

På TS beskrivning verkar han inte kunna hantera sitt drickande och ett barn ska inte vara ensam med en sådan människa, det kan nog socialen intyga.

• Anonym
    Anonym (Skepp) skrev 2012-01-03 00:17:42 följande:
    Då borde många barn inte bo hos sina föräldrar.
    Satte mitt nattkaffe i halsen när man läser hur samhällets resurser används i hobbyvetares ögon. 
    Det finns en socialjour man kontaktar. Borde ju alla hobbyvetare vara väl medvetna om.
    Polisen arbetar inte som så att åka och ta alkoholtest vid en anmälan. De kan kallas dit av andra skäl.  
    Socjouren åker inte heller ut för att pappa har druckit vin när barnen sover.
  • Anonym (Skepp)
    Anonym skrev 2012-01-03 00:19:00 följande:
    Socjouren åker inte heller ut för att pappa har druckit vin när barnen sover.
    Nej, men de är ju ändå i jour när ett barn misstänks fara illa av pappan i detta fall.
    Har man starka misstankar så ring Socialjouren och rådfråga.

• Anonym (F)

hade ringt både polis och socialens jour nr direkt. hade inte väntat en sekund

• Mariaaa

Ja socialjouren kan man ringa. Jag nämnde förut att hon bör ringa soc.

Bevakat umgänge sätts in om ena föräldern inte anses kunna vara ensam med barnet på ett säkert sätt.
    Och en människa som inte kan hantera sitt drickande och är påverkad undertiden han har barnet är knappast en lämplig människa att vara ensam med ett barn.
    Och den som tycker det är lämpligt har nog inte alla hästar i stallet så att säga.

Nu lämnar jag denna diskussion för att sova, hoppas för dig TS att det löser sig och att ditt barn får det så bra som möjligt.

• Anonym
    Mariaaa skrev 2012-01-03 00:23:47 följande:
    Ja socialjouren kan man ringa. Jag nämnde förut att hon bör ringa soc.

Bevakat umgänge sätts in om ena föräldern inte anses kunna vara ensam med barnet på ett säkert sätt.
    Och en människa som inte kan hantera sitt drickande och är påverkad undertiden han har barnet är knappast en lämplig människa att vara ensam med ett barn.
    Och den som tycker det är lämpligt har nog inte alla hästar i stallet så att säga.

Nu lämnar jag denna diskussion för att sova, hoppas för dig TS att det löser sig och att ditt barn får det så bra som möjligt.
    Vad ska ts säga till socjouren? Vem "sätter in" "bevakat" umgänge??
  • Anonym (F)
    Anonym skrev 2012-01-03 00:25:51 följande:
    Vad ska ts säga till socjouren? Vem "sätter in" "bevakat" umgänge??
    först kan hon säga att han e påverkad av alkohol och då åker de och kollar hur det är. sen det med umgänge är något som soc inte bestämmer utan rätten/familjerätten. och skulle det nu va så att han inte kan kontrollera sitt drickande så finns risken att han inte får träffa barnet alls
  • Anonym (Skepp)

Ärligt, så förstår jag inte sammanhanget i alla dessa trädar som ena föräldern anklagar nästa med saker dom den uppfattar på sitt vis.

Hux flux så står insatsstyrkan, socialtjänsten och alla andra myndigheter redo  att ingripa och ta alkotest. Och för att sedan verkligen sätta pricken över i:et, döma ena föräldern utan förhandling eller utredning.

• Anonym (F)
    Anonym (Skepp) skrev 2012-01-03 00:30:53 följande:
    Ärligt, så förstår jag inte sammanhanget i alla dessa trädar som ena föräldern anklagar nästa med saker dom den uppfattar på sitt vis.

Hux flux så står insatsstyrkan, socialtjänsten och alla andra myndigheter redo  att ingripa och ta alkotest. Och för att sedan verkligen sätta pricken över i:et, döma ena föräldern utan förhandling eller utredning.

han drack ju även när de va tillsammans och då drack han även när han va själv med barnet. tror hon inte bara anklagar hon för saker som hon kanske vet nått om. troligtvis har han aldrig slutat. tycker inte såna föräldrar ska ha sina barn.
  • Anonym (Skepp)
    Anonym (F) skrev 2012-01-03 00:32:52 följande:
    han drack ju även när de va tillsammans och då drack han även när han va själv med barnet. tror hon inte bara anklagar hon för saker som hon kanske vet nått om. troligtvis har han aldrig slutat. tycker inte såna föräldrar ska ha sina barn.
    Kanske inte. Men sådant är ju inget som du eller jag avgör.

Svar på tråden Söka ensam vårdnad då pappan dricker?