Klåggan skrev 2012-01-04 08:49:29 följande:
Lady32, vad är dina tankar om att få ett kjesarsnitt, upplevde du det som bra? Hur tänker du inför nästa?
Det konstiga var att jag kände på mig, redan innan förlossningen startade, att det skulle bli ett snitt denna gången. Ingenting tydde på det, men jag visste det ändå. Men jag var, ärligt talat, lite rädd för snitt och när de sedan sa att "vi måste göra ett akut snitt på dig", så fick jag lite småpanik inombords. Men jag var väääldigt trött vid det laget, hade tvingats hålla emot krystvärkar i en timme, och höll på att "dö", kändes det som, så jag blev ändå väldigt lättad när beslutet om snitt fattats och jag rullades iväg.
För mig var alltså inte själva snittet eller beskedet om snittet det värsta, utan snarare timmarna som ledde fram till snittet. Själva snittet i sig, kändes inte alls. Bedövningen kändes väl lite grann, speciellt eftersom jag givetvis fick en värk precis när de satte nålen, men det går så snabbt, så det är inget att fundera över.

Är väldigt imponerad av hur skicklig personalen är: allt gick superfort från det att beslutet tagits, det kan inte handlat om mer än 5-10 minuter från krystandet i förlossningssalen, till att jag var inrullad på op.salen, bedövad, snittad och min lilla flicka var ute..! Helt galet! En riktig befrielse var det, måste jag säga.
Tiden efter snittet: Nja..här har jag väl lite negativa minnen kanske, men det är inte lika för alla, har jag förstått. För mig, som var (och är) överviktig, och hade en rejäl gravidmage, blev det ganska smärtsamt den första tiden, eftersom snittet gav upphov till "hängmage", dvs. att magen hängde över själva snittsåret. Den första tiden gick jag och
bar på magen, för att det kändes som om någon hängt en påse sten från såret.. Aj. Så ja..något handikappad var jag onekligen de första veckorna. Men det blir bättre varje dag, man överlever, det läker osv.

Men man bör nog ha lite extra hjälp hemma den första tiden, annars kan det nog bli rätt jobbigt! Speciellt om man har barn sedan tidigare (små barn). Den sitsen hade i alla fall inte
jag velat sätta mig i, utan hjälp. Upp till var och en dock.
Mina tankar idag om snitt: Eftersom båda mina förlossningar inneburit någon form av komplikationer, större eller mindre, samt att båda barnen varit stressade och bajsat i fostervattnet pga. mina väldigt kraftiga, täta och intensiva värkar, + lite andra anledningar, så överväger jag ett planerat snitt denna gången. Men precis som du är jag lite tveksam även över detta alternativ, eftersom det givetvis finns risker och nackdelar med en stor bukoperation som denna. Ska prata med Klara barnmorska snart, och sedan ev. även läkare, för att besluta hur jag ska göra. Lutar åt snitt...men jag ändrar mig dagligen, så det kan mycket väl luta åt vag. förlossning imorgon.. Jobbigt.