Kan man stava namnet...
Wendela, utan att det klassas som WT?Eller är Vendela det enda tänkbara?
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-15 23:05
Vi har redan valt namn.. Vi valde Wendy istället för Vendela
Alltså du får ge din dotter vilket namn du än vill. Trodde inte att du visste namnets betydelse på spanska bara, vilket jag ville informera dig om.
Men det gjorde du ju redan i och med att du själv har spansk bakgrund.
Vendela är jättefint och önskar dig all lycka!
Vendela för mig är ett namn som det bara skriker white trash om, oavsett hur det stavas. Låter förresten som ett företag eller någon sorts varumärke på avloppsrör och golvbrunnar.
För min del begriper inte jag varför andra har behovet att av sätta idiotiska stämplar på andras val av namn. Om du gillar ett namn och har en stavning som faktiskt överensstämmer med hur namnet ska uttalas så kör på det!
Det som kan få mig att höja på ögonbrynen är när barn får namn som stavas på ett sätt men sen ska uttalas på ett vis som inte alls går att utröna utifrån den valda stavningen. Så är det ju inte med Vendela/Wendela.
Vi har valt namnet Wendy istället.
Har just kollat på www.behindthename.com och läst på om namnet Vendelas bakgrund.
Tro det eller ej men det är faktiskt relaterat till vandal som i vandalism.
Är inte det lite white trash så säg, med ett namn relaterat till ordet vandal och vandalism?
Det står att namnet är en kvinnlig form av Wendel, vilket i sin tur är en kortform för olika
namn som börjar på wandal, i betydelsen "en vandal". Vandalerna var en tysk stam
som invaderade Spanien och Nordafrika på 400-talet. Och från denna stam kommer
orden vandal och vandalism.
Kan, kan man väl. Personligen får jag en tvångstanke att jag måste uttala det med amerikanskt W, åtminstone i huvudet varje gång jag ser en sån stavning. =)
OT men jag trodde faktiskt att vendela på spanska betydde sälj henne?
Helt OT, men min farmor hette Vendla, dvs med enkel-V men utan ett E. Det kanske kan vara ett alternativ det med?
Båda stavningarna är WT.
Tänker bara på Aftonbladets Wendela-sida om det stavas med W. Men alltså, väljer ni stavning på barnets namn utifrån vad andra tycker är "WT"? Jag skulle valt det jag tyckte var finast istället.
Vendela ska stavas med V, inget annat konstigt.
och att det skulle vara "white trash" är bara löjligt..
Visst kan man stava med W. Jag tycker att det ser lite malplacerat ut - som ett försök att vara unik - men det har inget med WT att göra.