• Vår tur nu

gravid och styrketräning

Jag är gravid i v 6 och funderar lite kring träning. Jag brukar styrketräna och köra body pump, kan jag fortsätta med det? Hur länge? Är det någon övning som jag bör undvika? Jag har hört att man ska vara försiktig med att träna magmusklerna senare i graviditeten, från när gäller det? Gäller det både raka och sneda magmuskler?

• Svar på tråden gravid och styrketräning
  • Träningsexpert Elmina

Hej

Det går utmärkt att fortsätta att träna på gym under graviditeten, med ett par justeringar och under förutsättning att du mår bra och har en komplikationsfri graviditet kan du fortsätta att träna till sista dagen. Fram till vecka 20 kan du i princip träna på som vanligt men därefter behöver du göra ett par ändringar

Det är inte alls farligt att träna på gym under graviditeten, snarare tvärtom. Kan du träna under graviditeten minskar du risken för komplikationer under förlossningen och du återhämtar dig snabbare efteråt.

Minska på vikterna och tänk att ditt huvudskaliga syfte är att bibehålla din muskelmassa. Byt övning om något känns obehagligt.

Magövningarna behöver du också ändra på, istället för sit-ups kan du träna de sneda magmusklerna.http://foraldrafitness.com/2011/10/03/magovningar-for-gravida-har-kommer-bilder/

När du tränar bröst och armar ska du undvika pressövningar, då ökar buktrycket. T ex bänkpress eller bröstpress i maskin, kör t ex flyes istället.

Fram till vecka 20 kan du i princip träna på som vanligt.
    Därefter bör du undvika att träna raka magmusklerna, sneda går bra att träna men i de allra flesta fall tränar du både de raka och sneda samtidigt så därför
  • Träningsexpert Elmina

Här kommer fortsättningen:

Många gånger kan det vara svårt att "koppla ur"  de raka bukmusklerna då man tränar de sneda, titta på exemplena i det andra inlägget som jag skrev så ser du övningarna som inte involverar de raka.

Svar på tråden gravid och styrketräning