• tiso 85

Gravid och vill träna!

Hej!
    Är gravid med mitt andra barn (v12) och har lite frågor om träning.

Har sedan i sommras tränat blandad jumpa 2 dagar i veckan och har förhoppning att jag kan fortsätta med det. Vet nu inte vilka pass jag ska välja då jag har ett aktivt jobb, är brevbärare och går i trappor 3-4 timmar om dagen, utan att slita för mycket på kroppen.

Alternativen ser ut så här:

Mån: Zumba eller Medelpass
    Ons: Yoga
    Tors:Core    

Vad ska jag välja?
    Tacksam för svar/ Tinette        

• Svar på tråden Gravid och vill träna!
  • Träningsexpert Elmina

Du kan säkert fortsätta träna länge! i medelgympa kan ibland hoppen ställa till det, hormonerna under graviditeten gör det svårare att hålla tätt och därför bör man vara försiktig med mycket hopp. Ofta visar instruktören på alternativ så då kan du lika gärna välja medelgympa som zumba. Kanske varannan vecka?

Efter vecka 20 bör du tänka på att inte öka buktrycket för mycket vilket kan ske under corepass när du bland annat gör båten/plankan. Meddela instruktören att du är gravid och hör om det finns alternativ, annars skulle jag rek dig att byta ut core mot danspass/aerobics

LIkaså kan du behöva tänka till  med yogapassen, var försiktig i ytterlägen. Du är extra rörlig under graviditeten och därför är skaderisken större. en bra instruktör ska kunna visa dig alternativ.

Lycka till       

Svar på tråden Gravid och vill träna!