• Mellanmjölkens land

Hur ofta byter ni blöja?

Hur ofta byter ni blöja? Bajsblöjor byter väl alla direkt men hur gör ni med kissblöjor? Hur fulla låter ni dem bli innan ni byter? Tycker det känns som att vi byter mycket oftare än våra vänner med barn i ungefär samma ålder...

• Svar på tråden Hur ofta byter ni blöja?
  • vittra
    Århus skrev 2012-01-21 15:22:28 följande:
    Behov för mig är när barnet är besvärat, eller om jag eller min fru kan märka att huden är irriterad. Hur blöjan ser ut är oväsentligt så länge det inte läcker.
    Oj, då anser jag att det har gått på tok för långt! Herregud vad folk är lata att byta blöjor nu för tiden, helt sanslöst...
  • vittra
    jennie30 skrev 2012-01-21 12:33:32 följande:
    Oj,vissa verkar sysselsatta hela dagarna med att byta blöjor...Flört

Här byter vi ca 4-5 timme om dottern inte bajsar förstås!

Väldigt sällan hon kissar så mycket att det är nödvändigt att byta oftare.
    Men vaddå, det är ju ändå kiss i blöjan och det kisset ligger kvar där under hela den här tiden. Det ligger mot barnet hud. Du tycker inte det är det minsta nödvändigt att byta förrän blöjan är överfylld? Blöjor håller ju för hur mycket som helst, det betyder ju inte att barn ska behöva gå runt fulla med kiss dagarna i ända!
  • vittra

Jag håller med dig TS, jag tycker det är en självklarhet att byta oftare än att man ska behöva handskas med en röd rumpa. Då har man varit för lat med att byta (alternativt har fel märke) och det är ingen ursäkt att använda salvor hit och dit, det är bara ett dåligt försök att dölja sin egen försummelse av grundläggande omsorg. Vi har haft tygblöjor så vi har inte kunnat "fuska" på samma sätt, det har gått runt 7-10 blöjor per dag. När de blivit äldre har det minskat, och fördelen har varit att de då också kissat och bajsat en del på pottan istället.

• Madame X

Ca kl 8, 12, 16 och 20, när tösen (8 mån) har bajsat och ev innan vi går ut. Det verkar räcka för jag vet inte ens hur blöjeksem ser ut.

• jennie30
    vittra skrev 2012-01-21 17:39:19 följande:
    Men vaddå, det är ju ändå kiss i blöjan och det kisset ligger kvar där under hela den här tiden. Det ligger mot barnet hud. Du tycker inte det är det minsta nödvändigt att byta förrän blöjan är överfylld? Blöjor håller ju för hur mycket som helst, det betyder ju inte att barn ska behöva gå runt fulla med kiss dagarna i ända!
    För det första var det inte menat som kritik utan att det verkar vara väldigt olika hur ofta man byter blöja!

För det andra går mitt barn INTE runt med en överfylld blöja!

Vi byter vid behov vilket brukar vara runt 4-5 timmar om hon inte har druckit extra mycket vill säga då byter vi självklart tidigare!

Enda gången blöjan är "svampig" och tung är efter en natts kissande men det är ju en helt annan sak..
  • jennie30
    Mellanmjölkens land skrev 2012-01-21 13:22:20 följande:
    Fast det är ju en definitionsfråga när det behöver bytas. Är det när blöjan er riktigt tung eller är det när det när den börjar bli "svampig"?
    Som jag skrev här nyss hinner min dotter aldrig kissa så mycket i blöjan att den blir tung och "svampig",det är endast under natten som den blir så och då byts den givetvis så fort jag tar upp henne.
  • Fru Bult

Jag vet inte, det är väldigt olika! 5-7 ggr kanske? Sonen, 9 månader, bajsar 2-4 ggr per dag. Så de blöjorna plus några till. Han får en torr när han lägger sig oavsett om den behövs bytas, en när han vaknar och kanske 4 däremellan.

• fågelblå

Vi byter på tvillingarna (som är 1 år) då de vaknat på morgonen, innan de sover förmiddagssömn, efter att de vaknat, innan de lägger sig för sin eftermiddagslur och då de vaknar byter vi igen. Så får de ny blöja till natten förstås. Blir alltså ungefär 6 blöjor per dag. De bajsar vanligtvis på pottan. Deras äldre syster hade betydligt känsligare hud och därför bytte vi oftare på henne.

• VildVittra

4-6 gånger dagtid

1-2 gånger nattetid beroende på behov

och alltid vid bajs..på direkten!

Nicholas 11 juli -04, Isabella 9 april -10, Alexander 22 augusti -11
  • Drake

Nu fick jag tänka efter

Vi byter nog 4-5 ggr per dag, och direkt när jag känner bajslukt. Sätter på ny blöja innan hon ska sova som byts direkt på morgonen innan vi går ner och äter frukost. Det verkar räcka för hon är aldrig någonsin röd i rumpan.

Alla ungar är ju olika. Bara för att man inte byter 15 blöjor per dag så betyder det ju inte att man är lat

• Mellanmjölkens land

Menade inte att de som byter mer sällan är lata! Däremot träffade vi några kompisar med barn i ungefär samma ålder. Jag kände att det var en del i blöjan (långt ifrån överfull men tillräckligt för att vi skulle ha bytt) men de valde att vänta. Det fick mig att börja fundera på om det var vi som var "konstiga"!

• ModestyB

Om huden mår bra och barnet inte är besvärat alls så finns det ingen anledning att mata sopberget med småkissiga blöjor.

• Århus
    vittra skrev 2012-01-21 17:36:45 följande:
    Oj, då anser jag att det har gått på tok för långt! Herregud vad folk är lata att byta blöjor nu för tiden, helt sanslöst...
    Ja, om huden är irriterad har det så klart gått för långt. Så justerar man gränsen nedåt, så att barnet inte blir irriterat längre. Men min poäng var att det ju är barnet man utgår ifrån, inte blöjan. Det är därför det är en bra idé att bytablöja oftare om barnet skall åka bil, eller om det är sommarvarmt. Oavsett vad blöjan väger. 
  • Crile

Vi byter c:a två blöjor om dagen på vår son 5månader! Dock byter vi även om blöjan läcker eller innehåler bajs så åker det på en ny blöja direkt! Varför inte utnytja blöjans kapacitet och få mindre i soptunnan!

• Kråkes mamma

Här är sonen 6 månader och vi byter första vid 5-5.30 då han äter och sen somnar om. Nästa byte blir efter frukost vid 8-9 och sen byts dom efter varje mål tid eller om han har bajsat. Sätter alltid på en torr blöja inför natten vid 19 tiden.

• Mellanmjölkens land

Mindre än 2 mån har gått och våra blöjbyten har minska drastiskt. Det kissas fortfarande lika ofta men många gånger sker det på toan så att blöjan är torr halva dagen eller så. 3-4 blöjbyten på en dag känns rätt ok trots att vi fortfarande byter lika tidigt

• Anders9494

Oj, läser att folk byter varannan timme eller liknande eller var tredje, hinner ni något annat? 🙈 här har vi en snart 2 åring och en 3 åring, och natten byts inte morgonen när vi är hemma så byts den vid 9-10, sedan beror det ju på men den kan sitta till 16-17 utan konstigheter, förstår inte va problemet med det skulle vara? Sålänge det inte är en bajs blöja då 

• Anonym (Mellanmjölkens Land)
    Anders9494 skrev 2026-04-26 00:06:52 följande:

Oj, läser att folk byter varannan timme eller liknande eller var tredje, hinner ni något annat? 🙈 här har vi en snart 2 åring och en 3 åring, och natten byts inte morgonen när vi är hemma så byts den vid 9-10, sedan beror det ju på men den kan sitta till 16-17 utan konstigheter, förstår inte va problemet med det skulle vara? Sålänge det inte är en bajs blöja då 

Såg min gamla tråd här och kunde inte låta bli att läsa vad jag skrev. Jo, vi gjorde mycket annat än att byta blöjor, speciellt som bägge barnen (både det som var fött när den här tråden skrevs och småsyskonet som kom ett par år senare) var blöjfria dagtid vid 1,5 år.

Sen vill jag påpeka att barnen som skrivs om här numera går på högstadiet, kanske t o m gymnasiet.

Svar på tråden Hur ofta byter ni blöja?